“Een digital experience platform kan op verschillende manieren toegevoegde waarde creëren.” Deze bedrijven getuigen:

“Een digital experience platform kan op verschillende manieren toegevoegde waarde creëren.” Deze bedrijven getuigen:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Dropsolid

Bedrijven en organisaties kunnen een digital experience platform inzetten om de customer experience voor hun eindklanten te verbeteren. Ze kunnen er ook hun content mee managen, over de kanalen heen. Of het platform zelf in handen nemen, en aanwenden om snel en efficiënt – en onafhankelijk van een digital agency – nieuwe digitale ervaringen te bouwen. “Een digital experience platform kan op verschillende manieren toegevoegde waarde creëren”, zegt CMO Leen Penders van Dropsolid. “We vertrekken altijd vanuit design thinking: om duurzame digitale ervaringen te bouwen, moet je weten wie je doelgroep is en wat hun noden zijn die jouw bedrijf kan invullen.” Aan de hand van een aantal cases toont Dropsolid hoe een digital experience platform het verschil kan maken. Meer weten? Dropsolid licht deze cases verder toe op de Dropsolid Lunch

Sleeplife wilde de klantenervaring in zijn fysieke winkels doortrekken in de digitale kanalen. Die mochten niet louter verkoopskanalen zijn, de persoonlijke benadering en het professioneel advies moesten ook een digitale vertaling krijgen. “We hebben eerst en vooral de customer journey van A tot Z in kaart gebracht”, aldus Leen Penders. “Zo konden we de website personaliseren op basis van een geselecteerde winkel . De bezoeker krijgt dan naast een citaat van de winkelmanager ook meteen de contactgegevens en openingsuren van de dichtstbijzijnde winkel te zien, en kan een afspraak inplannen, rechtstreeks in de agenda van een verkoper. Wie online iets koopt, komt bij het uitchecken ook meteen terecht bij de juiste winkel om de aangekochte producten af te halen.”

Leen Penders, CMO van Dropsolid

“We hebben op de digitale bezoekersdata ook onze smart personalisation engine losgelaten. Dankzij AI kunnen we het gedrag van individuele bezoekers capteren en segmenten aflijnen. We ontdekten dat er, naast bezoekers die meteen naar de matrassen of aanverwante producten toestappen, ook een grote groep is die vooral informatie zoekt: over goede slaapgewoonten, over slapeloosheid, over rugpijn,… Die groep kunnen we dankzij het onderliggend platform meteen naar blogs en andere relevante content doorverwijzen. En het advertentiebudget kan dan weer slimmer ingezet worden om de bezoekers te re-targetten die wél iets willen kopen.”

Machine learning maakt zoekmachine dubbel zo accuraat

Ook bij het UZA (Universitair Ziekenhuis Antwerpen) moest het digital experience platform in de eerste plaats de user experience verbeteren, legt Penders uit. “Het ziekenhuis merkte dat de online zoekresultaten verre van optimaal waren. Patiënten haakten uit frustratie af omdat ze de juiste informatie niet snel genoeg vonden, medewerkers moesten voortdurend dezelfde vragen beantwoorden aan de telefoon.”

“Dankzij machine learning hebben we de hele zoekmachine opnieuw geprogrammeerd. Het algoritme heeft de accuraatheid van de zoekresultaten fors de hoogte in gejaagd, van 55 procent naar 91 procent. Patiënten en bezoekers vinden online veel sneller de juiste informatie, waardoor ook de medewerkers aan het onthaal meer tijd krijgen om mensen verder te helpen.

Door het bos aan content de bomen weer zien

Soudal is de Europese marktleider in afdichtingsproducten en lijmen. Het bedrijf uit Turnhout heeft een assortiment van meer dan 12.000 producten, die verkocht worden in 138 landen. “Soudal is bij Dropsolid gekomen omdat ze door het bos de bomen niet meer zagen”, verduidelijkt Penders. “Het bedrijf heeft waanzinnig veel content. Websites per land, displays in winkels,… Voor duizenden producten, in 30 verschillende talen. Bovendien zijn de klanten zowel professionals als particulieren.”

