Dit online marketing bedrijf gelooft in Talent as a Service (TaaS): “Kwalitatief online marketing talent is schaars, dus dit model dringt zich op”

Dit online marketing bedrijf gelooft in Talent as a Service (TaaS): “Kwalitatief online marketing talent is schaars, dus dit model dringt zich op”

Johan Elias is oprichter van Hybrid Agency, een bedrijf dat een nieuwe invulling wil geven aan online marketing. Concreet doet hij dat met Talent as a Service (TaaS), een nieuw model in deze sector. Wat dat precies inhoudt en hoe hij er met zijn bedrijf de vruchten van plukt? Je ontdekt het allemaal in een gloednieuwe aflevering van Techmag.

Schaarste verhelpen

Het online marketing landschap is de jongste jaren enorm sterk veranderd. Meer dan de helft van het mediabudget wordt gewijd aan digitale media, dus stijgt de vraag naar gespecialiseerde profielen. “Maar het aantal medior en senior profielen is niet mee evenredig gestegen”, vertelt Johan Elias. “Vijftien jaar geleden zag je dezelfde tendens in IT: professionals kreunden onder de workload en de resources waren magertjes. Vandaag vormen online marketing experts nog net geen knelpuntberoep, maar er is wel een duidelijke schaarste. Veel bedrijven zijn op zoek naar digitale experts die ze op het juiste moment op de juiste plaats kunnen inzetten.”

Vandaag vormen online marketing experts nog net geen knelpuntberoep, maar er is wel een duidelijke schaarste

Natuurlijk is het onderwijs ook geëvolueerd, en studeren er steeds meer online marketing talenten af. “Dat betekent nog niet dat ze klaar zijn om te worden tewerkgesteld en marketingbudgetten van 100.000 euro te beheren”, verheldert Elias. “Daarom geloven wij dat je kersverse online marketeers goed moet trainen en actionable moet maken. Dat betekent on the job coaching en vooral ook veel inzetten op soft skills. Daarvoor hebben wij een aparte academy opgericht.”

TaaS in een notendop

Talent as a Service kan je het beste omschrijven als een soort team rental formule voor bedrijven die onvoldoende financiële ruimte hebben om fulltime specialisten aan boord te halen. Hybrid Agency rekruteert ze, en voorziet hen van een doorgedreven opleiding. “Dat is zeer kapitaalintensief, maar we geloven dat de vraag naar dit soort model enkel zal toenemen”, garandeert Elias. “Omdat we - naast onze online marketing services - ook met rekrutering bezig zijn, moeten we ook voldoende HR-kennis hebben. Daarin hebben we van meet af aan geïnvesteerd in een adviesraad met HR-specialisten. Enkel zo lukt het om dit bedrijf te verzekeren van operational excellence en schaalbaarheid.

Smaakt dit naar meer? Mis geen enkele episode door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 82.152 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief