Gentse start-up Puzzle in a Bag verkoopt als allereerste ter wereld puzzels met NFT⚡Brussel staat als eerste en enige Belgische stad op de 43ste plek in een lijst van meest aantrekkelijke Europese start-up hubs⚡Crossworx lanceert een app om vlot flexplekken te managen⚡We are Founders is de naam van een nieuwe ondernemersacademie die een 9 maanden durend traject gratis aanbiedt ⚡Het Franse dark kitchen-concept Taster haalt 37 miljoen dollar op en wil groter worden dan McDonald’s.

1. Wereldprimeur voor Gentse Musketon-puzzel die met tokens wordt verkocht

De Gentse start-up Puzzle in a Bag, opgericht naar aanleiding van de puzzelhype die de coronacrisis teweegbracht, werkte voor hun tweede creatie samen met stadsgenoot en topillustrator Musketon, die een wondermooi en fantasierijk design maakte vanuit de idee dat het internet een echte, fysieke plek is. Maar wat vooral belangwekkend is aan deze joint-venture, is dat het de allereerste puzzel is die ook met NFT (non-fungible tokens) wordt verkocht.

Puzzle in a Bag-founders Niels Desot en Dimitri Devroe, door Unizo uitgeroepen tot starters van het jaar, maakten deze wereldprimeur mogelijk via een samenwerking met het al even Belgische Arkane Network, een wereldspeler op de markt van cryptocurrency en NFT. Consumenten kunnen de puzzel op de klassieke manier bestellen, maar daarnaast is het voor verzamelaars mogelijk om de twaalf stukken op vijf verschillende momenten met non-fungible tokens te bemachtigen en zo de unieke eigenaar te worden van het design van Musketon.

Naar eigen zeggen is het de ambitie van Puzzle in a Bag om zo het puzzelen te heruit te vinden om zo een nieuwe generatie aan te spreken. Bij deze is alvast een grote sprong in die richting gemaakt. Wie eens een kijkje wil nemen op de NFT-veiling, of een bod wil uitbrengen, kan dat hier.

Puzzle in a Bag-founders Niels Desot en Dimitri Devroe

2. Berlijn aantrekkelijkste ondernemersstad van Europa, Brussel pas 43ste

Haasje-over aan de top van de lijst met meest aantrekkelijke Europese ondernemerssteden van 2020, samengesteld op basis van een bevraging van 1.295 start-up founders. Berlijn wipt van de tweede naar de eerste plaats, terwijl Londen net een plaatsje zakt. De twee Europese hoofdsteden blijven wel een ongenaakbaar duo, ondanks de Brexit waarvan die laatste logischerwijs in het brandpunt stond.

Opvallender is echter vooral dat de toptien van deze ranking, die sinds 2016 wordt bijgehouden, tot vorig jaar erg stabiel was, waarna de coronacrisis ervoor gezorgd heeft dat er maar liefst vijftien positiewissels in de toptwintig zijn. Zo valt Parijs uit de topvijf, ten voordele van München.

Brussel blijkt helaas minder aantrekkelijk als ondernemersstad: de eerste en enige Belgische stad in de topvijftig moet het stellen met een 43ste plaats

Nog interessant zijn de opkomende uitdagers voor Berlijn en Londen. Amsterdam en Barcelona sluipen dichter bij de twee koplopers, maar het is vooral Zurich dat indruk maakt: de stad viel in 2019 uit de toptien maar is helemaal terug, vooral omdat het een uiteenlopend aantal landen aanspreekt. Ook goed om weten: Wenen is de stad met de meeste vrouwelijke ondernemers, gevolgd door Budapest en Oslo.

Brussel blijkt helaas minder aantrekkelijk als ondernemersstad: de eerste en enige Belgische stad in de topvijftig moet het stellen met een 43e plaats. Voor de hoofdstad van Europa toch een betreurenswaardige positie…


3. Met deze app kan je voortaan flexplekken efficiënt managen

Remote working en flexwerken hebben door de coronacrisis een enorme boost gekregen, waardoor bedrijven ook hard zijn gaan nadenken over de invulling van de (toekomstige) werkplek. Omdat Crossworx, een IT-consultancy bedrijf uit Edegem, er net als zovelen vanuit gaat dat hybride werken het nieuwe normaal wordt, ontwikkelde het de app Seatr. Die maakt het ondernemers en beheerders van co-working spaces mogelijk de werkplek efficiënt te beheren.

