Een sabbatjaar nemen als bedrijfsleider: deze Nederlandse ondernemer waagde de sprong

Een sabbatjaar nemen als bedrijfsleider: deze Nederlandse ondernemer waagde de sprong

Door de sterke veranderingen op de e-commerce markt van de afgelopen jaren, kregen veel mensen in korte tijd andere rollen en functies. Ook heel wat ondernemers en online marketeers hebben zich moeten aanpassen aan deze nieuwe omstandigheden. De een gaat daar al wat makkelijker mee om dan de andere. Zelf kwam ik als een jonge Nederlandse e-commerce ondernemer uiteindelijk tot een radicale beslissing, om zowel het bedrijf als mezelf te blijven ontwikkelen. Dit is mijn persoonlijke verhaal, dat ik graag met jullie deel.

We schrijven 7 maart 2011. Samen met twee studievrienden open ik een webshop. Ja, letterlijk vanaf die spreekwoordelijke zolderkamer, in ons geval in Tilburg. Vanaf dat moment mocht ik mezelf naast student ook vol trots ondernemer noemen. Ik studeerde finance maar wist ook iets van marketing dus werd ik de marketeer van de drie. Dan rol je ergens in, het overkomt je, en voor je het weet ben je SEO, SEA en Analytics expert.

Had ik daarvoor gestudeerd? Nee. Had ik ervaring? Nauwelijks. Is het te doen? Ja.

Blijkbaar waren we goed in wat we deden, want binnen een paar jaar wonnen we verschillende prijzen waaronder een Thuiswinkel-award, de Young entrepreneur-award en bovendien werden we door de FD Gazellen uitgeroepen tot zesde snelst groeiende bedrijf van Nederland.

De start-up fase voorbij

Maar op het moment dat je bedrijf serieus gaat groeien, kan je het niet meer allemaal alleen bolwerken. Dus ga je allerlei online marketing specialisten aannemen en is daar opeens een compleet team dat je moet aansturen. Zonder dat je het door hebt, verander je van ondernemer en marketeer naar manager.

Had ik daarvoor gestudeerd? Nee. Had ik ervaring? Nauwelijks. Is dit wat ik wil? Geen idee.

Het is soms jammer dat die start-up fase zo snel voorbij is gegaan omdat het zo'n heerlijke dynamiek had die willens nillens verandert eenmaal je groter wordt. We openden tientallen nieuwe online speciaalzaken en breidden uit naar Duitsland, Frankrijk en Engeland. Op een gegeven moment besef je je dat het bedrijf in een paar jaar tijd vanuit niets naar meer dan 10 miljoen omzet is gegroeid en dat anderen je CMO zijn gaan noemen.

Had ik daarvoor gestudeerd? Nee. Had ik ervaring? Nauwelijks. Ben ik nog de juiste persoon op de juiste plek? Ik denk het niet...

Het roer radicaal omgooien

Of je nou ondernemer of werknemer bent, het is niet altijd makkelijk om in de spiegel te kijken en je af te vragen of je de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment bent. Ik kwam tot de conclusie dat iemand anders mijn functie beter zou kunnen uitvoeren dan ikzelf, wat persoonlijk misschien pijnlijk kan zijn, maar wel beter is voor het bedrijf. Dus gooide ik het roer radicaal om. Er werd een nieuwe CMO aangesteld en zelf nam ik een sabbatical voor onbepaalde tijd om samen met m'n vriendin op wereldreis te gaan. Even helemaal niets. Zalig!

Ik reed met een campervan door Nieuw-Zeeland, ging op yoga retreat in Bali, zeilde langs de kust van Thailand en bezocht de grote techreuzen, zoals Google en Facebook, in Silicon Valley. Ik nam de tijd om tot rust te komen, goed na te denken en vol inspiratie terug te komen.

Een sabbatical kan enorm waardevol zijn

Deze tijd heeft mij enorm goed gedaan en dat is ook direct de moraal van dit verhaal: ik zou iedereen sterk willen aanbevelen om eens echt de tijd te nemen om rustig na te kunnen denken en anders te leven. Zo'n sabbatical klinkt voor sommige misschien als onrealistisch maar als je het wil, kan het altijd. En geloof mij, het is onvoorstelbaar waardevol.

Ik voel mij weer op en top ondernemer en werk nu als groeimanager aan ons bedrijf in plaats van in het bedrijf

Ik voel mij weer op en top ondernemer en werk nu als groeimanager aan ons bedrijf in plaats van in het bedrijf. Een rol die op dit moment beter bij mij past en waar het bedrijf ook meer aan heeft. Daarnaast probeer ik ook meer tijd vrij te maken om zowel het verhaal van ons bedrijf als mijn persoonlijke verhaal met anderen te delen. Ik hoop enerzijds dat het anderen zal inspireren en anderzijds verwacht ik dat anderen ons aan de hand van dit verhaal ook weer verder kunnen helpen.

Moraal van dit verhaal? Kijk ook eens een keer in die spiegel, durf kritische vragen aan jezelf te stellen en durf radicale beslissingen te nemen als je denkt dat die nodig zijn.

Misschien is het confronterend, of moeilijk om uit je comfortzone te stappen maar het zal je zeker verder brengen. Het houdt je scherp en je bent je meer bewust van je eigen ontwikkeling en toegevoegde waarde. Hierdoor zal je ook waardevoller voor je omgeving zijn, wat je carrière uiteindelijk ten goede zal komen.

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.242 abonnees