Evelien Coppens, founder van LilaLou Biscuits

Evelien Coppens, bezielster van LilaLou Biscuits, startte haar carrière in FMCG waar ze gedurende 18 jaar verschillende sales en marketing functies bekleedde in multinationals. Diep vanbinnen zat een verlangen om zelf te gaan ondernemen en een eigen product op de markt te brengen. Toen Coppens uiteindelijk het steeds groter wordende verlangen niet langer kon onderdrukken, waagde ze de sprong naar het ondernemerschap. “De passie voor je job is het hoofdingrediënt van een goede ondernemer.”

Verantwoord tussendoortje

Het idee is drie jaar geleden ontstaan vanuit het moederschap en mijn passie voor evenwichtige voeding”, begint Evelien Coppens haar verhaal. “Net zoals elke ouder wil ook ik het beste voor mijn kinderen. En een gezond en evenwichtig voedingspatroon is daar onlosmakelijk mee verbonden.”

“In mijn zoektocht naar een verantwoord tussendoortje voor kinderen voelde ik echter vooral teleurstelling. Als mama hoop je een juiste balans te vinden in het voedingspatroon dat je aanreikt. Je wil je kinderen verwennen met iets lekker en tegelijkertijd iets aanbieden dat bijdraagt aan hun groei en ontwikkeling. Een evenwicht waar vele ouders mee worstelen. Daarom besloot ik zelf een verantwoord tussendoortje te ontwikkelen.”

Een uniek receptuur

Met LilaLou Biscuits wil Coppens het winkelschap met koeken gezonder gaan invullen. “In de ontwikkeling van het receptuur van heb ik me omringd met tal van specialisten: van productontwikkelaars tot diëtisten en van kinderartsen tot studenten van Universiteit Gent. Het voorbereidende onderzoek nam uiteindelijk meer dan anderhalf jaar in beslag tot ik een receptuur had gecreëerd dat 100% voldeed aan mijn verwachtingen”, aldus de onderneemster uit Dilbeek.

Het voorbereidende onderzoek nam uiteindelijk meer dan anderhalf jaar in beslag tot ik een receptuur had gecreëerd dat 100% voldeed aan mijn verwachtingen

“Voor mij was het heel belangrijk om te werken met ingrediënten van biologische oorsprong om een zo nutritioneel mogelijk resultaat te bekomen. Zo bevatten de LilaLou koekjes uitsluitend biologische ingrediënten. Bovendien wilde ik inspelen op het teveel aan suikers en het structureel tekort aan vezels en onverzadigde, goede vetten bij kinderen. Daarom bevatten onze koeken 40 à 50 % minder suiker en bestaan ze voor 60 % uit vezelrijke granen. Op die manier bieden we een nutritionele balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten wat - in vergelijking met andere droge koeken - uniek is binnen het segment. Daarnaast zijn de koekjes vegan en lactosevrij.”

Succescombinatie van PR en sales

Publiciteit in combinatie met een sterke go-to-market strategie zorgde ervoor dat Coppens met haar onderneming een vliegende start kende. “In 2019 jaar werd ik door UNIZO uitgeroepen tot Vlaams-Brabantse Starter van het jaar en kwam mijn ondernemersverhaal meermaals onder de aandacht. Wat uiteraard een mooie blikvanger was bij de lancering van LilaLou Biscuits.”

“Daarnaast zette ik sinds het begin heel sterk in op mijn route to market om zoveel mogelijk verkooppunten te verkrijgen waar mijn producten worden aangeboden. Vandaag zijn mijn gezonde kinderkoeken dan ook te koop in meer dan 600 winkels verspreid over België en Luxemburg”, zegt Coppens met niet weinig trots.

Ik ken veel vrouwelijke entrepreneurs die heel nauwgezet en vol overgave een business runnen maar nog te vaak onder de radar blijven

Op die manier kon ze haar verdiende podium nemen én de nodige visibiliteit creëren om LilaLou Biscuits definitief op de kaart te zetten. Iets wat meer vrouwelijke ondernemers zouden mogen doen, vindt Coppens. “Ik ken veel vrouwelijke entrepreneurs die heel nauwgezet en vol overgave en met groot succes hun business runnen maar nog te vaak onder de radar blijven. Ondernemen is echt een mindset, of je nu vrouw of man bent. Denken, durven, doen en springen is dan ook de boodschap. Eens je op de TGV zit, is het met volle snelheid vooruitgaan en continu bijsturen.”

Uitdagingen van het ondernemerschap

Net zoals elke ondernemer kent ook Coppens de nodige uitdagingen voorgeschoteld. “Met de combinatie van kortetermijnactiviteiten en een strategisch plan op lange termijn heb ik het soms moeilijk. Ik ben heel hands-on en werk resultaatgericht waardoor ik soms te weinig bezig ben met langetermijnplannen. Focus houden is daarom belangrijk, maar niet evident als je met 1001 zaken tegelijk bezig bent. Het liefst van al zou ik alles tezelfdertijd en meteen willen doen”, lacht Coppens.