In de app wordt namelijk duidelijk wie wanneer komt werken en welk bureau inpalmt. Dergelijk management kan in principe ook met een Excel, maar daar wordt het al snel onoverzichtelijk, met het risico op dubbele boekingen. Bij Seats bestaat dat risico niet. Bovendien is de app heel gebruiksvriendelijk en kunnen reservaties geautomatiseerd worden.

Verder is het mogelijk eerst in de app een nieuwe opstelling te tekenen om te kijken of het werkt (bijvoorbeeld naar anderhalve-meterafstand toe), alvorens effectief te gaan herinrichten. Momenteel werkt Crossworx trouwens aan nieuwe functionaliteiten zoals dashboards met grafieken om trends te ontdekken, de mogelijkheid om meetingruimtes te boeken en een ingebouwd facturatiesysteem voor co-working spaces.


4. BeCentral, Google, Bruxelles Formation en BeAngels richten ondernemersacademie op

Met een nieuw opleidingsprogramma - We are Founders gedoopt - bieden vier partners (BeCentral, Google, Bruxelles Formation en BeAngels) startende ondernemers een intensief maar vooral gratis leertraject van negen maanden aan. De deelnemers leren op die manier de stap zetten van commercieel concept naar effectief bedrijf – vanuit het concept ‘voor ondernemers, door ondernemers’. Vooral de huidige crisis heeft duidelijk gemaakt hoe uitdagend het voor potentiële starters is om zonder (digitale) ondersteuning de stap naar ondernemerschap te zetten.

In totaal worden 50 deelnemers, solo of in teamverband, geselecteerd die in september 2021 aan hun training kunnen beginnen. De kandidaten moeten voor alle duidelijkheid geen diploma hebben of startkapitaal kunnen inzetten: goesting is de enige maatstaf.

Zij zullen gebruik maken van gratis co-working-ruimtes in het Google Digitaal Atelier én kunnen rekenen op het BeAngels netwerk van investeerders en ondernemers, die mentorship, advies en praktische workshops zullen geven over bijvoorbeeld fondsenwerving en de ontwikkeling van een start-up. Nog een voordeel: deelnemende werkzoekenden behouden hun voordelen en genieten van een opleidingsbonus tijdens het vervolledigen van deze cursus.


5. Dark Kitchen-concept Taster wil McDonald’s naar de kroon steken

De Franse start-up Taster wil tegen 2025 wereldwijd maar liefst 10.000 digitale restaurants openen via franchising en op die manier niemand minder dan McDonalds naar de kroon steken.

Het gaat hier om het zogenaamde dark kitchen-concept, waarbij in professionele, commerciële keukens exclusief maaltijden voor delivery worden bereid. Founder Anton Soulier haalde onlangs via een Serie B-investeringsronde 37 miljoen dollar op om zijn ambities te helpen waarmaken. En hoewel hij met 9,2 miljoen verkochte porties frieten goed op weg is, zal hij nog een tandje moeten bijsteken om aan de 4.000 biljoen (!) porties van McDonald’s te geraken.

Soulier startte zijn loopbaan als Deliveroo-medewerker, waar hij op het idee stootte van maaltijden die exclusief voor takeway worden gemaakt, en dus niet zomaar restaurantmaaltijden die ook aan huis geleverd worden.

Hij startte meteen verschillende dark kitchens in Parijs en Londen, die verschillen van andere door het feit dat consumenten de koks ook effectief aan het werk zien. Nu wil hij naar eigen zeggen 100% de licentie-tour opgaan en zo van de 70 huidige digitale restaurants naar 10.000 gaan tegen 2025, en van 11 Europese steden waar hij actief is naar 40 tegen eind 2021. Een mens zou van minder beginnen watertanden...