Er komt heel wat kijken bij de lancering van een start-up, maar focus houden staat misschien wel met stip op één. Mijn vraag: hoe pakt serie-ondernemer Dado Van Peteghem dat aan? In aflevering vier van Techmag licht de Oost-Vlaming toe hoe hij op efficiënte wijze meerdere bedrijven runt, zijn personal brand beheert én zeer gericht zijn persoonlijke en professionele doelstellingen behaalt.

Gelijkgestemde partners

Dado Van Peteghem is mee het brein achter verschillende start-ups zoals Social Seeder en Speakersbase. Daarnaast is hij co-CEO bij Duval Union Consulting. Voorts positioneert hij zich als expert in de ondernemerswereld, onder andere door boeken te schrijven. Een bezig bijtje, dus. “Eigenlijk probeer ik alles wat ik doe te ondernemen met mensen die dezelfde extreme passie koesteren als ik”, legt Van Peteghem uit. “Ik ben allerminst een alleenreiziger, dus tracht ik steeds partners te vinden die mee in een project of bedrijf willen stappen. Jo (Caudron; nvdr) runt mee Duval Union Consulting, en hij is als het ware een spiegel. Mijn boek 'Corporate Venturing' schreef ik dan weer met Omar Mohout. Alleen geraak je er sneller, maar samen kom je verder.”

Eigenlijk probeer ik alles wat ik doe te ondernemen met mensen die dezelfde extreme passie koesteren als ik

Meermaals benadrukt Van Peteghem dat je als ondernemer niet alles zelf hoeft te doen. Idealiter maak je een selectie van zaken waarin je bedreven bent. “De rest besteed je dan uit aan een team”, vult de Oost-Vlaming aan. “Afgelopen jaren heb ik echt gemerkt hoe belangrijk het is om je te laten omringen door mensen waarop je kunt bouwen. Je platform mag dan technologisch nog zo sterk zijn: als het menselijke in je bedrijf niet goed zit, dan mag je het vergeten.”

Het belang van menselijkheid

Ook het belang van het menselijke komt aan bod in de nieuwste Techmag aflevering. Iets wat menige start-up of scale-up onderschat. “Toen de start-up scene net opkwam, stond alles in teken van efficiëntie en snelheid”, herinnert Van Peteghem zich.

Wat je vandaag ziet, zijn mensen die in deze digitale golf vooral op zoek zijn naar fysiek contact. Menselijkheid. Persoonlijk geloof ik zeer sterk in de trend man-machine collaboration. Ken je de podcast van Reid Hoffman, de co-founder van LinkedIn? Die beweert in een van zijn afleveringen dat je als start-up enorm veel unscalable things moet doen. Start-ups denken te veel in functie van schaalbaarheid - vaak ook omdat hun investeerders exponentiële groei willen zien. Maar soms iets menselijk doen, het doet wonderen voor je klanten.”

Benieuwd hoe je dat als start-up werkbaar maakt? Bekijk hieronder de volledige aflevering met Dado Van Peteghem: