Dit najaar zullen eindejaarsaankopen voor de eerste maal meer via de smartphone dan via andere toestellen gebeuren. De helft van deze aankopen is trouwens nu al achter de rug. En wist je dat Instagram zich opwerpt als snelst groeiend social media platform vanwaar wordt verwezen naar retailsites: het verkeer vanaf Instagram neemt toe met maar liefst 51%. Deze en andere interessante weetjes zijn te lezen in het Shopper-First Retailing Report van Salesforce.

Elke najaar, voor de grote kerstgekte losbarst, waagt e-commercegigant Salesforce zich aan enkele beredeneerde voorspellingen over de eindejaarsaankopen, op basis van enquêtes bij 6.000 consumenten wereldwijd en van de e-commerce activiteiten van een half miljard shoppers. De resultaten zijn in meerder opzichten opmerkelijk te noemen.

Zo blijkt dat de aankopen dit eindejaar vooral via smartphones zullen gebeuren. Maar liefst 68% van alle e-commerce bezoeken zal via een telefoon verlopen. Daarmee wordt dit toestel het populairst bij kerstshoppers. Ook 46% van alle bestellingen zal via smartphones verlopen, meer dan via computers (44%) en tablets (9%).

Het aandeel van mobiel in het e-commerce verkeer zal pieken op kerstavond: dan zal 72% van het verkeer via smartphones verlopen en 54% van alle online bestellingen. 72% is ook het percentage van de aankopen met gratis verzending. Ook dat is een (lichte) stijging vergeleken met vorig jaar.

Cyber Week is populairste koopjesweek

Algemeen gesproken zal de omzet uit e-commerce in 2018 tijdens de eindejaarsperiode stijgen met 13%. Net als de voorbije jaren vond een groot deel hiervan tijdens Cyber Week plaats, een fenomeen dat vooral in de Verenigde Staten ‘happening’ is, maar ook bij ons steeds populairder wordt.

Het betreft de week van dinsdag voor Thanksgiving tot de maandag erop, met Black Friday (de dag na Thanksgiving) en Cyber Monday (de maandag daarop) als grootste uitschieters. Thanksgiving zelf eindigt als vierde in die week, na zondag maar voor zaterdag. Door die populaire koopjesweek zijn de helft van de shoppers al klaar met hun aankopen tegen 2 december, nog een dag eerder dan vorig jaar.

Intelligentie zorgt voor meer omzet

Een andere opvallende trend binnen de e-commerce aankopen: het steeds grotere aandeel van aankopen na productaanbevelingen op basis van AI. Dit jaar zal 35% van de omzet uit zulke aanbevelingen komen, een groei met 25% vergeleken met 2017.

Rick Kenney, Head of Consumer Insights bij Salesforce, vindt die groei niet meer dan logisch: “Bijna twee derde van de consumenten heeft het gevoel dat de retailers hen niet echt kennen. Maar retailers die AI inzetten in de shopping-ervaring, zullen de klantenbehoeften beter begrijpen, meer op de klant afgestemde aanbevelingen kunnen doen en zo uiteindelijk hun omzet kunnen verhogen.”

Instagram steeds populairder als ‘redirect’

Tot slot nog een interessant ‘sociaal’ nieuwtje: Instagram werpt zich op als het snelst groeiend social media platform vanwaar wordt verwezen naar retailsites: het verkeer vanaf Instagram neemt toe met 51%. Vooral voor gezondheids- en schoonheidsproducten is Instagram het favoriete platform.

Tegelijk ziet Facebook het aantal ‘redirects’ naar retailsites afnemen met 7%. Over alle platforms heen zien we een stijging van het aantal redirects met 17%. Zo zijn de doorverwijzingen vanuit de sociale platforms goed voor 5% van de totale e-commerce omzet.