Tom Pennings, Belgische ondernemer in Silicon Valley: “Als je een product groot wil maken, mag je niet louter naar je klant luisteren”

Tom Pennings, Belgische ondernemer in Silicon Valley: “Als je een product groot wil maken, mag je niet louter naar je klant luisteren”

De naam Tom Pennings klinkt niet iedereen bekend in de oren, al zegt dat absoluut niets over de straffe dingen die deze ondernemer al verwezenlijkt heeft. De Limburger trok in 1999 naar Silicon Valley, werkte er voor Apple, en ging later van start met zijn eigen start-up … vanuit België. Vandaag combineert Pennings de voordelen van België met die van de VS, en dus weet hij als geen ander hoe je een schaalbaar product op wereldniveau kunt bouwen. Hij vertelt er alles over in deze 22e aflevering van Techmag!

Van visie tot validatie

Met Onsophic bouwde Pennings een intelligent digitaal coaching platform uit. Hoewel hij op dat moment al in San Francisco woonde, keerde de Limburger toch terug naar België toen hij voelde dat zijn idee potten zou kunnen breken. “Er zijn verschillende soorten start-ups, maar wij zijn echt begonnen met een visie”, start Pennings zijn verhaal.

“Mijn co-founder Ian Hart en ik stelden onszelf een belangrijke vraag, welke we later zouden omzetten in een globale visie: ‘Welke fantastische dingen zouden er kunnen gebeuren als de personalisatie van Google en Facebook werd toegepast op medewerkers - specifiek gericht op training en kennis?’ Maar niet te vergeten: echte validatie heb je natuurlijk pas zodra je je eerste grote klant binnenhaalt.”

Product-market-fit verandert voortdurend, dus moéten we flexibel zijn

De start-up koos bewust voor een enterprise market als doelmarkt. Niet altijd een voordeel, want de verkoopcyclussen zijn veel langer. “Tegelijk hebben zulke bedrijven de nodige tijd en flexibiliteit om samen met een start-up na te gaan welke features ze precies nodig hebben”, nuanceert Pennings. “Zelf moeten we daar ook flexibel in zijn. We beseffen dat product-market-fit voortdurend verandert.”

Pivoteren met passie

Tijdens ons openhartig gesprek vertelt Pennings dat Onsophic meermaals pivoteerde. “Als tech start-up zoeken we continu naar het evenwicht tussen te snel pivoteren en voldoende pivoteren”, klinkt het. “Maar een ding is zeker: we doen het steeds met passie. Dat klinkt als een cliché, maar je moet extreme passie koesteren voor je bedrijf. Anders is het te moeilijk om zo vaak te pivoteren of je product bij te sturen.”

Onze visie hangt niet noodzakelijk vast aan het product

Maar hoe waken Pennings en zijn team dan over de nodige focus? Hoe bewaken ze de grens tussen hun eigen visie en de wil om hun product aan te passen volgens de wensen van de klant? “Onze visie hangt niet noodzakelijk vast aan het product”, legt Pennings uit. “Bij ons luidt die ‘accelerating human potential’, en dat is een globaal gegeven. Welke features er worden ontwikkeld, dat is puur een berekening. Maar we zeggen ook voldoende nee, hoor. Als je een product groot wil maken, dan mag je niet louter naar je klant luisteren.”

The hidden co-founder

Pennings reist vaak tussen Silicon Valley en België. Dat hij een druk leven leidt, is nog zacht uitgedrukt. Niet makkelijk voor iemand die ruim een jaar geleden vader werd en er ook voor zijn gezin wil zijn. “Ik heb ontdekt dat je familie ook een van je medeoprichters is: zij zijn the hidden co-founder”, lacht Pennings.

Meer weten over het traject van Tom Pennings? Bekijk dan hieronder de video, waarin hij hands-on tips geeft en zijn ondernemerservaringen deelt. Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 82.057 abonnees