Zou komkommertijd verleden tijd zijn? Want in tech-land staat men niet stil. Er zijn sterke geruchten over een Twitter IPO op basis van nieuwe vacatures. Daarnaast merk je aan recente succesvolle investeringsrondes welke niches volop opkomen. Ook het kloppend hart van de tech-scene verschuift van Silicon Valley naar meer gespecialiseerde regio’s.

Gaat Twitter naar de beurs?

Er staan een pak vacatures open bij Twitter. Zo zijn ze onder andere op zoek naar 88 ingenieurs. Er zijn echter een paar vacatures die de vraag oproepen of Twitter zich klaarmaakt voor de beurs. En het roept al zeker de vraag op of dit wel een goed idee is.
Het was USA Today die met de eerste speculaties naar buiten kwam op basis van een vacature voor een “Financial Reporting Manager”. Dit stond letterlijk in de jobomschrijving: “… preparation of monthly reporting materials, quarterly/annual financial statements and Form S-1 when we are ready to go public.” Sinds het bericht van USA Today werd de vacature van Linkedin verwijderd.

CEO Dick Costolo beweert dat Twitter zich niet focust op een IPO en co-founder Jack Dorsey beweert dat ze er niet eens aan denken. Er zijn echter nog signalen dat de IPO er toch komt. Zo zijn ze hun finance & legal department stevig aan het aandikken en zoeken ze onder andere nog een “stock administrator” en een senior manager for accounting operations die vertrouwd is met financiële rapportering over public companies.

Begin 2014?

IPO-watchers beweren al langere tijd dat Twitter begin ’14 publiek zou gaan. Daarnaast melden experts zoals Lise Buyer (IPO advisor) dat bedrijven een financial reporting manager meestal aanwerven een jaar voor de IPO, soms veel dichterbij. Zeker is wel dat het met een beursgang zal te maken hebben, anders ziet ze zelf niet veel nut voor zo’n functie bij een privé-bedrijf.

Goede zet van Twitter?

Je kan nu de vraag stellen of dit wel zo’n goed idee is. Toen Facebook publiek ging, zag je duidelijk de reden: nog veel groeipotentieel, voldoende diversiteit om op langere termijn beloftevol te blijven, een hoop patenten, eigen technologieën en ga zo maar door. Bij Twitter is het een ander verhaal. Trendwatchers uiten al langere tijd hun bezorgdheid over de toekomst van Twitter. Ze spreken over te weinig vernieuwing, een flauw verdienmodel en ‘vervuiling’ van het platform.

Persoonlijk zie ik zelf ook niet de logica in van een IPO in de fase waarin Twitter nu zit. Tenzij ze plannen hebben waar ze nog niet over spreken natuurlijk. Het zou de grootste IPO zijn van een tech-bedrijf sinds die van Facebook. Met een valuatie van 10 miljard, maar geen sterk verdienmodel lijkt een herhaling van de Facebook-IPO niet ondenkbaar. Toen zakte het aandeel meer dan 50% tijdens de eerste dagen na de IPO. Nu nog zit Facebook niet aan de prijs van hun intrede.

Mocht iemand meer nieuws hebben over de plannen van Twitter, deel het gerust in de comments hieronder!

De 3 nieuwe top-niches: veel jobs en veel startup-potentieel

Op basis van investeringen door VC’s en acquisities van kleinere startups door grote tech giants kan je meestal een correcte inschatting maken van “the next big thing”. Als we naar de laatste maanden kijken, stellen we 3 top-niches vast.

Optical recognition & wearable tech

Dit zou je twee niches kunnen noemen, maar ze worden meestal als één bekeken, aangezien er veel overlapping is. Voor een optimaal gebruik van optical recognition heb je wearable tech nodig, om maar een voorbeeld te geven.

Sam Hamadeh – schrijver en co-founder van onder andere VAULT.com – stelt dat deze niche stilaan uit de “novelty-fase” is. Het nieuwe is eraf en het wordt tijd om de niche te laten doorgroeien. Grotere kledingmerken, vooral in sport, investeren al zwaar in wearable tech (Nike). Daarnaast heb je de stijgende interesse in concepten zoals Google Glass.
Wie al goed thuis is in deze niche moet nu zijn of haar slag slaan. Er zijn momenteel heel weinig ervaren experts, waardoor bedrijven bereid zijn om veel geld op tafel te leggen voor wie thuis is in nieuwe technologieën, coderen voor interactiviteit en de werking van 3D-interactie. Ook optical engineering is een schaarse, maar vaker gevraagde skill.

Perceptual computing

Bij perceptual computing draait alles rond het besturen van devices met handgebaren, spraak en gezichtsuitdrukkingen. Denk nog maar aan hoe moeilijk het is om sentiment te meten via social media. Stel dat het mogelijk wordt om social media berichten mobiel te versturen met emotion sensing via gezichtsuitdrukkingen, dan is het al een heel ander verhaal. Dit is maar één mogelijkheid van de vele die eraan komen.

Intel Capital (fonds in de States) heeft een apart fonds opgezet met 100 miljoen dollar om enkel in deze niche te investeren. Startups die met dergelijke technologieën bezig zijn, grijp uw kans. Ze zijn op zoek naar expertise in touch, imaging, besturen met beweging, voice (speech-to-text, instant translation, voice operation), emotion sensing en bio-metrics.

Mobile

Mobile is niet nieuw en heeft eigenlijk al zijn eigen sub-niches, als je het zo mag noemen. Zo is “entertainment” zo’n sub-niche en merk je hier de sterkste daling. Mobile gaming krimpt door de hevige concurrentie. Deze niche zal zich eerst stabiliseren en vervolgens van nieuwe technologieën (denk aan perceptual computing) gebruik maken om opnieuw te groeien.

De focus binnen mobile ligt onder andere op messaging apps. Ondanks het grote aanbod hierin is er nog altijd geen duidelijke winnaar. Gebruikers lijken ook altijd snel klaar te staan om iets nieuws te proberen, wat een duidelijk signaal is dat men op zoek is naar iets wat nog niet bestaat. What’s App heeft de markt slim benaderd, maar ook hier merk je geen massale adoptie.

Daarom kan het interessant zijn voor startups met een interesse in deze niche om van nul te beginnen en zwaar te brainstormen. Volgens mij zijn er weinig situaties geweest waar de quote van Steve Jobs zó toepasselijk was: “A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.”