Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Spotify trekt volop de kaart van podcasts

Dat Spotify gigantisch veel groeipotentieel ziet in podcasts, bewijzen de overnames die het bedrijf recent deed. Met de strategische acquisitie van Gimlet Media Inc. en Anchor, twee gevestigde waarden op de sterk groeiende markt van podcasts waarvoor Spotify volgens bepaalde bronnen meer dan 200 miljoen dollar neertelde, zal de Zweedse muziekstreamingdienst de beoogde groei in podcasts danig kunnen versnellen.

CEO en medeoprichter Daniel Ek heeft de ambitie uitgesproken om van Spotify het leidinggevende muziekplatform te maken en wil zijn gebruikers in die optiek dan ook de beste podcastcontent aanreiken. Dat het hem menens is, bewijst ‘Spotify for podcasts’, een vrij nieuw kanaal dat het Zweedse bedrijf sinds oktober vorig jaar openstelt voor podcastmakers en hen zo een potentieel luisterpubliek van ruim 191 miljoen actieve gebruikers (waarvan 87 miljoen met een betaald abonnement) aanreikt. Af en toe maakt Spotify zelf ook podcasts met beroemdheden.

10 Vlaamse maakbedrijven krijgen label ‘Factory of the future’

Tijdens de vijfde editie van de Factory of the Future Awards, afgelopen woensdag in Kortrijk, mochten tien Vlaamse maakbedrijven de titel van 'Factory of the Future' ontvangen. Dat brengt het totaal op 40 fabrieken van de toekomst.

Deze award wordt jaarlijks door Agoria en Sirris uitgereikt aan ondernemingen uit de maakindustrie die doorgedreven investeren in digitalisering en slimme processen, maar tegelijk ook nadenken over hoe doordacht om met energie en materialen om te gaan en aandacht hebben voor betrokkenheid, creativiteit en autonomie van hun medewerkers.

De tien nieuwe fabrieken die de komende drie jaar het ‘Factory of the Future’-label mogen dragen, zijn BMT Aerospace (Oostkamp), Bosch (Tienen), Colruyt Group Fine Food (Halle), Duracell (Aarschot), Janssen (Geel), Lavetan (Turnhout), Mirion Technologies (Olen), Niko Group (Sint-Niklaas), Materialise (Leuven) en RF-technologies (Oosterzele).

De 10 laureaten van de Factory of the Future Awards 2019

Met het actieprogramma Made Different bereiden we nu al sinds 2012 de maakindustrie voor op de industrie 4.0”, zegt Herman Derache, Managing director Sirris en Hoofd Innovatie bij Agoria. “Om succesvol te blijven - ondanks of dankzij razendsnelle technologische, economische en maatschappelijke evoluties - moeten onze bedrijven zich telkens opnieuw heruitvinden en ook doordacht omgaan met energie en materialen, naast een mensgerichte aanpak.”

Huawei voltooit Schuberts Symfonie Nr. 8 met behulp van AI

Het Chinese Huawei, na Samsung de grootste smartphonefabrikant ter wereld, heeft Symfonie Nr. 8 - ook wel bekend als de onvoltooide symfonie - van de Oostenrijkse componist Franz Peter Schubert heeft de laatste twee ontbrekende delen voltooid. Daarvoor deed het een beroep op topcomponist Lucas Cantor én een AI neuraal netwerk dat gewoon op een smarphone draait.

Het eindresultaat bewijst dat technologie ongelooflijke mogelijkheden biedt en laat de positieve impact zien die AI kan hebben op de moderne cultuur

Op basis van een analyse van de klankkleur, de toonhoogte en het ritme van het bestaande eerste en tweede deel van de symfonie genereerde het AI-model verschillende melodieën voor het ontbrekende derde en vierde deel. “Mijn rol was de goede ideeën van AI naar voren te halen en de leemten te vullen zodat het eindresultaat gespeeld kon worden door een symfonisch orkest”, zegt componist Lucas Cantor. “Het eindresultaat bewijst dat technologie ongelooflijke mogelijkheden biedt en laat de positieve impact zien die AI kan hebben op de moderne cultuur.”

Een huzarenstukje als je weet dat deze symfonie ondanks talrijke pogingen, maar liefst 197 jaar onvoltooid is gebleven. Uiteindelijk duurde het zes maanden voor het stuk helemaal was voltooid. Het hoogtepunt vond plaats op 5 februari, tijdens een live-optreden van het 66 leden tellende English Session Orchestra in de iconische Cadogan Hall in Londen. Een mooie ode aan hoe de harmonieuze samenwerking tussen artificiële intelligentie en menselijke expertise kan leiden tot iets moois.

Showpad wil met kantoor in Brussel de Franstalige markt verder aanboren

Showpad, dat intussen 1.200 klanten in meer dan 50 landen telt, heeft er opnieuw een succesvol jaar op zitten wat resulteerde in een verdubbeling van de omzet. Omdat de Gentse scale-up de komende jaren ook de Franstalige markt verder wil bewerken, zal het in april een eigen kantoor openen in het centrum van Brussel. Deze nieuwe uitvalsbasis moet de dienstverlening voor de Franstalige markt verhogen. Om de sterke groei te bestendigen en het kantoor in onze hoofdstad te bemannen is Showpad trouwens nog altijd op zoek naar versterking. In de komende vier à vijf maanden, hoopt het voor de nieuwe vestiging 6 mensen te kunnen aanwerven - uiteraard liefst Franstalige profielen- , een aantal dat Showpad tegen het einde van dit jaar minstens wil verdubbeld zien.

Het bedrijf stelt momenteel 400 mensen tewerk, verspreid over 7 locaties: naast de hoofdzetel in Gent, is dat San Francisco, Chicago, Portland, Londen, Munchen en Wroclaw). Daar komt binnenkort dus Brussel bij.

Drupal-oprichter stopt geld in nieuwe start-up Davy Kestens

Davy Kestens, de zich in de lente van vorig jaar terugtrok als CEO van SparkCentral (het bedrijf dat hij in 2011 oprichtte), kon voor z’n kersverse start-up Dino al twee investeerders aantrekken. Dat maakte hij onlangs zelf bekend in een tweet. Een van die geldschieters is Antwerpenaar Dries Buytaert, die naam maakte als oprichter van Drupal. Ook de Amerikaan Jeff Miller, Head of Business Development bij Uber, stopt geld in het fintech bedrijf van Kestens.

Hoeveel beide mannen precies investeren, is niet geweten. In een recent Techmag interview vertelt de 30-jarige Kestens meer over zijn nieuwe ondernemersplannen.