(Photo by Thomas Dhanens)

Tijdens de coronacrisis neemt ondernemer Christof Roggen een podcastreeks waarin hij andere Vlaamse ondernemers aan de tand voelt, stuk voor stuk boeiende interviews die je de komende weken integraal op Bloovi kunt lezen en beluisteren. In deze aflevering geven we het woord aan Gunther Ghysels (28), de ambitieuze CEO van Get Driven. “Van zodra je tientallen miljoenen omzet draait in verschillende landen, dan heb je een CEO nodig die vooral bezig is met cijfers en met strategie. Daar ben ik te creatief voor.”

Van topsporter tot ondernemer

In 2015 startte Gunther Ghysels met zijn bedrijf Get Driven, toen nog bescheiden in bijberoep. Anno 2020 onderhandelt hij over ettelijke miljoenen in Duitsland en de UK. Om maar te zeggen hoe snel het is het gegaan voor de jonge ondernemer. “Ik heb een heel atypisch verleden. Op mijn zestiende werd ik topsporter (in de motorcross; nvdr). Toen ik aan mijn hogere studies begon, had ik totaal geen ambitie om ondernemer te worden. Ik heb dan maar willens nillens gekozen voor een marketingopleiding en later heb ik nog business management gevolgd in het buitenland.”

“Toen ik afgestudeerd was, moest ik mijn topsportcarrière door blessureleed noodgedwongen vaarwel zeggen en heb ik vast werk gezocht. Al snel kon ik aan de slag als Junior Product Manager bij IVC Group. Na vier maanden ben ik dan in bijberoep gestart met Get Driven.”

Ritjes op bestelling

Get Driven levert privéchauffeurs aan zakenmensen om ritjes te maken met hun eigen wagen. Hoe is Ghysels op dat idee gekomen? “Als student vervoerde ik vaak klanten in het Gentse voor een taxibedrijf. Dat waren vooral oudere mensen die niet meer zo goed te been waren en die ik onder meer naar de supermarkt en de dokter bracht. Af en toe waren dat ook zakenmensen, maar dat was slechts een minderheid.”

“Na een tweetal jaar is dat bedrijf gestopt en werd ik benaderd door één van hun klanten, professor Matton die me vroeg of ik haar uit de nood kon helpen. Ik heb dan de mobiliteitsmarkt onderzocht en zo ben ik heel kleinschalig – ik was de enige chauffeur in het begin - begonnen in bijberoep. Vervolgens heb ik gekeken hoe ik mijn concept schaalbaar kon maken. Ik besloot met studenten te werken, omdat ik die flexibel kon inzetten wanneer dat nodig was. En zo is dat verder gegroeid.”

(Photo by Thomas Dhanens)

Onemanshow

Get Driven is ondertussen markleider in zijn sector. Is dat het resultaat van mond-tot-mondreclame of heeft Gunther Ghysels ook actief aan prospectie gedaan? “In het begin had ik visitekaartjes die ik op de VIP-parkings van het voetbal onder de ruitenwissers van de wagens stopte. Daarop stonden allerlei spreuken zoals: ‘Een beetje moe of tipsy? Wij kunnen u ook in uw eigen auto vervoeren.’ Ik ben namelijk zeer slecht in hard selling of cold calling. Wél had ik er plezier in om bezig te zijn met growth hacking en met die kaartjes, maar daar bleef het bij. Intussen experimenteren we met verkopers die onze dienst actief verkopen.”

Ghysels heeft het bedrijf jarenlang op zijn eentje gerund. Wanneer heeft hij de eerste chauffeurs in dienst genomen? En hoe ging dat in zijn werk? “Eerst en vooral was er het sociaal-technische aspect: hoe stel ik extra chauffeurs te werk en welke administratieve verplichtingen zijn er? In het begin heb ik vooral vrienden aangeworven.”

“Ik herinner me nog dat één van onze eerste klanten iemand was van Office Center. Hij wou een ganse dag in Hasselt rijden, wat niet evident was. Ik heb toen in allerijl studenten in Hasselt gezocht en opgeleid. Zelfs nu ben ik nog steeds aanwezig op testdagen van chauffeurs. Om te sensibiliseren en ervoor te zorgen dat er binnen de lijntjes gekleurd wordt.”

