Begin januari maakten tal van Vlamingen hun goede voornemens bekend aan hun omgeving. In de realiteit wordt na een maand een groot deel van de plannen al opgeborgen. Niet als het van de Wase start-up Give A Nudge afhangt. CEO en medeoprichter Dennis Van Cotthem ontwikkelde met zijn bedrijf ‘de nieuwe cadeaubon’ met bijbehorende applicatie. Daarmee wordt de ontvanger aangespoord om zijn doelstellingen te behalen. Hoog tijd voor een gesprek met de oprichter Van Cothem en ook Michel De Baer, tevens medevennoot die je misschien al kent van OMCollective.

Cadeau met een verhaal

Veel mensen denken aan namen zoals Bongo als het gaat over cadeaubonnen. “Allemaal goed en wel, maar ze worden vaak geschonken uit ‘gemak’”, vindt Van Cotthem. “Zo’n bon neem je uit het rek en je geeft hem aan iemand cadeau. Johan (Bohyn, de medeoprichter, nvdr) en ik wilden méér doen. Een cadeaubon met een verhaal, zeg maar.”

Dat verhaal kwam er toen Van Cotthem door Bohyn werd uitgedaagd om mee te lopen voor de Ballonloop in Sint-Niklaas. “Ik deed mee, maar ik voelde dat ik al meer dan twintig jaar geen sport had beoefend”, bekent die eerste. De vijf kilometer nam zo’n 35 minuten in beslag. Maar aan het einde kreeg ik een waardebon, waarmee ik loopschoenen ging kopen (lacht).

De bedrijfswereld werkt al langer met beloningsprogramma’s. Toch gek dat er geen dergelijk concept bestond voor particulieren?

Het idee in zijn huidige gedaante kreeg pas echt vorm toen Van Cotthem een keer ging lopen en de gsm van zijn zoon moest meenemen. “Zijn smartphone moest vijf kilometer beweging registreren voor Pokémon Go”, blikt hij terug. “Vanuit dat gedachtegoed kreeg ik het idee om een cadeaubon te ontwikkelen. De bedrijfswereld werkt al langer met beloningsprogramma's waarmee werknemers geschenken kunnen winnen. Ook kranten en media gooien met iPhones en iPads. Gek dat er voorheen geen dergelijk concept bestond voor particulieren, toch?”

Dennis van Cotthem, Johan Bohyn en Michel De Baer, de drijvende krachten achter Give A Nudge

Van Cotthem geeft aan dat het duo aan marketingkennis ontbrak om het idee op een doordachte manier te vermarkten. Daarom werkt Give A Nudge samen met Next Apps uit Lokeren om hun website en mobiele applicatie op punt te stellen. Maar toen ze bij onlinemarketingbureau OMCollective kwamen aankloppen, stelde CEO Michel De Baer voor om mee aan boord te kruipen van de prille start-up. “Op vlak van marketing was er nog heel wat ruimte voor verbetering”, herinnert De Baer zich. “Maar Give A Nudge had niet het budget om de online marketing ondersteuning te krijgen die ze nodig had. Dus stelde ik gewoon voor dat OMCollective geen factuur stuurde, maar ik gewoon een deel van de aandelen kreeg (lacht).

Werking en verdienmodel

Vandaag, één jaar later, staat Give A Nudge in België nog niet helemaal op punt als website met bijbehorende applicatie. De basis is volgens Van Cotthem wel stevig genoeg om op verder te bouwen. “Concreet moet je als gever een uitdaging selecteren of zelf aanmaken zodra je van plan bent een cadeau te kiezen”, legt Van Cotthem uit.

“Dat kan gaan over sport, zen worden, stoppen met roken, de slaapkamer van de kinderen verven - kortom: alle activiteiten die worden uitgesteld. In een tweede stap kun je een bijpassende video opnemen, wat uiteindelijk het eerste is dat de ontvanger te zien krijgt. Vervolgens kan de gever een cadeaubon - de ‘nudge’- selecteren bij een van onze partners, zoals een cheque van Zalando. Hij maakt een kaartje aan, en wij bedrukken die met de QR-code die de ontvanger naar de video leidt. Via de chatbox in onze Give A Nudge-applicatie is het de bedoeling dat de gever de ontvanger blijft motiveren om de vooropgestelde doelstelling te behalen. Zo’n chatgesprek is vergelijkbaar met WhatsApp, alleen staat er in onze app een klokje bij dat aftelt tot de deadline van doelstelling. Het is echt de bedoeling dat de gever een soort van ‘partner’ wordt die de ontvanger ondersteunt.”

“Op die manier maakt Give A Nudge het verschil met traditionele cadeaubonnen”, legt De Baer uit. “Doordat er een goed doel aan is gekoppeld, zie ik dit concept echt als een wereldverbeteraarsidee. Tegelijk vormt dat ook een uitdaging: het is niet simpel om de werking en de visie duidelijk over te brengen. Het idee mag dan nog zo mooi zijn, als we het commercieel niet slim en helder naar buiten brengen - dan loopt het vast.”

Doordat er een goed doel aan is gekoppeld, zie ik dit concept echt als een wereldverbeteraarsidee

Give A Nudge’s zogeheten wereldverbeteraarsidee is gekoppeld aan een commissiegebaseerd verdienmodel: het bedrijf koopt cadeaubonnen aan bij de retailers aan een lagere prijs. “Die marge ligt relatief laag”, stelt De Baer. “Daarom bekijk ik met het OMCollective-team hoe we herhalingsaankopen bij Give A Nudge-klanten kunnen stimuleren. “Als we het volume per klant opkrikken, krijgen we een grotere marge. En zo kunnen we voor elke verkoop weer 30% aan het goede doel schenken.”

Voorts verkoopt Give A Nudge nog accessoires die je als gever van een bon erbij kunt schenken. “We verkopen drinkbussen, stappentellers, sportkledij met ons logo - alles wat de ontvanger kan helpen zijn doel te behalen”, gaat Van Cotthem verder. “Daar verdienen we geen extra marge op: die accessoires fungeren vooral als marketing- en PR-middel.”

Gouden kooi met grote ambities

Naar verluidt gaat het hard voor de jonge start-up. Het bedrijfje zat al aan tafel met investeerders en lonkt al naar een verdere internationalisering. “Dit jaar nog willen we lanceren in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland”, zegt Van Cotthem. “Het marktonderzoek dat we eerder hebben laten voeren toont aan dat de marktperceptie van Give A Nudge op grote schaal wel goed zit. Ook de Verenigde Staten zijn voor ons interessant: ons concept bestaat daar nog niet. Maar in zo’n markt is het wel een kwestie van de eerste te zijn: er zit dus een zekere haast achter."

'Anderzijds is het voor ons geen evidentie om snel te groeien. Alledrie hebben we buiten het bedrijf nog een vaste job. Maar dat maakt de ambities er niet kleiner op.”