Mobiele technologie heeft de manier waarop we ons gedragen, zowel binnen als buiten de kantoor(m)uren, danig veranderd. Het feit dat ons werk- en privéleven voortdurend in elkaar overlopen - de zogenaamde blurred world - vinden de meeste Europeanen heel fijn maar de Belg houdt beide werelden vooralsnog liever gescheiden.

Dankzij mobiele technologie kunnen we ons werk efficiënter organiseren, en gaat dit doorgaans gepaard met meer arbeidsplezier en zingeving. Toch is 43% van de Belgen het oneens met de stelling dat mobiele technologie voor een betere werk-privébalans zorgt. En vindt slechts één op de drie Belgen dat het een positieve impact heeft op de werkvloer, 33% is er niet van overtuigd dat mobiele technologie de productiviteit doet toenemen. De cijfers zijn afkomstig van een recent Europees onderzoek van smartphonefabrikant Samsung naar menselijk gedrag gerelateerd aan het gebruik van technologie op de moderne werkplek.

Verlies van privacy grootste angst

Mocht je er nog aan twijfelen: van alle 10 Europese landen die in het onderzoek zijn opgenomen, is ons land het minst positief over de impact van mobiele technologie. Die sceptische houding kan mogelijk worden verklaard door de vrees voor verlies van controle over zijn persoonsgegevens.

Meer dan een kwart van de Belgen heeft bijvoorbeeld nog nooit gehoord van de GDPR, en slechts 43% gelooft dat deze nieuwe Europese privacyregels daadwerkelijk invloed hebben op de manier waarop mobiele technologie op het werk wordt gebruikt.

Vreemd genoeg staan twee op de drie Belgen helemaal niet stil bij databeveiliging op hun mobiele toestellen voor professioneel gebruik. Ook daarin bengelt België onderaan de Europese ladder. Vier op de vijf Belgen weten ook niet hoe ze hun devices dienen te beveiligen.

Collega’s worden zelden vrienden

Vier op tien Belgen geeft wel toe dat het dankzij mobiele technologie makkelijker is om met collega’s samen te werken die zich op een andere locatie bevinden. Maar daarmee zijn we nog altijd de slechtste van de Europese klas.

Belgen willen werk en privé in die mate gescheiden houden dat ze ook weinig persoonlijke dingen vertellen aan collega’s, er minder contact is via sociale media en er maar weinig hechte vriendschapsbanden op de werkvloer ontstaan. Dat zorgt er onder andere voor dat coworking spaces te weinig worden benut als een plek om te netwerken. Het is duidelijk: op dit moment voelt de Belg zich nog niet helemaal comfortabel in de blurred world.