Deze 5 stappen vormen de onmisbare basis voor een goede prijsstrategie:

Deze 5 stappen vormen de onmisbare basis voor een goede prijsstrategie:

Hoe zeker ben jij van jouw prijs? Ja hoor, even serieus. Hoeveel vertrouwen heb jij in jouw prijszetting op een schaal van 1 tot 10? Denk er even over na en ken een score toe. Ben je klaar om je prijs te verbeteren? Een doordachte prijsstrategie helpt je daarbij. In 5 stappen leg je een ijzersterke basis die zorgt voor meer focus, meer klanten en zelfs meer omzet per klant.

Onzekerheid zorgt voor fouten

Gaf je een score die lager is dan 10? Dan ben je niet volledig overtuigd van jouw prijs. Je bent niet 100% zeker en je vreest dat je geld op tafel laat liggen. Mogelijk maak je één van de 3 meest voorkomende fouten op het gebied van prijszetting: je legt de focus volledig op jouw eigen kosten, je kijkt vooral naar wat je concurrenten doen of je vertrouwt erop dat jouw buikgevoel je het juiste bedrag vertelt.

Wil je voorgoed komaf maken met dat nattevingerwerk en voor een 10 gaan? Dan is het van cruciaal belang dat je start met een sterke en doordachte basis voor jouw prijsstrategie. Dat doe je aan de hand van een verdienmodel.

Een verdienmodel als basis

Een verdienmodel is een strategie waarbij je al je producten en diensten uit jouw aanbod op elkaar afstemt. Zo help je jouw doelgroep op verschillende manieren met het oplossen van hun probleem, afhankelijk van welk product of welke dienst ze van jou kopen.

Daarnaast heeft alles wat je aanbiedt zo zijn eigen prijs. Een een-op-een samenwerking kost nu eenmaal meer dan een workshop over hetzelfde onderwerp. Ook heeft elke klant zijn eigen budget. Op die manier is er voor ieder wat wils. Bovendien maak je met een verdienmodel vervolgaankopen makkelijk en zelfs logisch voor de klant, want elk van jouw producten of diensten kan hij goed gebruiken wanneer het zijn probleem oplost.

Let op, sommige producten of diensten in jouw verdienmodel kunnen ook gratis zijn. Denk maar aan een sample, een e-book of een vrijblijvend gesprek. Ook hieruit halen jouw klanten een meerwaarde, hoewel jij er niet direct iets aan verdient.

Stap 1: Kies het primaire product

Het start door jouw primaire product te bepalen dat je wil verkopen. Welk product is het belangrijkste dat je aanbiedt en waar leg je graag je focus op? Jouw primaire product is typisch iets wat je graag doet, waar je veel omzet uit genereert en wat het meeste van jouw tijd vraagt. Jouw primaire product heeft dan ook een hoge prijs.

Stap 2: Bepaal de bijkomende producten

Daarna kan je nadenken hoe andere producten en diensten kunnen bijdragen aan dat primaire product. Wat kan je ervoor en erna aanbieden aan de klant? Ook deze producten kunnen jouw doelgroep verder helpen, maar het gebeurt op andere manier dan jouw primaire product.

Denk na over wat jouw klant ertoe kan leiden om jouw primaire product aan te kopen of welke opvolging na de aankoop van het primaire product nog nodig is. Zo kan de klant bijvoorbeeld op zoek zijn naar een bepaalde ervaring, maar heeft hij eerst hulp nodig om die ervaring mogelijk te maken en daarna hulp nodig om die ervaring te behouden.

Stap 3: Ken doelen toe

Vervolgens stel je zowel voor je primaire product als voor de bijkomende producten de vraag: welk doel wil ik bereiken met de verkoop van mijn product of dienst? Zo wil je misschien snel naamsbekendheid verkrijgen, een exclusief gevoel uitstralen of gewoonweg elke maand rondkomen en jouw eigen loon betalen.

