"Cultuur oefent een enorme impact uit op een start-up. Daarom was onze eerste aanwerving een HR-manager"

De Gentse start-up WeGroup gooit hoge ogen. Het bedrijf van Bjorn Vuylsteker, Rémi Wildschut en Arvid De Coster wil een ecosysteem voor het insurance landschap neerpoten, waarvoor ze Louise, een virtual assistant ontwikkelden. In de nieuwste Techmag episode vertelt CEO Arvid over hun rockstar culture, atypische kijk op HR en creatieve manier van funding ophalen.

De atypische start-up

Met WeGroup gaat Arvid De Coster en zijn team een ware uitdaging aan: de traditionele markt van verzekeringen disrupten. Dat doet ze met de virtuele assistent Louise.

“We verkopen onze oplossing aan de tussenpersoon - meestal een verzekeringsmakelaar”, steekt De Coster van wal. “Maar deze sector is inderdaad conservatief, dus moeten we onze klant twee keer overtuigen: enerzijds om in te zetten op digitalisering, anderzijds van ons product. In die zin moeten we de sector een beetje opvoeden.”

En dat is niet de enige reden waarom je WeGroup eigenlijk als een atypische start-up mag beschouwen. “In ons founding team zit wel al wat ondernemerservaring”, vervolgt De Coster. “Daarmee winnen we serieus wat snelheid. Je mag dan honderd start-up boeken van goeroes lezen: het is handig om iemand in je team te hebben die de meest voorkomende fouten al heeft gemaakt.”

Van B2C naar B2B en andere lessons learned

Eén ding is zeker: qua bedrijfscultuur zal het technologiebedrijf niet snel al te veel fouten maken. “We beseffen als geen ander dat cultuur een grote impact uitoefent op een start-up”, meent De Coster. “Daarom was onze eerste aanwerving een HR-manager.”

Toch ging het WeGroup niet altijd voor de wind. Net zoals enkele vele andere start-ups pivoteerde het bedrijf redelijk snel van een B2C- naar een B2B-model. “Daar hebben we enorm veel van geleerd”, knikt De Coster. “Iedereen vertelde ons dat het niet zou lukken om een consumentenproduct in deze markt te zetten. Wij zouden bewijzen dat dat wél kon. Door als B2C start-up veel met particuliere klanten te praten, ontdekten we heel snel welke de voornaamste frustraties waren. En zagen we meteen ook dat het beter zou zijn om onze technologie via een B2B-model, de financiële tussenpersoon, aan te bieden.”

Meer weten over de lessen die Arvid De Coster heeft geleerd? Je ontdekt het hierboven in een nieuwe Techmag aflevering. Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 82.169 abonnees