“Ik heb heel lang gedacht dat het doel in het leven was om rijk te worden, en dat je ondernemer werd om veel geld te verdienen. Pas toen ik ouder werd, ben ik gaan beseffen dat er geen doel is, behalve gelukkig zijn.” In een alweer boeiende podcastaflevering van 50 Koffies heeft serie-ondernemer en -investeerder Jürgen Ingels het ook nog over ondernemersgeluk, parallelondernemen én wannapreneurs.

Volgens jouw boek zijn er 50 belangrijke lessen voor ondernemers. Als je slechts één les kon kiezen, welke zou dat dan zijn?

“Dan kies ik voor de allereerste les uit mijn boek, die gaat over the extra mile. Ik ben ervan overtuigd dat als je iedere dag consequent iets meer doet dan normaal, dat je dan voor jezelf behoorlijk wat extra tijd creëert waarmee je het verschil kunt maken.

“Zelf ondervind ik daar heel veel voordelen van: vaak sta ik in het weekend wat vroeger op, om dan tot de middag te werken. Ik heb de rest van de dag nog over om andere dingen te doen, maar ondertussen heb ik al een aantal uren ongestoord gewerkt. Gedurende die uren bereik ik vaak veel meer dan wanneer ik op kantoor werk, want op die momenten kan ik doorwerken en een voorsprong creëren. Ik probeer tijdens die uren vaak nieuwe kennis te vergaren door te lezen, of ik steek extra tijd in mijn bedrijf. Die extra tijd, die extra mile, die maakt voor mij het verschil als ondernemer.”

Die extra mile betekent natuurlijk ook extra werk. Hoe combineer jij werk en ontspanning?

Ondertussen heb ik een goede balans gevonden tussen werk en ontspanning, en eigenlijk moet ik daarvoor mijn vrouw bedanken. Rond mijn dertigste werkte ik tien tot twaalf uur per dag. Het is mijn echtgenote die toen aan de alarmbel heeft getrokken heeft door te zeggen dat ik geen 50 jaar zou worden als ik op die manier doorging.”

Ik ben dan gaan lezen over de effecten van beweging en voeding en ging toen ook inzien hoe belangrijk slaap is voor je lichaam, je gevoel en zelfs je creativiteit. Dat zijn zaken waar ik voordien niets van afwist, maar die ik eigenlijk veel vroeger had moeten weten. Ik vind dat dat iets is dat in ons onderwijs geïntegreerd zou moeten worden. Als we onze kinderen die informatie kunnen aanbieden tijdens hun jeugd, dan zou dat ook voordelen kunnen hebben voor onze sociale zekerheid.”

(Photo by Nadia El Makhfi)

Je bent een parallelondernemer die verschillende dingen tegelijkertijd doet. Hoe zorg je ervoor dat je je focus niet verliest?

“Je kunt perfect verschillende dingen doen op een dag, als je ze maar doet met je volledige hoofd. Als je ervoor kunt zorgen dat je je volledig kunt focussen op datgene waarmee je bezig bent, dan is afwisselen tussen verschillende projecten of onderwerpen zelfs bevorderlijk voor je creativiteit.”

“Dat afwisselen doe ik zelf al vanaf ik studeerde: ik volgde ingenieursstudies, maar las in het weekend de boeken van mijn broer die TEW deed. Parallelondernemen is voor mij een manier om op de hoogte te blijven van verschillende onderwerpen, en verschillende sectoren te leren kennen. Al die nieuwe ervaringen laten me toe om mijn gezichtsveld te verbreden.”

Parallelondernemen is voor mij een manier om op de hoogte te blijven van verschillende onderwerpen, en verschillende sectoren te leren kennen. Al die nieuwe ervaringen laten me toe om mijn gezichtsveld te verbreden

“Vroeger hadden veel bedrijven de neiging om hun werknemers één bepaalde taak te laten uitvoeren. Dat is ondertussen aan het veranderen: jonge mensen willen niet langer één job voor de komende 20 jaar. Jongeren zoeken meer en meer naar de purpose van een job of een bedrijf. Daar ligt voor bedrijven een belangrijke opdracht: wat is de purpose van je product? Hoe plaats je jouw product in de samenleving? Bedrijven die die purpose niet kunnen bieden, zullen op termijn geen goede werknemers meer vinden.”

Waar ligt jouw focus in het ondernemerschap?

“Ik heb heel lang gedacht dat het doel in het leven was om rijk te worden. En dat je ondernemer werd om veel geld te verdienen. Pas toen ik ouder werd, ben ik gaan beseffen dat er geen doel is, behalve gelukkig zijn. Wat je bereikt in je leven en of je nu succesvol bent of niet, dat maakt niet meer uit als je sterft. Het leven is te kort om dingen te doen die je niet graag doet.”

