Celebrities en grote merken hebben het makkelijk om dat felbegeerde blauwe vinkje aan hun Twitter account toe te voegen. Maar ook jouw merk, of jij in hoogsteigen persoon, maakt kans op een verified Twitter account. Als je tenminste kan aantonen dat jouw account van publiek belang is. Ben je daar zelf van overtuigd? Dan volgen hieronder enkele tips om die overtuiging over te brengen op het Twitter team.

1. Vul je account volledig in

First things first. Vooraleer je nog maar aan dat blauwe vinkje denkt, moet je Twitter account volledig ingevuld zijn. En dat doe je zo:

  • je zorgt ervoor dat je naam, profielfoto, coverfoto, bio en je website aanwezig zijn.
  • je voegt een geverifieerd telefoonnummer toe en je bevestigt je emailadres
  • je vult je verjaardag in
  • je maakt je tweets openbaar

2. Zorg dat je actief bent in de periode dat je je aanvraag doet

De tweede en misschien ook meest voor de hand liggende tip: zorg dat je account actief is wanneer je het formulier voor een verified account indient. Je wil niet dat je laatste tweet al 2 weken oud is wanneer ze jouw account komen nakijken. Zorg er daarom voor dat je al enkele weken voor je aanvraag actief aan't tweeten bent, en dat je ook zo vaak mogelijk vermeld wordt door andere accounts.

3. Schrijf een beresterke bio

Naast de activiteit op je account, is ook je bio van belang tijdens je aanvraag voor een blauw vinkje. Die moet uiteraard duidelijk zijn en je zo goed mogelijk voorstellen, maar met de 2 volgende tips, zorg je nog net voor dat tikkeltje extra:

- Vermeld andere verified accounts

Wanneer je jezelf of je bedrijf kan linken aan andere verified accounts, heb je alvast een klein streepje voor. Werk je bijvoorbeeld voor een merk dat al verified is, of heb je er een partnership mee, vermeld hun handles dan zeker in je bio.

- Toon je verwezenlijkingen en je ervaring

In de bio van je persoonlijke account, staat sowieso je jobtitel. Maar heb je er ook al eens aan gedacht om je verwezenlijkingen en je ervaring erin te verwerken? Toon in je bio bijvoorbeeld dat je al meer dan 10 jaar expert bent in jouw vak, of vernoem de awards die je al in de wacht wist te slepen. Hetzelfde geldt trouwens voor het account van je merk. Daar kan je bijvoorbeeld aangeven hoeveel klanten je al hebt verworven of welke grote verwezenlijkingen je merk al heeft gerealiseerd.

4. Creëer een overtuigende coverfoto

Je kan Twitter niet alleen van je publiek belang overtuigen door de tekst op je account, maar ook door je foto’s. Op je profielfoto moet je er uiteraard piekfijn uitzien, dat lijkt me vanzelfsprekend, maar ook je coverfoto is niet onbelangrijk. Gebruik daar bijvoorbeeld een foto waarop je voor een groot publiek aan’t spreken bent, je een award in ontvangst neemt of een workshop aan het geven bent…

5. Overtuig Twitter van jouw impact op de community

Je account zelf is ondertussen pico bello in orde, maar nu komt het echte werk. Het antwoord op Twitter’s vraag “why should we verify your account?”. Als je een aanvraag indient voor een persoonlijk account, is het belangrijk dat je hier aantoont welke impact jij al hebt gehad in jouw vak. Bij een merkaccount wil Twitter dan weer graag inzicht in de missie van jouw merk. En dat alles moet je neerschrijven in max. 500 karakters.

6. Voeg voldoende links toe

In je aanvraagproces vraagt Twitter je tot slot ook om tenminste twee websites toe te voegen die bewijzen dat jij (of je merk) van publiek belang bent. Je zal echter zien dat je tot vijf links kan toevoegen en je gebruikt die dan ook best allemaal (zolang ze relevant blijven uiteraard). Link onder andere naar je auteurspagina op de blogs of websites waar je voor schrijft, sites van events waar je als spreker geafficheerd staat, award websites waar je tussen de winnaars staat, artikels waarin jij of je merk persaandacht hebben gekregen…

Klaar om je kans te wagen? Rep je dan naar het verificatieformulier van Twitter! Doe je liever eerst nog wat inspiratie op bij andere verified accounts? Bekijk dan de following list van @verified, want daar vind je namelijk alle accounts die van Twitter zo’n felbegeerde blauwe badge kregen.