(Photo by Thomas Dhanens)

In de prijzen

Er bestaat geen bedrijf waar alles van een leien dakje loopt. Wat is het ergste dat Ghysels ooit is overkomen? “Meestal zijn het maar kleine dingen die fout lopen”, zegt de CEO. “Bijvoorbeeld klanten die een meeting hebben en de wagen heeft plots een platte batterij. Als er chauffeurs niet opdagen, dan communiceer ik dat wel naar alle werknemers. Ik moet namelijk 100 procent op mijn chauffeurs kunnen rekenen en dergelijke voorvallen kunnen echt niet door de beugel.”

“Als je zo’n streng voorbeeld stelt, maak je je op korte termijn misschien niet populair, maar op lange termijn is dat de enige correcte manier van werken. Zowel naar klanttevredenheid toe, maar ook om de studenten waardevolle lessen bij te brengen waaruit ze kunnen leren.”

In 2019 werd Gunther Ghysels West-Vlaamse ondernemer van het jaar. Ook sleepte hij de publieksprijs in de wacht bij de verkiezing ‘Ondernemer van het jaar’. Wat levert zo’n award nu concreet op? “Ik geloof heel sterk in twee dingen: persoonlijke marketing en de marketing van je bedrijf. Zo’n prijs opent heel veel deuren naar samenwerking en netwerking toe.”

Over de nodige netwerken beschikken, is erg belangrijk. Ik kom zelf uit een arbeidersgezin en toen ik begon te werken, kende ik amper mensen uit de bedrijfswereld. Nu word ik benaderd door topondernemers zoals de General Manager van Europ Assistance, wat best een grote organisatie is. Daar durfde ik vroeger alleen maar van dromen.”

Jonge Wolf

Ook zijn deelname aan het VTM-programma ‘Jonge Wolven’ heeft hem geen windeieren gelegd. “Ik heb wel al wat rare voorstellen gekregen”, lacht hij. “Ik heb nochtans heel lang getwijfeld over mijn deelname. In het begin dacht ik: heb ik dat echt nodig? Wil ik het risico lopen om een mal figuur te slaan?

“Ik vind namelijk van mezelf dat ik als een saai en down-to-earth persoon overkom in het programma. Nu, we hebben de marketingwaarde van mijn deelname bestudeerd en daaruit bleek dat ons klantenbestand met meer dan 40 procent gegroeid is. Dat is best veel voor coronatijden.”

(Photo by Thomas Dhanens)

First mover

In het tv-programma zagen we hoe Ghysels een tweede filiaal van Get Driven heeft opgestart in Duitsland. “We hebben van in het begin een platform gebouwd dat schaalbaar was. Vervolgens zijn we gaan kijken welke markten daarop konden aansluiten. Waar zijn er veel files en wegenwerken, waar zijn er veel verplaatsingen tussen de grootsteden, waar is de taalbarrière niet te groot, hoe is het wettelijk kader enzovoort? We zijn ook graag de first mover in een bepaalde markt. Vandaar de keuze voor de UK en Duitsland en niet Nederland bijvoorbeeld, waar ze het concept al kennen.”

We zijn ook graag de first mover in een bepaalde markt. Vandaar de keuze voor de UK en Duitsland en niet Nederland bijvoorbeeld, waar ze het concept al kennen

Wat doet een drukbezette ondernemer in zijn weinige vrije tijd? “Ik sport viermaal per week. Vooral ’s zomers vind ik het zalig om ’s morgens vroeg te gaan lopen. In de wintermaanden sport ik vooral ’s middags, zodat ik de batterijen weer kan opladen na de lunch. Ook boksen en motorrijden helpen om stoom af te laten.”

Ik geloof heel hard in een gezonde geest in een gezond lichaam. Zo ben ik al 15 kilogram vermagerd sinds vorige zomer. Door dat sporten kan ik een wel bon vivant zijn in het weekend. Ik ga graag op restaurant of eens een pint pakken met vrienden.”

Geen CEO in hart en nieren

Als CEO verveelt Gunther Ghysels zich naar eigen zeggen geen minuut. Ziet elke werkdag er voor hem hetzelfde uit? “Neen, zeker niet. Moet ik om 6 uur in Oxford zijn, dan ben ik al vroeg uit de veren. Moet ik nergens dringend heen, dan zet ik zelfs geen wekker. Je moet zelf voelen wat het beste voor je is. Word je pas om 9u30 wakker, dan heeft je lichaam die rust nodig.”

