QRTD spreek je uit als curated en is een platform voor het ontwikkelen van iPad-lookbooks op basis van Instagram. Bloovi sprak met de creatieve kracht achter deze coffee table books, productontwikkelaar Kristof Van Brussel.

Het ontstaan van een idee

Voor het researchproject Touristlab van Toerisme Vlaanderen - in samenwerking met think tank Addictlab - werkte Kristof Van Brussel in januari 2013 enkele productideeën uit. Eéntje bleef hangen en leidde tot het opzetten van een platform dat ‘QRTD’ werd gedoopt.

Het originele idee was het ontwikkelen van stadsgidsen op basis van Instagram. De beelden zijn veelal random en juist daardoor ontzettend origineel. Helaas blijven ze in de feeds van vele unieke gebruikers staan en wordt er verder niets mee aangevangen. Op basis van geotags zouden de foto’s nuttig kunnen worden hergebruikt bij het samenstellen van, in dit geval, cityguides.

Van goed idee naar bruikbaar platform

Kristof Van Brussel zag toekomst in de basisgedachte achter zijn idee. Het zorgvuldig klasseren van Instagrambeelden maakt van een timeline-based gegeven een kwaliteitsvolle collectie beeldmateriaal. Zoals je een boek van Taschen op de salontafel legt en keer op keer rustig doorbladert.

Start up’s zijn vandaag ontzettend hot en Kristof nam reeds deel aan meerdere open pitch nights. Als ‘iets oudere rot in het vak’ voelde hij echter al snel aan dat hij dit project zelf zou funden. Een eerste investering was het uitbesteden van de ontwikkeling aan een developer. Reeds in mei 2013 stond een gebruiksklaar systeem op poten om op basis van één of meerdere Instagramaccounts een lookbook te creëeren.

Beyond social: post-social en de-socialize

Concreet kunnen gebruikers van QRTD hun account implementeren in het systeem en al instagrammend hun lookbook systematisch uitbreiden. Het fenomeen ‘volgen’ zal op die collecties niet langer van toepassing zijn en ingeruild worden voor een slow reading-ervaring. Hierdoor is de laatste post niet langer de belangrijkste en hoef je niets meer te missen.

Een toepassing als QRTD vormt een interessante denkoefening voor de toekomst van sociale media. Door informatie te bundelen, kunnen oprecht geïnteresseerden enerzijds alles bij elkaar terugvinden en aanbieders anderzijds gericht gaan branden door inhoud zeer bewust te curateren.

Het passieve ‘volgen’ evolueert zo naar een actief engagement en ook zij die niet actief zijn op sociale media kunnen ervan mee profiteren. Het gaat erom sociale media in een bredere context te gebruiken en de content niet verloren te laten gaan in de massa.

Door meerdere Instagram-accounts te combineren (collaborative curation) of bijvoorbeeld niet-publieke content te voorzien in de app, hebben de lookbooks nog meer te bieden ten opzichte van de nu klassieke feeds.  In de toekomst zouden bijvoorbeeld ook URL’s naar een blog, website of webshop kunnen worden ingevoerd.

Beyond the idea

Er is voor Kristof Van Brussel natuurlijk nog veel werk aan de winkel, in eerste instantie wat naambekendheid betreft. Van de vier lookbooks die momenteel beschikbaar zijn in de App Store, pronken er naast twee Belgische ook reeds twee uit de US, waar het sociale mediagebeuren nog een pak sterker leeft dan hier.

Op de agenda staat nu het aantrekken van interessante klanten die reeds kwaliteitsvolle content te bieden hebben, zoals de moderne kunst- of modellenwereld. Een internationaal account van om en bij de honderdduizend volgers curateren zou voor een geweldig lopend vuurtje kunnen zorgen voor het platform. Nadien kan met partners aan gloednieuwe accounts rond interessante thema’s worden gewerkt.

Kwaliteit gaat natuurlijk boven commercialiteit. Zo is de app helemaal gratis en voorlopig enkel beschikbaar op iPad. Met de eerste klanten worden nu verschillende business models geëvalueerd om de mogelijkheden van QRTD af te tasten. Kristof Van Brussel staat ook allesbehalve weigerachtig tegenover een Android-versie van de applicatie in de toekomst, wanneer er fondsen voor worden gevonden.

Wie wil kennismaken met de mogelijkheden van QRTD, download via de App Store alvast de lookbooks van Hairby, Quazi King, Schwaza en A Cut Above.

Meer info qrtd.net/look-book-apps