Jim Bogaert, founder & CEO van MyPitch (Photo by Tim Coppens)

Een nieuwe app waarmee voetballers hun prestaties op het veld in kaart brengen? Strava-gewijs je persoonlijke stats bekijken, uitdagingen aangaan en analyseren waar je sterktes liggen? Jim Bogaert, co-founder en CEO van MyPitch, wist samen met CTO Remi Battaille en VP Product Thomas Rypens de aandacht van het imec.istart acceleratorprogramma te trekken. En voorzitters, spits jullie oren: the world’s first self tracking football community biedt voetbalclubs een compleet nieuwe inkomstenstroom.

Hoeveel kilometer heb je gerend tijdens de match? Welk aantal duels heb je gewonnen? Hoeveel goeie passes gegeven? Elk voetbalcompetitiebeest wil er het fijne van weten. Door MyPitch worden spelers op hun wenken bediend. “Aan de hand van zes basisstatisieken bouwen we een community op waarin voetballers zich met elkaar kunnen vergelijken”, zegt Jim Bogaert. “Daarnaast voorzien we individuele én teamuitdagingen.”

Je voetballersprofiel opbouwen

Voor die challenges creëerde MyPitch een gamification-laag. “Je kan punten scoren of trofeeën verzamelen die je in je ‘trofeekast’ kan plaatsen”, zegt Jim Bogaert. “Een groepschallenge kan zijn: loop samen met je team 50 km tijdens de twee volgende matchen. Er zijn ook individuele challenges. Door telkens alle data te verzamelen en bij elkaar op te tellen, wordt op termijn unique profiling mogelijk. Bijvoorbeeld: ‘32-jarige spits, communicatief sterk en goed scorend binnen de 16 meterzone’.”

Die gamification-laag is erg belangrijk omdat we met amateurvoetballers werken die vooral veel plezier willen vinden in hun hobby. Door je resultaten te delen, kan je jezelf als voetballer tonen aan de buitenwereld. Maar we mikken daarbij altijd meer op het community-gevoel dan op de pure individuele prestaties.”

Door je resultaten te delen, kan je jezelf als voetballer tonen aan de buitenwereld. Maar we mikken daarbij altijd meer op het community-gevoel dan op de pure individuele prestaties

Maar hoe ziet het verdienmodel er nu precies uit? “De individuele challenges zijn betalend via MyPitch+”, legt Jim Bogaert uit. “Voor het betalende pakket kunnen voetballers een abonnement nemen, net als voor Spotify of Netflix, voor 7,5 euro per maand. Je maakt een profiel met je rugnummer aan want het systeem werkt op basis van rugnummerherkenning. Daarmee tracken we alle spelers op het veld via één slimme camera.”

Vlnr: Klaas Vervaeke (Club Succes Manager), Jim Bogaert (CEO), Thomas Rypens (VP Product), Remi Battaille (CTO)

Interessant voor clubs

MyPitch verkopen aan voetbalclubs is niét de bedoeling, want die hebben vaak niet de middelen om te investeren in de hardware. Toch kunnen ook zij eraan verdienen. “We werken samen met de clubs op basis van een unieke clubpagina waarop spelers zich kunnen inschrijven. Hoe meer spelers van een club meedoen, hoe meer cashback een club jaarlijks kan verdienen.”

Clubs kunnen bijgevolg extra verdienen met de data die op hun veld getrackt wordt. MyPitch is er voor alle voetballersniveaus, van U14 tot senior. We kunnen zowel een camera plaatsen in vierde provinciale als in tweede amateurklasse. De opstelling doen we gratis voor een club vanaf 30 voorinschrijvingen. Dan krijgen ze ook een clubpagina die toegankelijk is voor de MyPitch abonnees.”

En de trainers, zijn die geen doelgroep voor MyPitch? “Zeker, we voelen dat er veel interesse is bij trainers om onze app te gebruiken voor analyse-doeleinden. Echter is het zo dat we momenteel met een minimum viable product voor spelers naar de markt gaan om daarna features voor trainers aan onze roadmap toe te voegen. We willen trainers zeker niet aan de kant zetten.”

