De grafische sector heeft de reputatie geen al te milieuvriendelijke sector te zijn. Maar marketinggroep artoos group gooit het als trendsetter over een andere, groenere boeg. Met duurzaam papier, innovatieve inkt zonder solventen en vooral een doorgedreven combinatie van online en offline kan het familiebedrijf volledig klimaatneutraal werken en drukken.

Artoos group ontving zopas het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen. Toen oprichter Jos Artoos tien jaar geleden naar een seminarie van datzelfde VOKA ging over maatschappelijk verantwoord ondernemen was hij verbaasd. Was dat niet precies wat zijn familiebedrijf al een hele tijd deed? “Artoos group is zich altijd erg bewust geweest van het kwalijk imago van de grafische sector op vlak van duurzaamheid”, legt duurzaamheidscoördinator Peggy Pedus uit. “Voor papier moeten veel bomen sneuvelen, aan inkt werden heel wat chemische stoffen toegevoegd. We hebben altijd hard gewerkt om de impact op het milieu te verkleinen en te compenseren.”

"Klanten beginnen steeds vaker duurzaamheidseisen te stellen. Bij overheidsopdrachten zitten ze vaak mee in de bestekken"

“Het duurzaam papier dat we gebruiken is zowel FSC- als PEFC-gecertificeerd. De inkt voor onze offset-processen bevat geen solventen meer. En onze machines nemen we om de paar jaar grondig onder de loep. Als er op de markt nieuwe modellen zijn die efficiënter, duurzamer en veiliger zijn, dan zullen we niet aarzelen om oudere machines te vervangen. Ook al zijn ze nog niet op het einde van hun levenscyclus.

Peggy Pedus

Artoos group werkt sinds 2010 volledig klimaatneutraal, en ook het drukwerk kan klimaatneutraal afgeleverd worden. “In de eerste plaats proberen we natuurlijk onze CO2-uitstoot drastisch te verkleinen”, verduidelijkt Peggy Pedus. “Maar de uitstoot die we toch niet kunnen vermijden, die neutraliseren we volledig door groene certificaten te kopen. Klanten beginnen steeds vaker duurzaamheidseisen te stellen. Bij overheidsopdrachten zitten ze vaak mee in de bestekken.”

Proefondervindelijk vergroenen

Of het nu over inkt gaat, over toevoegstoffen, over onderhoudsmiddelen, over wasproducten voor de drukpersen…: het beperken van de milieu-impact is een reflex geworden bij artoos group en bij de leveranciers.

"Het beperken van de milieu-impact is een reflex geworden"

“Dat is een proces van vallen en opstaan geweest”, verduidelijkt Peggy Pedus. “De hele sector heeft proefondervindelijk moeten uittesten hoe we milieuvriendelijkheid, kostenefficiëntie en natuurlijk kwaliteit met elkaar konden verzoenen. Het gebruik van alcohol is een mooi voorbeeld. Bij digitaal drukken heb je geen alcohol nodig, maar bij offset is het vandaag nog onvermijdelijk. Toen ik in 2010 begon bij artoos group hadden we 8 procent alcohol nodig voor een mooie kwaliteit van drukwerk, vandaag hebben we dat alcoholgehalte kunnen terugbrengen tot 2,5 à 3 procent. Beetje bij beetje, met veel trial and error. Maar met resultaat.

Alleen nog drukken wat noodzakelijk is

Bij artoos group hebben ze al talloze keren het einde van het papieren tijdperk horen voorspellen. “Maar we zijn er de voorbije jaren alleen maar meer van overtuigd dat papier zal blijven bestaan”, benadrukt Ruth Valckenaers, teamlead marketing en verkoopsondersteuning. “We zien meer en meer klanten die aan het begin van de digitale transformatie al hun drukwerk hebben gedigitaliseerd daar nu van terugkomen. Ze grijpen opnieuw naar papier voor pakweg verkoopbrochures of persoonlijke mailings. Omdat ze ook zien dat hun klanten verzuipen in de persoonlijke e-mails, en die dus niet meer de impact hebben van een persoonlijke mailing in de klassieke post.”

