Erik Verdeyen hield zich meer dan 22 jaar lang bezig met digitale transformatie, maar vandaag kennen de meeste start-ups hem als angel investeerder en chief evangelist bij Qpinch. In de nieuwste Techmag aflevering vertelt hij over klimaatopwarming en energietransitie, en waarom de deeleconomie en de circulaire economie met elkaar verweven zijn. Ook deelt hij zijn lessons learned vanuit zijn eigen start-up.

Circulaire- en deeleconomie gaan hand in hand

In de media hoor je vaak het argument dat investeringen in een beter klimaat indruisen tegen economische belangen. Erik Verdeyen spreekt dat tegen. “Duurzame groei is onontkomelijk”, zucht hij. “Al Gore stelt niet zomaar dat we vandaag ongelooflijk zakelijk potentieel hebben voor een betere wereld. Want de energietransitie kan onze economie gigantische opportuniteiten bieden. Kijk naar landen zoals China, dat een enorme groei heeft gekend - alleen maar door hernieuwbare energiebronnen te benutten.”

Verdeyen gaat nog een stap verder en gelooft dat we naar een wereld zonder afvalstoffen moeten streven. “Grondstoffen raken op, en we gaan gedwongen worden om een circulair model te hanteren”, knikt hij. “En dat is dichterbij dan je zou denken. Niet zo lang geleden zag ik een presentatie van Nike over Shoes as a Service. Maar de circulaire economie heeft volgens mij ook nog een andere invulling: we gaan producten en het gebruik van services veel meer moeten delen met elkaar. En dat is onlosmakelijk verbonden met de deeleconomie. Als we bepaalde goederen efficiënter benutten - bijvoorbeeld een auto - dan hebben we minder grondstoffen nodig - in dit geval staal - om nieuwe goederen te produceren.”

Start-ups met impact

Natuurlijk gelooft hij ook in al de ecologische start-ups die het heft in handen nemen. Zijn eigen bedrijfje Qpinch maakt daar deel van uit. Al geeft hij grif toe dat hij als ondernemer zichzelf al meermaals tegenkwam. “Ik heb vooral veel geleerd over sales”, bekent Verdeyen.

Als evangelist probeer ik niets ‘aan de man te brengen’, maar vooral mensen te overtuigen en te enthousiasmeren. Voor een start-up is dat volgens mij een must, omdat je meestal een compleet nieuwe technologie brengt in een complexe context. Maar dat betekent niet dat je vage praat moet gaan verkopen, hé! Ik geloof dat je, net omdat salescycli in B2B zo lang zijn, écht moet investeren in menselijke relaties. Dat wordt soms nog te veel onderschat.”

Smaakt dit naar meer? Mis geen enkele episode door je hier te abonneren op Techmag