Series, series, series. Wie dezer dagen op een ondernemersevent aanschuift, wordt er mee om de oren geslagen. En neen, het zijn geen tips over wat er tegenwoordig allemaal hot is op Netflix, Streamz en consoorten. Geld ophalen via investeerders, vaak nog voor een concept omgezet is in een marktwaardig product, lijkt vandaag de dag het enige waar startende ondernemers nog mee bezig zijn. Maar het kan ook anders en op eigen kracht. Daarom een warme oproep om samen de fundingfetisj een halt toe te roepen.

A’s, B’s, C’s en grote bedragen. Veel te vaak gaan gesprekken tussen ondernemers daarover. Het lijkt zelfs alsof pitches voor investeerders om vers geld op te halen voor sommigen voorrang krijgen op de ontwikkeling van hun product of de verbetering van hun manier van werken. Je lijkt wel van een andere planeet te komen als je daar niet mee bezig bent. Budgetten uitgeven aan een kantoor waar je gerust met minder kan en verlies draaien met extern kapitaal lijkt wel het nieuwe ‘cool’.

Want een winstgevend bedrijf uitbouwen kan je ook op eigen kracht. Zelf heb ik tot dusver geen enkele externe investeerder aan boord gehaald en toch slagen we als SaaS-bedrijf erin om jaar na jaar te groeien. Dit met eigen cashout van mijn eerste start-up. Waarbij de funding kwam van mijn eerste klant, wat al snel 100 klanten werden, en zo verder.

Hoe we dan kunnen groeien? Door elke winst te herinvesteren en te waken over het product dat we zelf ontwikkeld hebben. Bijvoorbeeld door iedere dag feedback te vragen aan onze eindklanten: wat zijn hun noden? Hoe kunnen we hen bijstaan en zo hun manier van werken minder complex maken? Het is dankzij die input van klanten dat ons product veelzijdiger en dus ook toegankelijker wordt voor een steeds groter publiek. En we dus ook alsmaar meer klanten kunnen bereiken.

Ambassadeurs van je onderneming

Met die knowhow over de noden van je klanten, genereer je veel waardevollere funding. Dit levert dan weer financiële winst op. Om te investeren in extra medewerkers of extern talent dat je kan helpen om in bepaalde domeinen door te groeien. Deze vormen vaak opnieuw een hefboom naar een grotere reikwijdte voor jouw product. Maar het louter aantrekken van die nieuwe krachten volstaat niet. Investeren in je bedrijf is ook investeren in een gezonde feelgood werkomgeving voor je medewerkers, die zo ambassadeurs van je onderneming worden.

Verzorg je product, investeer je winsten om verder te groeien op alle fronten en de bouwblokjes van een bedrijf dat uiteindelijk jaar na jaar winst genereert, zullen dan mooi in elkaar passen. Dat is voor mij altijd de basis geweest van ondernemen

Ben ik uiteindelijk tegen funding series? Nee, maar ik wil gewoon aantonen dat het ook anders kan. Verzorg je product, investeer je winsten om verder te groeien op alle fronten en de bouwblokjes van een bedrijf dat uiteindelijk jaar na jaar winst genereert, zullen dan mooi in elkaar passen. Dat is voor mij altijd de basis geweest van ondernemen.

Een kapitaalophaling kan in sommige gevallen nodig zijn maar dit is voor mij de uitzondering, en niet de regel. Dus laat ons nu toch misschien even stoppen met de huidige fundingfetisj die doet uitschijnen dat extern kapitaal voor start-ups de enige weg (naar succes) is!