Het is geen geheim dat het alsmaar moeilijker wordt om de juiste digitale profielen aan te trekken. Employer branding, waarbij bedrijven zich profileren als aantrekkelijke werkgever, lijkt haast onmisbaar in elke aanwervingsstrategie. Een toffe teamfoto en wat leuke Facebook-postjes zijn een goed begin, maar ook niet meer dan dat. Een uitgekiende employer branding-strategie vraagt een langetermijnaanpak en moet daarnaast vooral ook naar buiten worden gedragen. Maar dat blijkt voor veel bedrijven nog een struikelblok te zijn. Daarin zag ondernemer Marnik D’Hoore, founder van Bloovi, alvast een uitgelezen kans om het vroegere job board van bloovi.be te transformeren naar een heus carrière- en employer branding-platform. Hij doopte het Bloovi Careers. “Dit gaat de manier veranderen waarop bedrijven en talenten elkaar vinden”, verkondigt D’Hoore.

Content first

Met Bloovi Careers heeft D’Hoore grootse plannen voor ogen. Het platform moet inspiratie bieden aan iedereen die zijn carrière wil vormgeven. Met artikels en advies van onder andere HR-experts, psychologen en ervaringsdeskundigen, is Bloovi Careers ervan overtuigd genoeg inspiratie te bieden aan iedereen die vorm wil geven aan zijn carrière. “We trekken voluit de content first kaart, net zoals we bij Bloovi gedaan hebben en nog altijd doen. De focus komt te liggen op straffe content.”

Net zoals Bloovi groot is geworden met sterke content is het de ambitie om ook van Bloovi Careers een volwaardig contentplatform te maken, maar dan specifiek rond thema’s als persoonlijk groeien in een professionele omgeving

Over die straffe content heeft D’Hoore een strak afgelijnde visie: “Het moet mensen inspireren en helpen aan hun carrière te bouwen. Bijvoorbeeld over hoe je best omgaat met conflictsituaties op het werk, hoe je als teamverantwoordelijke mensen gemotiveerd kan houden. Of hoe creëer je een bedrijfscultuur van vertrouwen en betrokkenheid?”

“Net zoals Bloovi groot is geworden met sterke content, is het de ambitie om ook van Bloovi Careers een volwaardig contentplatform te maken, maar dan specifiek rond thema’s als persoonlijk groeien in een professionele omgeving. Op dat vlak onderscheiden we ons ook van andere jobplatformen zoals LinkedIn”, vertelt D’Hoore.

Bestemming voor ambitieuze carrièremakers

Bij Bloovi Careers draait alles om het aantrekken en het behouden van talent! Het platform heeft dan ook de ambitie om de ultieme bestemming te worden voor mensen die hun carrière verder willen ontwikkelen of een nieuwe wending willen geven. “Employer branding wordt dus één van de pijlers waar we sterk op inzetten. We zien namelijk de behoefte bij career owners en starters om het verhaal achter de onderneming te kennen. Bloovi Careers zet dan ook alles op alles en gaat voor deze talenten op zoek naar bedrijven die hun verhaal willen delen. Niet enkel hun toekomstplannen, maar ook hun bedrijfscultuur, hun managementstijl…”

De bedoeling is dat mensen Bloovi Careers gaan zien als de ultieme bestemming om hun carrière verder te ontwikkelen of een volledig nieuwe wending te geven

De employer branding strategie van Bloovi Careers draait dus telkens om het aantrekken van relevant talent. Dagelijks staat het platform in contact met mensen die interesse tonen in de toekomst en hun carrière (verder) willen uitbouwen. “Aan hen bieden we het Bloovi Careers platform met topbedrijven aan, zodat we op een directe manier de grootste toptalenten met de aantrekkelijkste groeibedrijven kunnen matchen. Iemand die zich kan associëren met het bedrijf achter de vacature, zal dan ook veel sneller toehappen”, duidt D’Hoore.

Totaalaanpak

Bedrijven die intekenen voor het platform, krijgen een gepersonaliseerde company page waarop ze zichzelf via woord en beeld kunnen profileren, voor een periode van telkens 12 maanden. Alles start vanuit een denkoefening met het bedrijf waar de identity wordt vastgelegd en een plan op maat wordt uitgewerkt. Verder wordt alle communicatie vanaf dat punt door het Bloovi Careers team opgemaakt: het organiseren van een fotoreportage, het maken van video-interviews, schrijven van bedrijfscontent & artikels, opzetten van online marketing acties,…

Kortom, Bloovi Careers is dé ontmoetingsplaats bij uitstek waar bedrijven en talenten elkaar vinden en ontmoeten. De combinatie van aantrekkelijke vacatures, employer branding én carrière advies zorgt ervoor dat het platform een continue instroom van relevant talent genereert. En het resultaat mag er zijn, want ondertussen stapten al méér dan 20 bedrijven mee in het verhaal van Bloovi Careers. Onder hen digitale spelers zoals The Reference en Yondr, Dropsolid en Onlyhumans... maar ook grote bedrijven zoals KBC die op zoek zijn naar digitale profielen om hun digitalisering door te zetten.

Bestemming voor ambitieuze carrièremakers

“De bedoeling is dat mensen Bloovi Careers gaan zien als de ultieme bestemming om hun carrière verder te ontwikkelen of een volledig nieuwe wending te geven. En door die profielen aan te trekken, bieden we bedrijven die op zoek zijn naar nieuw bloed de kans om hen aan te spreken, door middel van employer branding. Want vacatures alleen zijn vaak niet meer voldoende om sterke sollicitanten aan te spreken. Door potentiële kandidaten een blik achter de schermen te gunnen, kunnen ze proeven van de bedrijfscultuur. Iemand die zich kan associëren met het bedrijf achter de vacature, zal veel sneller toehappen”, duidt D’Hoore.

Daarvoor haalde het team van Bloovi Careers alvast alles uit de kast om die bedrijven zo goed mogelijk te profileren. “We gaan steeds op zoek naar wat deze bedrijven nu zo uniek maakt. Om hen vervolgens in de kijker te zetten aan de hand van foto, video en tekst. Ook voor de bedrijven zelf is dit een leerrijke oefening, want door die externe blik leerden ze vaak wat hun troeven zijn”, vertelt D’Hoore. Als sollicitant kan je alvast in één oogopslag alles over die potentiële werkgevers ontdekken.

Meer informatie kan je vinden op www.bloovi.careers.