Dat is het voordeel van ondernemen: je kiest zelf min of meer je uren. Werk ik tot ’s avonds laat door, dan vertik ik het om de volgende dag om 6 uur op te staan. Word ik wel vroeg wakker, dan vlieg ik er ook meteen in. Vermoeid aan je bureau gaan zitten, zet immers weinig zoden aan de dijk. Rust liever eerst uit of ga wat sporten.”

Vermoeid aan je bureau gaan zitten, zet weinig zoden aan de dijk. Rust liever eerst uit of ga wat sporten

Waar wil hij staan over 5 jaar? “Ik vind mezelf geen CEO in hart en nieren. Ik ben iemand die start-ups opricht en runt op een bepaald niveau, maar ik ben niet de man van de rapporteringen. Ik ben een creatief iemand en dat is wat ik wil doen met Get Driven. Zo vind ik het enorm spannend om hier in Londen of Berlijn te zijn en te spreken met allerlei mensen. Als we in een lanceringsjaar een paar 100.000 euro omzet kunnen genereren in de UK en in Duitsland, dan komt er misschien ruimte vrij voor mij om iets anders te doen.”

Get Driven is en blijft mijn baby maar zodra die cross-country bewezen is, zijn er mensen die beter zijn in schalen. Begrijp mij niet verkeerd: ik wil nog altijd betrokken zijn bij het bedrijf, maar daarvoor niet per se als CEO.”

“Nu is mijn rol van CEO nog altijd zeer breed: dat gaat over het sluiten van partnerships, over klantenwerving, over software die ik mee ontwikkel, enzovoort. Maar van zodra je tientallen miljoenen omzet draait in verschillende landen, dan heb je een CEO nodig die vooral bezig is met cijfers en met strategie. Daar ben ik te creatief voor.”

(Photo by Thomas Dhanens)

Nieuw gat in de markt

Over één ding kunnen we het eens zijn: Gunther Ghysels is een creatieve duizendpoot die nooit stilzit. Is hij al bezig met andere projecten naast Get Driven? “Mijn fulltime job is nog altijd Get Driven, maar er zijn nog genoeg gaten in de markt die opgevuld kunnen worden. Zo heb ik het platform Get A Wash opgericht, dat nu twee jaar bestaat en up en running is. Het concept is eenvoudig: wij leiden studenten op die bij garages en leasingmaatschappijen auto’s klaarmaken voor verkoop.”

“Ook dat is een gat in de markt, want het is duur om fulltime wassers in dienst te nemen. Meestal doet een monteur dat klusje tussendoor, maar dan duurt het vaak even voor een auto verkocht kan worden. Wij werken uitsluitend on demand. Heeft iemand op een bepaalde dag tien wassers nodig, dan kan hij een beroep doen op ons.”

Meten en een gezonde dosis boerenverstand

In de afgelopen jaren heeft Ghysels al heel wat kennis vergaard. Wat is de belangrijkste les die hij als ondernemer heeft geleerd? “Het klinkt misschien cliché, maar ik besef nu meer dan ooit dat meten weten is. Zo hadden we in het verleden heel veel data verzameld van mensen die geregistreerd hadden, maar we wisten niet hoeveel tijd er tussen de registratie en hun eerste rit zat.”

“Een ander voorbeeld: wat is de gemiddelde tijd tussen een eerste en tweede rit? En waarom zit er zoveel of zo weinig tijd tussen? Nu we die data wel hebben geanalyseerd, is het veel makkelijker om daaraan gerichte marketingacties te koppelen. Jammer genoeg strooit corona voorlopig nog roet in het eten, maar hopelijk is dat maar tijdelijk.”

Heeft hij ten slotte nog een tip voor jonge ondernemers? “Weet wat je doet. Zet door en geef niet te snel op. Neem geen onverantwoorde risico’s en heb geduld. Dromen mag, maar blijf met je twee voeten op de grond. Een een gezonde dosis boerenverstand is ook altijd mooi meegenomen.”


Wil jij weten of Gunther Ghysels effectief een deel van zijn aandelen in Get Driven heeft verzilverd? En aan wie? Of waar hij zijn idee voor Get A Wash heeft gehaald? Beluister het volledige interview hieronder: