Aan het begin van het jaar blikken veel marketeers vooruit op de trends voor de komende twaalf maanden, en met goede reden. Wereldwijd verwacht de sector voor digitale-marketingsoftware tussen nu en 2019 met zestien procent te groeien. Welke nieuwe marketingtechnieken zijn een investering en nader onderzoek waard?

Digitale marketing evolueert in een duizelingwekkend snel tempo. Marketeers die even niet opletten lopen al snel achter de feiten aan. Merken zijn zich er dan ook van bewust dat ze mee moeten met de nieuwste digitale trends om de concurrentie voor te blijven. En om hun klanten en prospects een unieke ervaring te bieden.

Sitecore, wereldwijd leider in customer experience management, ondervroeg meer dan 160 experts in digital marketing over hun verwachtingen voor trends in digital marketing in 2015, en over hoe het landschap is veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Zijn merken in de Benelux digitaal volwassen?

Sitecore ontwikkelde een Customer Experience Maturity Model dat een analyse maakt van de staat van digitale volwassenheid waarin bedrijven zich bevinden. Dit gebeurde in samenwerking met Forrester Research, een onafhankelijke organisatie voor onderzoek naar technologie en markt, die advies geeft over de effecten van bestaande en potentiële technologie.

De resultaten voor 2014 zien er niet veelbelovend uit voor het nieuwe jaar: een verbazingwekkend hoge 85 procent van de respondenten plaatste zichzelf in de eerste fasen van het model. Dit komt neer op het hebben van een statische ‘brochure-achtige’ website, fundamentele webanalyticsfunctionaliteiten en een mobielvriendelijke aanwezigheid.

Daar staat tegenover dat slechts een klein aantal bedrijven kon zeggen dat het echt digitaal volwassen was. Deze merken beheersen de kunst van het verzamelen in interpreteren van data tot in de puntjes, wat ze helpt bij het optimaliseren van cross-channel-klantbeleving en het anticiperen op waar een consument behoefte aan heeft tijdens een gepersonaliseerde buyer’s journey.

Waar gaat het heen met digital marketing?

Hoewel bovenstaande cijfers suggereren dat er nog veel moet gebeuren in de adoptie van digital-marketingtechnieken in de Benelux, geeft ons ‘Digital Marketing Trends Report’ reden om te geloven dat dit gaat veranderen.

De respondenten in ons onderzoek lieten zien dat het de goede kant op gaat met de ontwikkeling van de Beneluxmarkt. De top-5 vastgestelde trends versterkt ons vermoeden dat marketeers klaar zijn ze aan hun vocabulaire toe te voegen en ze in te zetten in hun digitale-marketingstrategie.

2015: het jaar van online klantbeleving

We kunnen gerust stellen dat er op het gebied van online klantbeleving veel is om naar uit te kijken in 2015. Er komen nieuwe digitale-marketingtechnieken, terwijl de oude relevant blijven als ze worden gebruikt in een cohesief ecosysteem dat zorgt voor een optimale online beleving voor de klant. 

Organisaties die zich aanpassen aan de behoeften van de consument, en die relevant zijn op alle kanalen die hun consument gebruikt, zijn de winnaars van morgen. De belangrijkste manier om de concurrentie voor te blijven, is door klanten te begrijpen, behagen, engageren en te bedienen.

Download het gratis ‘Digital Marketing Trends in the Benelux’-rapport

Wat zijn nu de belangrijkste digitale-marketingtrends in de Benelux? De belangrijkste door marketeers vastgestelde trends zijn los van elkaar al erg krachtig. Maar door ze uniform voor digital marketing in te zetten, zorgen ze voor aansprekende klantervaringen die het mogelijk maken te anticiperen, en om contextueel relevante content te bieden en aanbiedingen te doen, nog voor ze weten dat ze er behoefte aan hebben.

De resultaten laten zien dat 2015 het jaar wordt van klantervaringen. Download Sitecore’s onderzoek naar trends in digitale marketing voor meer resultaten van dit onderzoek.