(Photo by Lies Willaert)

“Je onderneming is als een gebouw: het fundament moet solide en stabiel zijn, maar wel flexibel. Tijdens een storm wil je niet omvergeblazen worden.” Het torenlogo van Econopolis, het financieel kennishuis van econoom en auteur Geert Noels, lijkt plots niet meer zo toevallig gekozen. Vanuit zijn eigen ervaring als ondernemer en zijn expertise als financieel brein deelt de Vlaamse econoom en opiniemaker op de podcast van ‘50 Koffies’ enkele onmisbare handvatten voor startende ondernemers.

Ondernemen en de mindset die erbij hoort, het zijn geen vakken die je op de schoolbanken leert. “Je moet een zekere drive en motivatie hebben om méér te doen dan een ander: vroeger opstaan, harder werken, je beter informeren. Ja, eigenlijk is ondernemen topsport”, beaamt Geert Noels.

Waag je de sprong naar het ondernemerschap? En wil je graag ook investeerders betrekken bij je project? Dan zijn er volgens de founder en CEO van Econopolis enkele sleutelelementen voor succes. Met volgende vier takeaways zet hij startende ondernemers met grootse plannen al een flink eind op weg.

1. Een goed businessplan: de combinatie van realisme en ambitie

Alles valt of staat met een goed businessplan”, geeft Noels aan. “Haken investeerders af voor je project? Kijk dan eens wat er schort aan je idee. Is je project het waard überhaupt geld te krijgen? Of is een minder groot bedrag eigenlijk meer op zijn plek? Stoelt je plan op een combinatie van realisme en ambitie? Of ben je er dolenthousiast en blindelings ingedoken? De beste reflectie is nog steeds zelfreflectie.”

2. Solide én flexibel

Solide én flexibel. Toegegeven, het klinkt paradoxaal, maar dat is het volgens Noels zeker niet. “De kern van je onderneming moet solide zijn. Als ondernemer moet je er dag na dag staan en standvastig blijven doorzetten. De weg van jouw visie blijven plaveien, al springt misschien niet iedereen mee op je kar. Maar als de core wankelt, dan wankelt alles. En dat is uiteraard niet de bedoeling.”

“Anderzijds moet je onderneming ook enige flexibiliteit aan de dag leggen. Je mag niet door het kleinste zuchtje wind omvergeblazen worden. Je moet wendbaar genoeg zijn om de stormen te trotseren. Of dat dat nu een echte tegenslag is, of tegemoetkomen aan de wensen van je werknemers.”

3. Een goed referentiekader

“Schouderklopjes krijgen wanneer je ’t goed doet? Dat is fijn. Maar durven diezelfde mensen je ook een halt toe te roepen wanneer je iets doet dat niet bij je past? Omring je met mensen die kritiek kunnen geven, zonder dat dat voor wrevel zorgt. Dat kader kan familie, vrienden of eender wie zijn.”

Maar het hoeft niet altijd zo vanzelfsprekend te zijn, stelt Geert Noels. “Kijk ook eens naar referentiekaders buiten je niche, zoals de natuur, om beslissingen te nemen. Niet elke boom kiest er bijvoorbeeld voor om 1.000 jaar te blijven staan. Sommigen groeien snel en geven dan ook sneller de geest. Anderen doen er járen over en blijven een eeuwigheid staan. Bekijk het eens vanuit dat standpunt om erachter te komen waar je met je bedrijf heen wilt. Altijd maar in de hoogte blijven groeien? Of meer in de diepte? En wie betrek je erbij?”

Waar je je inspiratie ook zoekt, een goed referentiekader om je keuzes af te toetsen is uiterst belangrijk. Zo vermijd je navelstaarderij, onnatuurlijke groei en dus nefaste beslissingen op termijn”, aldus Noels.

4. Trek de JA-kaart

Beeld je in dat je een kaart zou hebben, een JA-kaart, waarmee je iedere investeerder overstag kan laten gaan. Wie zou je dan kiezen? Zou dat iemand anders zijn dan wanneer je die JA-kaart niet had? Ik zie het zo vaak gebeuren. Ondernemers stappen met hun project vaak níét naar de investeerders die ze echt willen. Maar wél naar diegenen waarvan ze denken dat de kans op een ‘ja’ groter is. Gewoon omdat ze bang zijn om bot te vangen bij hun favorieten.”

“Mijn advies? Gooi dat doemdenken overboord. Een nee heb je en een ja kan je krijgen. Je zou ervan versteld zijn hoe bereidwillig die investeerders zijn om je op weg te helpen. Stap op de investeerders af die jij écht bij je project wil betrekken.”


Met deze takeaways kom je als startende ondernemer met grootse plannen al een eind op weg. Smaken ze naar meer? Op de podcast deelt Geert Noels nog meer wijsheden en wijst hij op het gevaar van alfamannetjes en onnatuurlijke groei. Beluister hieronder de volledige podcast.