Dankzij dit Belgisch platform leert de horeca straks beter de wensen van klanten kennen

Dankzij dit Belgisch platform leert de horeca straks beter de wensen van klanten kennen

De founders Tim en Neal Van der Valk

De start-up Wizer lanceert een applicatie waarmee horeca-uitbaters voortdurend gegevens en feedback van hun klanten kunnen verzamelen en zo hun cijfers kunnen verbeteren. Resultaten wijzen uit dat restaurants die Wizer gebruiken tot acht keer meer feedback krijgen dan via de traditionele kanalen. Co-founder Tim Van der Valk, zelf hoteluitbater van het bekende Van der Valk Hotel Beveren, gebruikte Wizer de voorbije jaren in zijn eigen zaak en brengt het nu samen met zijn broer, Neal Van der Valk, op de markt.

Het platform Wizer staat op een tablet die restaurant-eigenaars samen met de rekening aanbieden aan hun klanten. Via de eenvoudige app kunnen de klanten onmiddellijk feedback over hun bezoek achterlaten. Ze beantwoorden  een drietal vragen op een tablet zoals: 'Wat vond u van het eten?' of 'Zou u ons restaurant aanraden?' en geven een score van nul tot tien. Klanten kunnen ook opmerkingen of complimenten doorgeven.

De verzamelde informatie komt terecht in een overzichtelijk dashboard dat zowel de horeca-uitbater als de medewerkers laat zien hoe de scores van dag tot dag variëren. Aan de hand van de feedback zien horeca-uitbaters waar het goed of fout loopt met hun zaak. Zo kunnen ze gericht de kwaliteit verbeteren. Daarnaast kunnen ze meteen reageren op de commentaren die zijn nagelaten.

Co-founder Tim Van der Valk: “Klanten zijn de beste bron van informatie om uit te leren. Vooral ontevreden klanten kunnen pijnpunten blootleggen van een bedrijf. Onderzoek wijst uit dat slechts een op de 26 ontevreden klanten ook effectief van zich laat horen. Als dat dan gebeurt, verschijnt hun feedback meestal online, wat slecht is voor het imago van de zaak. Het is net door te luisteren naar klanten dat horeca-uitbaters hun zaak kunnen verbeteren. Met de nieuwe Europese wetgeving rond privacy en persoonlijke gegevens is Wizer bovendien de ideale manier om klantgegevens te verzamelen op een efficiënte en correcte manier.”

Wizer wordt vandaag gebruikt door negen horecazaken in Vlaanderen en maakt deel uit van accelerator Start it @KBC. Momenteel is Wizer in gesprek met bedrijven van andere horecasystemen, waaronder Lightspeed en Tablebooker, om integraties met deze systemen te bouwen. De start-up is ook op zoek naar investeringen om de productontwikkeling te versnellen. “Op termijn willen we de klantrelaties van alle restaurants in de Benelux verbeteren”, aldus Neal Van Der Valk.

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 44.851 abonnees