Wie dacht dat we met de komst van bedrijven als Uber en Airbnb het hoogtepunt van de digitalisering hebben bereikt, heeft het grondig mis. Nog elke dag ondervinden kleine en grote bedrijven de uitdagingen van de snelheid waaraan technologie evolueert. Welke zijn die en vooral: hoe kunnen bedrijven mee evolueren met het digitale tijdperk, waarin de klant sterker dan ooit centraal staat? Wij vroegen het aan Ilse Lauwens, marketing manager van Sitecore.

Digitale maturiteit nog ver weg

Lauwens vertelt hoe eerder onderzoek van Sitecore heeft aangetoond dat meer dan 75% van de Belgische merken digitale maturiteit ontbreken. “Nog elke dag zien we statische websites, onvoldoende gepersonaliseerde e-commerce ervaringen, een gebrek aan segmentatie en waardevolle content of nog erger: helemaal géén communicatie of interactie met hun klanten”, zegt ze. “Een gemiste kans, zeker als je weet dat de consument van vandaag eindeloos veel keuze heeft. De klant zal niet wachten tot jouw merk eindelijk mee is met zijn behoeften. En zo speel jij als bedrijf potentiële klanten kwijt aan de concurrentie.”

Data schept strengere eisen

Consumenten beseffen zeer goed dat bedrijven beschikken over bergen data, waardoor ze ook veel strengere eisen hebben voor die bedrijven. Anders gezegd: gepersonaliseerde ervaringen die gericht zijn en op het juiste moment worden voorgeschoteld.  “Customer-centricity staat zodanig centraal, dat het als het ware een nieuwe munteenheid is doorheen de volledige customer journey”, stemt Lauwens in. “Daarbij zullen platformen en technologieën zoals mobiel, VR en AR aan populariteit winnen. Maar door de opkomst van dergelijke innovaties is het voor bedrijven niet bepaald een koud kunstje om daar op in te spelen.”

Nood aan praktijkgerichte kennis

Hoe je met jouw bedrijf mee kunt zijn met het volledige plaatje van digitalisering? Volgens de marketing manager is er gewoonweg meer nood aan praktijkgerichte kennis en inzichten. En kunnen bedrijven onderling van elkaar ook heel wat opsteken. “Daarom organiseren we op 18 oktober de Experience Days”, vertelt Lauwens. “Daar laten we onder andere Stephen Delvoye, Global Head of Marketing and Communication van Bridon-Bekaert aan het woord, één van de early adopters van digital transformation. Ideaal om van zo iemand de uitdagingen, valkuilen en tips & tricks te leren.”

Benieuwd naar welke sprekers en topics je nog mag verwachten op de Sitecore Experience Days? Ontdek het hier en schrijf je snel in!