“We zijn gestart met een design thinking traject, om de verschillende doelgroepen en hun noden af te lijnen. Een particulier wil weten hoe hij de lijm moet gebruiken in huis, die wil een korte en heldere instructievideo. Een professional weet dat natuurlijk al, die zoekt een productsheet om exact te weten hoe de lijm is samengesteld. Door het productinfosysteem te koppelen aan de verschillende digitale kanalen kan Soudal snel heel veel sites - in de eigen taal, met eigen accenten - koppelen aan één centraal platform.

“Vastgoedmakelaar ERA worstelde met een gelijkaardige uitdaging op Belgisch niveau. Het heeft ontzettend veel data beschikbaar over alle panden die te koop staan. Niet alleen consumenten, maar ook alle lokale zelfstandige makelaars die onder de ERA-vlag werken, gebruiken die data. Door de krachtige centrale zoekmachine op een snelle, gebruiksvriendelijke manier beschikbaar te maken, kunnen de makelaars binnen hun eigen regio snel en overzichtelijk de juiste panden tonen. Ze profiteren van een sterk merk, maar kunnen binnen die herkenbare huisstijl toch eenvoudig regionale accenten leggen.”

Razendsnel communities bouwen

De digital experience platformen die we bouwen, draaien op complexe technologie maar zijn bijzonder gebruiksvriendelijk”, zegt Penders. “Veel bedrijven hebben beperkte budgetten en kleine teams. Ze willen het heft zelf in handen nemen, en niet afhankelijk zijn van een digital agency om nieuwe digitale ervaringen naar de markt te brengen.”

“Neem nu uitgever IOS Press. Die bouwt rond allerlei wetenschappelijke en medische thema’s wereldwijde communities, waar experts informatie uitwisselen en ervaringen delen. IOS Press moet dus, samen met nieuwe boeken, snel en eenvoudig nieuwe websites kunnen lanceren. Met telkens totaal nieuwe content. We hebben eenmalig een installer op maat gebouwd, waarmee ook niet-technische mensen in enkele clicks een nieuwe website kunnen lanceren. Nieuwe features kunnen we meteen integreren in de installer. Zo kan IOS Press niet alleen nieuwe sites, maar ook alle bestaande sites vanop het centrale platform aanpassen. Moet je daarvoor telkens langs een agency, dan ben je heel veel tijd en geld kwijt.”

Eén platform, 50 procent minder IT-budget

“De Boerenbond had een vergelijkbare vraag. Onder de centrale koepel vallen ook een hele reeks deelorganisaties en -projecten, allemaal met een iets andere focus. Die hadden allemaal eigen websites, maar daar zat geen lijn in. Door vanuit het platform al die websites zelf te beheren, kan het webteam van de Boerenbond zorgen voor een herkenbare digitale ervaring. Bezoekers herkennen het Boerenbond-stempel, maar de organisaties en projecten bewaren ook hun eigenheid.”

“Afhankelijk van de specifieke noden beheert het team bij de Boerenbond de websites zelf of komen onze developers bij meer complexe vragen tijdelijk bijspringen. Snelheid, efficiëntie en controle staan voorop. Maar we werken allemaal op hetzelfde platform. Door die centralisatie kon de Boerenbond zijn IT-budget met 50 procent terugdringen.”

Meer weten over hoe je met een Digital Experience Platform en Design Thinking meer value uit jouw website kan halen? Schrijf je dan GRATIS in op het Dropsolid Lunch event op 26 september en reserveer je stoel bij Gaston. Snel zijn is de boodschap, want er zijn nog maar een aantal plaatsen vrij. 

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Dropsolid

Connecteer met 81.746 abonnees