Daarnaast kan je er ook voor kiezen om zoveel mogelijk winst te maken, een sterk bedrijf uit te bouwen of marktaandeel te veroveren van je concurrenten. Je kan zelfs overwegen om een bijkomend product tegen een lage prijs te verkopen om later nog meer van je primaire product te verkopen tegen een hoge prijs.

Stap 4: Maak keuzes

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar doordachte keuzes maken is uiterst belangrijk. De basis van een goede prijsstrategie vorm je door slechts enkele doelstellingen te kiezen die relevant zijn voor jouw onderneming. Het is daarbij van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat er een complete samenhang ontstaat tussen die doelen in jouw verdienmodel. Op die manier zijn jouw producten (en doelen) volledig op elkaar afgestemd en versterken ze elkaar. Je zorgt voor één overkoepelende strategie in plaats van verschillende losse doelstellingen per product of dienst.

Stap 5: Stem jouw prijzen af op de doelen

Afhankelijk van het gekozen doel van het product gaat jouw prijs hoger of lager zijn. Ga je voor exclusiviteit? Dan bevat jouw prijs een hoog marge tegenover wat het je kost. Wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw product uitproberen? Dan kies je beter voor een laag prijsmarge dat net jouw kosten dekt. Jouw prijs is de sleutel die jouw doelen bereikt. Waarom? Simpel. Het is de voornaamste bron van inkomsten. Jouw prijs vormt jouw omzet.

Het is daarom ook logisch dat die bijkomende producten en diensten verschillende prijzen krijgen. Ook zij zorgen ervoor dat je een bepaald doel bereikt binnen jouw verdienmodel, net als jouw primaire product dat doet. De kans is zelfs groot dat de bijkomende producten een ander doel hebben dan het primaire product. Waarom? In de meeste gevallen maken de doelen van de bijkomende producten de verkoop van het primaire product net mogelijk.

Voor- en nadelen van een verdienmodel

Een verdienmodel in jouw onderneming is geen overbodige luxe. Het is geen tool of nieuwe hack die binnen de kortste keren irrelevant is. Daarentegen is een verdienmodel wel een strategie die je jarenlang volgt om makkelijker aan jouw doelgroep te verkopen en vooral ook meer omzet per klant te genereren.

Een verdienmodel is voor je geschikt wanneer je nog ruimte hebt voor nieuwe klanten, wanneer je niet 100% tevreden bent met de opdrachten die je nu doet of wanneer je geen duidelijk plan hebt om te volgen. Kortom, een verdienmodel bevat talloze voordelen en oplossingen voor verschillende problemen waarmee jij als ondernemer dagdagelijks mee te maken krijgt.

Voordelen:

  • Het zorgt voor een duidelijke strategie voor langere termijn
  • Klanten blijven langer in contact met jouw merk
  • Bijkomende producten zorgen voor meer omzet per klant
  • Klanten met verschillende budgetten kunnen bij jou terecht
  • De verkoop wordt steeds meer voorspelbaar
  • Dagdagelijkse activiteiten kan je afstemmen op jouw strategie
  • De klant ervaart een complete merkervaring met verschillende producten in jouw aanbod

Nadelen:

  • Het is nodig om meerdere producten of diensten aan te bieden (let op: iets gratis telt ook)
  • Een focus kiezen is noodzakelijk en vraagt durf
  • Beslissingen neem je meteen voor een lange termijn
  • Bijkomende producten genereren niet de hoogst mogelijke winst om het primaire product meer te kunnen verkopen.

Jouw prijzen vormen een strategie

Bekijk de prijs van jouw product of dienst niet op zichzelf, maar bepaal de prijs in de context van jouw verdienmodel. Kies het doel dat je wilt bereiken voor jouw product en laat je prijs telkens bijdragen om dat doel te bereiken. Zo vorm je een doordachte basis voor jouw prijsstrategie en verkrijg je meer zekerheid over jouw prijs.

Connecteer met 81.977 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief