Aan het begin van het nieuwe jaar willen digitale marketeers weten wat de nieuwste trends zijn voor de komende 12 maanden. Met de huidige snelle technologische ontwikkelingen en het tempo waarin consumenten ze benutten, is het nodig dat merken de klantervaringen via elk kanaal verder verbeteren. Sitecore onderzocht welke marketing trends er in 2016 zullen opduiken, zodat marketeers de opportuniteiten op tijd zullen kunnen grijpen:

Wat worden de digitale marketingtrends in 2016? 

Door te weten wat komen gaat kunnen marketingtechnieken worden aangepast, aangescherpt en verder ontwikkeld om te profiteren van de enorme digitale mogelijkheden om overtuigende online klantervaringen te creëren.

Sitecore Benelux heeft uitgebreid onderzoek gedaan onder meer dan 300 marketing professionals uit alle sectoren om te ontdekken wat de digitale marketingtrends voor 2016 zijn.

Dit rapport behandelt niet alleen de belangrijkste bevindingen, maar levert ook een gedetailleerde analyse van wat de trends betekenen voor digitale marketeers. Hoe kunt u ervan profiteren? Hoe kunnen de trends vertaald worden in uw strategie? En hoe worden merken begeleid op hun weg naar digitale transformatie?

Het rapport van Sitecore kan hier gratis gedownload worden.

Grote uitdagingen verlangen grootse oplossingen

Zijn marketeers bereid voor de uitdagingen en de kansen die digitale marketing in 2016 te bieden hebben en voorbereid om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant?

De strijd om de aandacht van onze doelgroepen is heviger dan ooit. Hun tijd en hun aandacht voor ons wordt steeds beperkter. Consumenten zijn continu online. Ze gebruiken diverse apparatuur en alle gewenste informatie is altijd binnen handbereik.

Digitale marketing wordt steeds complexer. Het is dus handig om te weten met welke technieken we onze campagnes kunnen laten opvallen en dat consumenten ze waarderen.

Digitale marketing in de Benelux

De grote inspanningen om zich te onderscheiden, waargenomen te worden door de klant en overtuigende online klantervaringen te creëren, zet merken ertoe aan steeds subtielere digitale strategieën toe te passen. Maar zijn marketeers in de Benelux eigenlijk wel overtuigd van de effectiviteit van online campagnes en digitale marketing?

Gevraagd naar de digitale professionaliteit van hun bedrijven, geeft maar 17% van de respondenten hun bedrijf het hoogste cijfer. Maar liefst 58% gaf hier een onvoldoende! Dit zijn veelbelovende cijfers vergeleken met vorig jaar. Toen vergaarde nog 85% van de bedrijven een onvoldoende op dit punt.

Met het oog op de professionaliteit van hun eigen klanten gaf meer dan 42% van de marketeers in de B2C-sector een ruime voldoende aan hun cliënten, een sterk contrast met slechts 22% in B2B. Dat laatste mag geen verrassing zijn. De marketeers beoordeelden hun eigen bedrijven als professioneel.

Marketeers waren bijzonder positief over de effectiviteit van digitale marketingcampagnes: 84% van de respondenten vindt zichzelf terug onder de hoogste cijfers.

Het is dus nauwelijks verrassend dat maar liefst 72% van de respondenten zegt dat hun marketingbudget in 2016 zal groeien. Op dit vlak wist 24% het niet zeker en slechts 4% zei dat het budget niet zou groeien.

Digitale marketing trends in 2016

Deze cijfers zullen samen met de genoemde trends het digitale landschap in 2016 domineren. Er is dit jaar veel om naar uit te kijken als het gaat om digitale transformatie en klantervaringen.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het Sitecore rapport:

  • de digitale marketingtrends in de Benelux;
  • hoe u uw digitale marketing kunt verbeteren door de laatste trends in uw strategie te integreren;
  • hoe professioneel merken in de Benelux in digitaal opzicht zijn;
  • hoe vertrouwenswaardig en effectief marketeers digitale campagnes vinden;
  • de behoefte aan digitale transformatie in 2016.

Download het rapport meteen hier. Begin 2016 mag duidelijk zijn dat marketeers en merken een enorme kans hebben om de ervaringen van hun klanten te verbeteren en hier zelf van te profiteren.

Download whitepaper