Wees de beste in bepaalde zaken en zorg ervoor je onmisbaar bent, maar laat andere taken vallen

“Dat besef stelt me ook in staat om te gaan outsourcen. Iedereen heeft talenten. Als je werkt met jouw talent, dan zal jij veel sneller je doel bereiken dan mensen die dat talent niet hebben. Daarom vind ik het onzinnig om tijd en moeite te steken in zaken die je niet graag doet of niet goed kunt. Doe de dingen waar jij goed in bent, maar laat andere zaken door anderen doen. Wees de beste in bepaalde zaken en zorg ervoor je onmisbaar bent, maar laat andere taken vallen.”

In je boek beschrijf je het verschil tussen een entrepreneur en een wannapreneur. Hoe zie jij dat juist?

Ik zie vandaag heel veel jongeren die afstuderen en ondernemer willen worden. Het lijkt wel alsof ondernemen een modegril is geworden, gewoon omdat het goed staat op je CV. Bij sommigen wordt het snel duidelijk dat ze ondernemen om de verkeerde redenen, en die mensen noem ik wel eens wannapreneurs.”

Wannapreneurschip voelt een beetje wrang: ondernemen doe je vanuit een passie, en bij wannapreneurs ontbreekt die vaak volledig. Niet iedereen is gemaakt voor het ondernemerschap, en dat is ook helemaal oké. Ik heb even veel respect voor mensen die hard werken en succesvol zijn binnen een bedrijf. Ondernemen, dat zit in je bloed. Je hebt die passie, of je hebt ze niet.”

“In tegenstelling tot een wannapreneur is een entrepreneur iemand die impulsief durft te zijn, die opportuniteiten ziet en deze ook durft te grijpen. Iemand die met cijfers kan werken en analytisch kan nadenken, maar vooral ook creatief genoeg is om te zoeken naar alternatieve oplossingen voor problemen. Je moet als ondernemer nadenken vooraleer je iets doet, maar het ook effectief uitvoeren van zodra je iets uitdenkt.”

“Bovendien moet je ook bereid zijn om je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Je moet realiteitsbesef hebben en aanpassingsvermogen: als je omgeving zegt dat iets niet werkt, blijf dan niet halsstarrig vasthouden aan je oorspronkelijke businessplan. Durf kritiek onder ogen zien en probeer je aan te passen. Als ondernemer moet je blijven bijleren om ervoor te zorgen dat je de boot niet mist.

(Photo by Nadia El Makhfi)

Hoe zit het met de factor ‘geluk’ in het hele ondernemingsverhaal?

“In 2014 heb ik mijn bedrijf Clear2Pay kunnen verkopen aan een Amerikaanse speler, en een aantal mensen zeiden me toen dat ik ‘gewoon geluk’ had gehad. Maar is dat echt louter geluk? Ik ben ervan overtuigd dat er geluk in het spel is, dat is effectief een belangrijke factor. Als alle omgevingsfactoren meezitten, kun je inderdaad veel geluk hebben maar het kan ook andersom: denk maar de coronacrisis, je partner die ziek wordt, een concurrent die plots op de markt komt,…”

“Toch vind ik dat je het succes van een bedrijf wel deels zelf in de hand hebt: je kunt succesvolle bedrijven bouwen als je een bepaald stramien toepast, door ze op een bepaalde manier te begeleiden, door je boekhouding nauwkeurig te voeren … Ik zie het als als een kookboek: hoe kun je een bedrijf laten slagen?

“Dat is iets wat ik zelf ook effectief heb uitgetest, of aan het uittesten ben. In 2014 hebben we een aantal Vlaamse bedrijven gekozen die we via dat stramien trachten te laten groeien. Ondertussen zien we dat de meeste van die bedrijven ook effectief groeien, goed groeien zelfs. Dat maakt dat ik wel geloof dat je je kansen op succes kunt vergroten door de bedrijfsvoering op een bepaalde manier aan te pakken.”

Wat zijn de belangrijkste pijlers in die bedrijfsvoering voor jou?

“Voor mij schuilt er succes in tijdsreductie. Succesvolle bedrijven zijn bedrijven die tijd kunnen reduceren. Enerzijds kan dat door ervoor te zorgen dat je kunt leren uit fouten van andere bedrijven. Als je weet hoe je een proces moet aanpakken, als je dus niet door een leercurve moet, dan kun je tijd winnen. Anderzijds kan dat ook door technologie: als je technologie goed inzet, kun je tijd winnen. Voor mij is het de combinatie van ervaring en technologie die ervoor zorgt dat je een bedrijf sneller vooruit kunt laten gaan.”

Ik zou graag een tweede boek schrijven over ‘50 tools voor ondernemers’. Als ondernemer heb je verschillende tools nodig. Denk maar aan een boekhoudpakket, een CRM-systeem, andere software,… Maar hoe begin je aan die zoektocht? Welke tools zijn goed en gebruiksvriendelijk? Welke pakketten zijn handig? Als iemand anders jou kan aangeven welke pakketten goed zijn, dan win je tijd. Tijdsreductie is voor mij dé manier om bedrijven te bouwen.”


Beluister hieronder volledige podcastaflevering met Jürgen Ingels: