Het is vaak niet meer dan dat: angst. Stealth en geheimdoenerij wordt vaak voorgesteld als een strategie. Daar is echter niets strategisch aan, behalve het feit dat je veel trager vooruit gaat en veel minder feedback krijgt van zij die hopelijk jouw product zullen kopen.

Je bent absoluut niet zo briljant

Vooral beginnende startup-ondernemers hebben snel het gevoel dat ze het volgende geniale idee vasthebben. Ze hebben goud gevonden, maar weet dat goud vinden echter niet zo uniek is. Er lopen wellicht nog een paar mensen rond die hetzelfde idee in hun hoofd hebben. Denken dat je dé innovatieve oplossing vasthebt en daardoor je idee verbergen, zal nooit voordelen opleveren. Eerder nadelen.

We zien Mark Zuckerberg graag als een extreem innovatief iemand die op eigen houtje een nieuwe digitale revolutie teweeg heeft gebracht. Akkoord, hij is alleen begonnen met de code. Maar wat hij toen creëerde was lang niet nieuw. Er waren al een pak platformen die hem zijn voorgegaan.

Zijn sterkte lag in de uitvoering van het idee. Door het publiek langzaam op te bouwen via scholen en universiteiten kreeg hij systematisch feedback binnen. Wat beter kon, wat anders moest, wat overbodig was. Hierdoor werd het platform alsmaar beter en kon hij de grote massa op den duur veroveren.

Er kwam echter zoveel meer bij kijken dan enkel “zijn idee”. Nog voor hij buiten zijn eigen universiteit ging met het platform werkte hij al met enkele mensen samen. Ondertussen houdt hij zich vooral bezig met acquisities en partnerships. Bij de werkelijke uitbouw van het platform wordt hij niet veel meer betrokken.

Denk dus niet dat je te briljant bent om je idee met mensen te delen. De basis van je idee werd ongetwijfeld al bedacht. Het zijn de details en de uitvoering die bepalen of de mensen voor je product willen betalen.

Een dief is al helemaal niet zo briljant

Iemand die de mentale capaciteiten niet heeft om een idee te bedenken en om innovatief te redeneren, zal waarschijnlijk ook niet in staat zijn om een idee uit te voeren en om te zetten in een winstgevend bedrijf.

Als het al voorkomt dat iemand met je idee gaat lopen – wat écht niet veel gebeurt – mag je ervan uitgaan dat het niet teveel zal groeien. Ofwel is het een gebrek aan creativiteit of pure luiheid waarom iemand met een idee zou gaan lopen. Beide redenen zijn elk afzonderlijk voldoende om falen te garanderen.

Gebruik de angst niet als een reden om uit te stellen

Vlaanderen loopt er vol van. De “ondernemers” die jarenlang met goede ideeën rondlopen en er nooit iets mee doen. Als je ermee gaat praten zonder dieper in te gaan op hun idee, merk je vaak dat ze sterk vertraging oplopen door angsten. Eén daarvan is de angst voor diefstal van het idee. Al lijkt het eerder op een voor de hand liggend excuus om geen concrete stappen te ondernemen.

Een idee laten stelen is moeilijk!

Eric Ries beschrijft in zijn boek “The Lean Startup” hoe je eens moet proberen om een groot bedrijf je idee te laten stelen. Zoek op Linkedin naar product managers of iemand die verantwoordelijk is voor nieuwe diensten en producten. Bel die op, stuur die een mail, stel je idee voor. Je zal lang moeten aandringen eer ze met je idee gaan lopen, ook al is die geniaal.

De meeste mensen zitten niet te wachten op nieuwe ideeën want die vallen tegenwoordig bijna uit de lucht te plukken. Zeker zij die dagelijks tussen de startups leven, hebben ideeën genoeg en springen niet op het eerste het beste dat voorbij komt.

Zet de angst van je af en ga aan de slag

Ik kan nog een eindje doorgaan met argumenten geven waarom je die angst moet van je af kunnen zetten. De essentie is echter dit: van de 7 miljard mensen op aarde ben jij niet de enige met dit idee. Het letterlijk copiëren van ideeën komt heel zelden voor en loopt ook meestal fout af. Tech giants hebben hun agenda voor de komende maanden/jaren al vastliggen, zij zitten niet te wachten op jou.

En vooral: zonder praten en zonder het delen van je idee kom je nergens. Je moet je idee kunnen valideren vooraleer je er tijd en energie in steekt. Je moet in contact komen met je doelgroep en overleggen. De vraag stellen waar zij voor willen betalen. Zo’n dingen kan je allemaal niet zonder die angst los te laten.

Jij voelt jouw idee tot in het diepste van je botten (als je het serieus meent, tenminste). Jij leeft jouw idee. Jij ziet duidelijk waar het naartoe moet (hopelijk). Daar heb je al een streep voor. Verder komt het er vooral op aan om snel te zijn en aandacht te hebben voor je doelgroep. Niet creëren wat je per se zelf wil creëren, maar wel wat je potentiële klanten nodig hebben. Zolang je hierop de focus legt en geen tijd meer verspilt aan NDA’s, piekeren en angst, heb je een grote slaagkans.