De reclamewereld zit in het slop. Reclamemakers krijgen de stortvloed aan informatie zelf amper verwerkt – laat staan de modale consument. Het valt merken dan ook almaar lastiger om de communicatie op gang te houden en om niet gepercipieerd te worden als robots waarachter conversiegedreven algoritmes schuilen. De oplossing? Mensen niet alleen op  het juiste moment bereiken, maar hen raken – in hoofd én hart – en hen helpen om de juiste keuzes te maken in het leven. Dit ebook neemt een kijkje in het menselijk brein, want dat is waar we als marketeers mee aan de slag moeten.

Traditionele ‘bazooka-campagnes’ moeten wijken voor gerichtere communicatiestromen

Traditionele ‘bazooka-campagnes’ moeten wijken voor gerichtere communicatiestromen. Dankzij de sociale media weten we wat onze klanten boeit, en welk product we hen moeten voorschotelen. We bloggen om de consument te inspireren, we sturen nieuwsbrieven uit om hem te informeren. Maar dan ...

Het is voor merken almaar lastiger om de communicatie op gang te houden. Millennials laten het zoveelste ‘tien tips’-artikel gewoon links liggen. Het ruikt te veel naar reclame. Het grote gevaar van de massacontent die je als merk (moet) produceren, is dan ook dat je gepercipieerd wordt als een robot, gewapend met persoonlijke data en conversiegedreven algoritmes.

>>> Wil je weten wat zich afspeelt in het menselijk brein? Lees dan dit ebook.

De uitdaging: mensen écht raken – in hoofd én hart

Technologie en automatisatie spelen wel degelijk een groeiende rol in onze communicatie met klanten. Het is dus zaak om hen niet alleen op het juiste moment te bereiken, maar hen te raken – in hoofd én hart – en hen te helpen om de juiste keuzes te maken in het leven. Maar daarvoor moeten we weten hoe ze denken en beslissen.

Het leeuwendeel van de informatie die merken verspreiden, spreekt alleen onze rationele hersenhelft aan. Een gemiste kans. Want uit onderzoek blijkt dat de combinatie van rationele en emotionele informatie dubbel zo goed werkt. Storytelling biedt het gepaste antwoord: je authentieke merkverhaal vertellen door emoties op te roepen – met visuele storytelling, met welgekozen woorden en kleuren.

Om te weten waarin mensen geïnteresseerd zijn, en dus waarover je verhalen moeten gaan, zijn zoekmachines een dankbare bron van informatie. Data leren ons welke emoties je als merk moet bespelen, en in welke fase. Want in een tijdperk waarin merken om ter luidst toeteren om aandacht, zijn datagedreven creativiteit en storytelling de formules waarop je moet inzetten. Weten hoe je daarmee aan de slag moet gaan? Dit ebook zit boordevol inzichten om mensen op de juiste manier te benaderen. Veel leesplezier!

 

New Call-to-action