“Daarbij komt dat ik soms moeite heb met het loslaten, mijn hoofd af en toe eens vrijmaken en deconnecteren. Natuurlijk moet mijn ondernemerschap ook combineren met het runnen van een gezin. Dat vraagt soms bewust tijd vrijmaken en inplannen om er voor hen te kunnen zijn.”

Ik probeer de regels van het ondernemerschap te respecteren en toe te passen, maar het meest vertrouw ik op wat mijn eigen intuïtie aangeeft

Hoe ze met al deze challenges omgaat? “Ik probeer de regels van het ondernemerschap te respecteren en toe te passen, maar het meest vertrouw ik op wat mijn eigen intuïtie aangeeft. Ik probeer mijn eigen innerlijke kompas te volgen en durf kiezen wat het beste aanvoelt. Want hoewel het ondernemerschap heel wat uitdagingen met zich meebrengt, geeft het jou in de eerste plaats een enorm gevoel van vrijheid en macht. Zelf je koers kunnen bepalen, je missie kunnen waarmaken, je product, merk en identiteit in de markt neerzetten en het aan zoveel mensen kunnen laten zien. Het gevoel impact te kunnen maken en de wereld in mijn geval een beetje gezonder maken, geeft zoveel voldoening.”

Positieve impact creëren met je product maakt je verhaal zoveel sterker en interessanter

En of Coppens impact wil maken. “Met verantwoord gezonde tussendoortjes voor kinderen wil ik zinvol ondernemen en mijn maatschappelijk relevant bijdrage kunnen leveren. Positieve impact creëren met je product maakt je verhaal zoveel sterker en interessanter. Ik wil later geen spijt hebben om mijn droom geen kans te hebben gegeven. En net dat motiveert me om iedere dag met volle overgave hieraan te werken en mijn bedrijf verder uit te bouwen”, klinkt het oprecht.

Energie- en inspiratiegevers

De meeste energie haalt de onderneemster uit haar klanten. “Hun reacties, de babbels en de bezoeken aan winkels waarbij ik zie dat het rek bijna leeg is, daar krijg ik écht een kick van”, zegt Coppens. “Bovendien maken consumenten vandaag heel bewuste keuzes en al zeker als het om gezonde voeding gaat. Ze kiezen voor merken die ergens voor staan, een duidelijk visie hebben en die op één of andere manier een bijdrage leveren. De dagelijkse reacties en feedback van mijn klanten zijn daarom bijzonder waardevol en mijn persoonlijke graadmeter voor succes. Als consumenten blij zijn mijn producten te hebben ontdekt, deze mee promoten en ook ambassadeurs worden, weet ik dat ik de juiste weg ben ingeslagen.”

De dagelijkse reacties en feedback van mijn klanten zijn bijzonder waardevol en mijn persoonlijke graadmeter voor succes

“Daarnaast haal ik veel Inspiratie uit ontmoetingen met andere ondernemers. Vandaar ga ik heel graag naar netwerkevenementen. Ik deel zelf graag wat ik doe en pik met evenveel plezier andermans feedback op. Eens kunnen sparren en je hart luchten en merken dat iedereen met dezelfde problemen wordt geconfronteerd stelt je dan gerust. Een groot netwerk helpt je bovendien om snel mensen te vinden die je nodig kan hebben indien je met vragen zit. Indirect genereert het vaak ook sales en brengt het visibiliteit voor jou als persoon en je merk.”

Voluit voor je dromen gaan

“Als ondernemer droom ik graag groots en ben ik ervan overtuigd dat dit realiteit kan worden. Mijn ambitie is om gezondere alternatieven voor kinderen op de markt te brengen. Zo wil ik mijn huidig gamma graag nog uitbreiden met nieuwe smaken en eventueel gezonde tussendoortjes buiten het koekensegment”, aldus Coppens.

Ondernemen is super verrijkend, intens en vaak vermoeiend. De knop staat altijd aan. Het geeft en neemt energie en het is constant zoeken naar de ying en de yang

Ondertussen kijk ik over de grenzen heen en wil ik graag LilaLou Biscuits ook buiten België lanceren. In mijn marktsegment ligt daar heel wat potentieel en dat is zeker één van mijn volgende doelstellingen die ik wil realiseren.”

Haar raad voor andere (vrouwelijke) ondernemers? “Durf voluit voor je droom te gaan en kies niet voor de makkelijkste weg. Durf je nek uit te steken en de grenzen op te zoeken om zo een betekenis te geven aan je professioneel bestaan. Ondernemen is super verrijkend, intens en vaak vermoeiend. De knop staat altijd aan. Het geeft en neemt energie en het is constant zoeken naar de ying en de yang. Maar iedere verwezenlijking en elk succes dat je boekt, maakt je droom een stukje meer realiteit”, besluit ze.