(Photo by Tim Coppens)

Eén 180° camera op het veld

Jim Bogaert is al langer aan het broeden op een voetbalcommunity. “We begonnen met een eenvoudige website waarop je het verslag van je match kon plaatsen op basis van telkens 10 dezelfde vragen. User generated content dus en heel eenvoudig. Met het agency Made onderzochten we hoe we met zo’n community een verdienmodel konden bouwen dat relevant is voor voetbalclubs.”

Het machine learning en gamification model dat we ontwikkelen, zijn nieuw voor de voetbalwereld. Een grote uitdaging, maar wel één met enorme mogelijkheden

“In plaats van via user generated ontstond het idee om met hardware langs het veld data te verzamelen. De data die we daarvoor nodig zijn, verzamelen we met één 180° camera op 6 meter hoogte bij een voetbalveld en een computing unit. Het machine learning en gamification model dat we ontwikkelen, zijn nieuw voor de voetbalwereld. Een grote uitdaging, maar wel één met enorme mogelijkheden.”

(Photo by Tim Coppens)

De 180°-camera en de computer vormen samen het MyPitch hardwarepakket. Samen met de software een behoorlijke kostenpost voor Jim Bogaert en zijn team. Partners en investeerders vinden, is dus essentieel voor het jonge bedrijf. Dikke meevaller: MyPitch werd in 2021 geselecteerd als één van de 8 start-ups voor imec.istart acceleratorprogramma.

“Onze mentor is sporttechnoloog Kristof De Mey. Met zijn enorme netwerk is hij enorm waardevol voor ons. We verwachten veel van de technische expertise van imec rond Internet of Things. Dit voorjaar konden we een team samenstellen van mensen met skin in the game op technologievlak. Ze zijn allemaal aandeelhouder geworden, wat een heel mooie blijk van vertrouwen is.”

Jongeren aan het sporten houden

Jim Bogaert ziet een maatschappelijke rol weggelegd voor MyPitch. “De achterliggende filosofie is dat als je iets moét, je het meestal niet graag doet. Beslis je zelf om ergens mee te starten, dan blijf je wel gemotiveerd. Daar kunnen de technologie en de data van MyPitch bij helpen. Als speler krijg je meer inzicht in je spel en dat verhoogt je drive om steeds betere resultaten neer te zetten. Wat dan weer belangrijk is om jongeren aan het sporten te houden. Die motivatie heeft invloed op maatschappij, economie en volksgezondheid, niet in het minst op het vlak van mentaal welzijn. Blijf je na je achttiende sporten, dan verhoog je enorm de kans op een gezonder leven.”

“We hebben een VLAIO-subsidiedossier ingediend en daarin hameren we op het maatschappelijk belang van MyPitch. De app is ook bewust toegankelijk door de lage prijs voor niet-topclubspelers. Onze camera met computing unit moet daarom goedkoop geplaatst kunnen worden.”

Grote interesse

De pilootopstelling voorstellen aan de voetbalclubs loopt als een trein. Bij Racing Waregem en KCVV Elewijt staat een camera en tientallen andere clubs vragen er ook al om. “Zowat alle clubs waar we gaan pitchen, reageren erg geïnteresseerd”, zegt de CEO.

Dat Jim Bogaert zelf een voetbalfreak is, hoeft niet te verbazen. “Ik ben al een paar jaar kapitein in derde provinciale, maar ook video was altijd al mijn ding. Samen met marketing – ik was 9 jaar lang marketeer – komt dus alles samen: al mijn passies verenigd in één product. Ik zou MyPitch zelf willen gebruiken zodat ik mezelf in de ranking kon zien, maar ik heb geen tijd meer om te voetballen. Gelukkig kan ik wel nog genieten van een spannende match. In mijn geval is dat dan ook statistieken analyseren (lacht). Want op het hoogste niveau gebeurt het: daar wordt de nieuwste technologie op punt gesteld. En die houden wij scherp in het oog.”