Rik Vera: “Start-ups kunnen enkel succesvolle businessmodellen ontwikkelen als ze aan spiegeldenken doen”

Rik Vera: “Start-ups kunnen enkel succesvolle businessmodellen ontwikkelen als ze aan spiegeldenken doen”

Volgens Rik Vera zijn de start-ups van de toekomst degene die weten wat de 'onderstebovenwereld' betekent. Radicale vernieuwing moet hun mantra zijn. Enkel wie dat toepast en niet gewoon een oud businessmodel in een digitaal jasje steekt, maar echt een nieuw businessmodel voor de digitale wereld bouwt, beantwoordt aan de nieuwe klant. Dat is wat Rik Vera - auteur, spreker en partner van nexxworks - vertelt in aflevering 8 van Techmag. Zijn meest opvallende advies? “Bouw je start-up vanuit een heel dom idee.”

Nieuwe fysica

Vera vergelijkt de gedigitaliseerde wereld met een affiche van de sci-fi serie Stranger Things. “Daarin is de nieuwe, digitale wereld een soort van spiegelbeeld van de oude bovenwereld van vastgeroeste processen. In die oude bovenwereld zitten flink wat ondernemers en bedrijven die totaal niet beseffen van wat er zich afspeelt. Plots slaat dat digitale toe en staat de bovenwereld op zijn kop.”

Airbnb en Uber zijn mooie voorbeelden van ooit jonge start-ups die aan spiegeldenken doen

Nog volgens Rik Vera maakt een echte, beloftevolle start-up maximaal gebruik van die nieuwe wereld, wat hij ook wel omschrijft als de ‘nieuwe fysica’. “Airbnb en Uber zijn mooie voorbeelden van ooit jonge start-ups die aan spiegeldenken doen”, vertelt hij me. “Airbnb werd in het begin vergeleken met de hotelbusiness, maar het is vooral een hotel dat is omgezet naar die nieuwe wereld. Uber leek ooit een taxibedrijf, maar hebben een businessmodel voor de digitale wereld gecreëerd.”

Begin vanuit een echte frustratie

De voorbeelden die Vera aanhaalt, komen uit de Verenigde Staten, maar niets houdt de Belgische ondernemingen tegen om hetzelfde te doen. Waar je als ondernemer nu precies start? “Begin vanuit een extreme klantfrustratie”, raadt hij aan. “Want als je die frustratie wegneemt, dan hoef je geen nieuwe klanten te zoeken - ze zijn er. Je hoeft enkel een pijnpunt weg te werken, vaak door middel van technologie. Dat laatste stelt je in staat om aan een lage prijs een super efficiënt product te ontwikkelen.”

Je kan nog een stapje verder gaan en je klanten zodanig betrekken bij je platform dat ze een onderdeel worden van je sales en marketing

En zo krijg je geëngageerde klanten die met veel plezier hun ervaringen delen met hun netwerk. “Je kan zelfs nog een stapje verder gaan en je klanten zodanig betrekken bij je platform dat ze een onderdeel worden van je sales en marketing.”

Waarom domme ideeën de beste kunnen zijn

Het hoeft niet moeilijk te zijn om te een echte frustratie als vertrekpunt te nemen. Wie zegt dat je het ver moet gaan zoeken? Al zeker Rik Vera niet. “Begin gerust vanaf een dwaas idee”, lacht hij. “Dat geldt ook voor corporates. Als je rond de tafel zit voor een ‘brainstorm’, en iemand komt met een idee op de proppen dat meteen goed wordt bevonden door de collega’s - wel, dan is het wellicht niet goed genoeg. Dan ligt het te veel voor de hand, dan komt er een concurrent met hetzelfde idee naar boven.”

“Ik hoef het je wellicht niet te vertellen, maar hoe vaak hoor ik een start-up ondernemer zeggen dat hij 'de Spotify van sector X of Y' wil zijn (zucht). De eerste reactie van de buitenwereld zou dan moeten zijn: dit gaat nóóit werken.”

Meer weten? Bekijk hieronder de volledige aflevering met Rik Vera en abonneer je hier op Techmag!

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.231 abonnees