"Vanuit de noden van onze klanten hebben we dan een hele online poot opgebouwd"

We zijn vooral steeds sterker gaan geloven in de combinatie van offline en online. We zagen de digitale transformatie natuurlijk ook aankomen, en die stelde ons voor een cruciale keuze: blijven we een pure drukkerij of zouden we ons aanbod mee digitaliseren? Vanuit de noden van onze klanten hebben we dan een hele online poot opgebouwd. Onze online marketingassistent mooose vormt sinds 2014 het orgelpunt van die digitalisering. Met dat platform kunnen we de marketingcampagnes van onze klanten van A tot Z uitvoeren.”

Ruth Valckenaers

“Mooose speelt een belangrijke rol in onze duurzaamheidsstrategie. We kunnen er heel veel waste mee vermijden. Neem nu een grote bank, met heel veel kantoren en heel veel verschillende franchisehouders. Die willen allemaal graag hun eigen naam en foto op folders, en ze willen misschien ook een kort persoonlijk woordje tot hun klanten richten. Tegelijkertijd wil het hoofdkantoor ook de uniformiteit en de huisstijl bewaken, zodat de marketing geen kakefonie wordt. Via onze tool kan elke agent de template dan personaliseren, daar waar de bank het toelaat. De onpersoonlijke folders die de kantoorhouders vroeger kregen, bleven ergens in een archiefkast stof vergaren. Een enorme papierverspilling. Nu kan de klant perfect controleren dat er niet meer brochures worden gedrukt dan noodzakelijk.

Papierafvalberg halveren

“We denken ook mee met die klanten. Als we denken dat papier weggegooid geld en weggegooide moeite is, kunnen we onze klanten dat ook duidelijk zeggen zonder onszelf in de voet te schieten. Pure drukkerijen kunnen moeilijk ingaan tegen hun eigen winkel, wij kunnen combinaties voorstellen: bijvoorbeeld een magazine op beperkte oplage, dat als digizine extra doelgroepen kan bereiken. Als we zien dat er 10.000 folders op stock blijven en er maar 500 worden afgehaald, kunnen we aanraden om voortaan via mooose enkel op afroep te drukken. Dat soort strategisch advies zorgt ook voor een pak minder waste.”

Ook intern doet artoos group er alles aan om de waste terug te dringen, legt Peggy Pedus uit. “We hebben fors ingezet op het verminderen van de hoeveelheid papierafval. Dat is onvermijdelijk in een drukkerij - we moeten randen afsnijden, de eerste vellen gaan verloren omdat ze nog niet kwalitatief genoeg zijn… - maar we hebben dat op een paar jaar tijd kunnen terugbrengen van 50 procent naar 29 procent. Bijna een halvering.”

Deelnemer fietsenproject artoos group

Als we onze klanten willen helpen om hun marketing duurzamer te maken, moeten we zelf het goede voorbeeld geven. Dat gaat over kleine dingen zoals afval sorteren en de laatste die het licht uitdoet, maar evengoed over duurzame mobiliteit. We hebben bij artoos group een fietsenproject lopen. Wie minstens 75 procent van de tijd met de fiets komt werken – we tonen begrip voor de mensen die de auto nemen als de stenen uit de grond vriezen – kan gebruik maken van een elektrische fiets. Die betaal je af met je fietsvergoeding, na drie jaar is hij van jou. Wel, we merken bijvoorbeeld bij sollicitatiegesprekken dat zo’n fietsenproject een extra troef is. Het duurzame duwtje in de rug om een kandidaat finaal over de streep te trekken.”

De slechte reputatie van de grafische sector is volgens de duurzaamheidscoördinator van artoos group dan ook al lang niet meer terecht. “Het imago is een erfenis uit het verleden, maar houdt geen rekening met de inspanningen van de voorbije jaren. We zijn steeds duurzamer gaan werken, en we helpen ook onze klanten om een groene inhaalbeweging te maken. We kunnen hun drukwerk klimaatneutraal produceren, we kunnen offline combineren met online oplossingen, en mooose laat ons toe om ook de distributie zo optimaal en duurzaam mogelijk te organiseren.”

Meer weten of artoos group en hoe ze jouw bedrijf op een duurzame manier kunnen helpen? Neem dan snel een kijkje op hun website.