"Lukrake boodschappen afvuren is passé, het tijdperk van strategische e-mailmarketing is aangebroken"

"Lukrake boodschappen afvuren is passé, het tijdperk van strategische e-mailmarketing is aangebroken"

"Lukrake boodschappen afvuren is passé, het tijdperk van strategische e-mailmarketing is aangebroken"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Flexmail

Inmiddels hebben de meeste bedrijven het belang van een digitale strategie al begrepen. Toch vergeten heel wat spelers dat een doordachte e-mailmarketingbenadering daarbij hoort. Hoe zij het doen, lees je binnenkort in de resultaten van de E-mail Barometer. Flexmail’s Product Owner Michelle Dassen vertelde alvast met welke trends we in de toekomst maar beter rekening houden.

#1 E-mailmarketing moet een gezamenlijke inspanning zijn

E-mailmarketing hoort binnenin een geïntegreerde aanpak. Dassen gelooft dat het onlosmakelijk is verbonden aan je digitale marketingstrategie. “E-mailmarketing is een dynamisch proces waarbij meer dan één persoon betrokken is. In een ideaal scenario steken medewerkers van sales en marketing de koppen samen om te evalueren met welke content ze hun doelpubliek willen raken. Om na te gaan welke topics bij de ideale doelgroep leven en welke boodschappen ze willen verspreiden. Om ervoor te zorgen dat gegevens en campagnes niet versnipperd raken, moet je praktisch uitgaan vanuit één centrale strategie. Zolang alle neuzen maar in dezelfde richting staan. Je begrijpt me al: silo’s kun je missen als kiespijn (lacht).”

Willen bedrijven hier werk van maken, dan moeten velen van hen hun volledige marketingstrategie, maar zeker het e-mail luik over een andere boeg gooien. Zeker als ze in overeenstemming willen zijn met de GDPR  (General Data Protection Regulation, nvdr). Alle datastromen moeten in kaart worden gebracht en vervolgens worden gecentraliseerd.

“En niet te vergeten: je moet doorheen al je kanalen je contacten uitvoerig informeren over wat je van plan bent met hun gegevens”, vult Dassen aan. “Transparantie is daarbij het sleutelwoord. Hoe meer je je contacten inspraak geeft in je content en strategie, hoe meer interactie en conversie je zal kunnen genereren.”

#2 Hyperpersonalisatie staat centraal

Gepersonaliseerde communicatie is al langer niet meer een ‘optie’, maar een noodzaak. Alleen heeft Dassen het in ons gesprek over ‘hyperpersonalisatie’. En die trend kent verschillende vormen.

“In een tijdperk van millennials is hyperpersonalisatie de kern”

“Eerst en vooral: als je plant om bezoekersgedrag te bestuderen waarmee je uiteindelijk content gaat personaliseren, moeten online gebruikers de kans krijgen om daar wel of geen toestemming voor te geven”, gelooft ze. “De GDPR, de nieuwe privacywetgeving, is hier allesbehalve vaag in. Anderzijds moeten we, zeker in een tijdperk van millennials, nog sterker voldoen aan andere, strengere verwachtingen.

>>> Neem deel aan de e-mailbaromater en maak kans op een FItbit!

De jongere generatie wil enkel relevante en gepersonaliseerde content op maat in zijn inbox zien. Daarom ook hebben Outlook en Gmail al tal van tests uitgevoerd, waarbij Gmail’s priority e-mail het meest gekende experiment is. Daarmee wordt de mailbox aangepast volgens wat klanten willen zien. Als je een tenniswedstrijd bekijkt op tv, dan is de kans groter dat je bovenaan je inbox de samenvatting van de game te zien krijgt. Wanneer je gaat shoppen, zal de digitale kortingsbon van die ene leuke winkel eerder bovenaan prijken. Voorts verwacht een millennial natuurlijk dat de e-maillay-out volledig responsive is en dus op elk kanaal kan worden bekeken. Daarnaast geven zij nog aan zich sneller uit te schrijven als gevolg van een slechte customer service ervaring. Nog een reden om dat silodenken tegen te gaan.”

Dassen kaart aan dat veel bedrijven, ongeacht hun grootte of hun sector, nog worstelen met één-op-ééncommunicatie. We hebben als marketeers al heel wat technische mogelijkheden ter beschikking. Maar daarbij ziet Flexmail een steeds grotere kloof tussen bedrijven die af en toe eens een nieuwsbrief sturen, en organisaties die wel bezig zijn met een doordachte en gepersonaliseerde strategie en profiling. En dat is niet onlosmakelijk verbonden met bedrijfsgrootte. Toch zit de adoptie van personalisatie, onder andere via marketing automation, in de lift”, stelt ze tevreden. “Het aantal technische mogelijkheden gaat in de toekomst alleen maar toenemen, waardoor hyperpersonalisatie toegankelijk wordt voor haast élk bedrijf. En daarmee stijgen ook weer de verwachtingen van consumenten. Natuurlijk kunnen we pas écht van een hopelijk positieve evolutie bij bedrijven spreken als we de resultaten van onze jaarlijkse E-mail Barometer kennen (lacht).”

#3 Interactieve e-mails kennen een sterke opkomst

Toegegeven, e-mailclients zijn vandaag de dag dikwijls moeilijk in gebruik. Wil je creatieve campagnes versturen, moet je al wegwijs geraken in de code. Niet simpel, al verwacht Dassen in de toekomst wel verbetering.

“Ik verwacht nieuwe technische mogelijkheden en geoptimaliseerde e-mailclients”, vertelt ze. “Interactieve e-mails met diverse animaties en dynamische HTML-elementen worden het nieuwe normaal. In die zin zullen e-mails niet langer gewoonweg een middel zijn om meer bezoekers op je landingspagina te krijgen. Nee, door nieuwigheden zoals e-mailcarousels, hamburgermenu’s en zelfs embedded video zal het gros van de interactie vooral native in de inbox plaatsvinden. Ik voorspel zelfs dat in sommige gevallen landingspagina’s niet meer nodig zijn.”

Zelf benieuwd naar de manier waarop Belgische bedrijven e-mailmarketing en de GDPR aanpakken? Vul vandaag nog de vragenlijst in voor de E-mail Barometer en maak kans op een Fitbit Charge 2! Natuurlijk krijg je daarbij ook in primeur toegang tot de resultaten.

"Lukrake boodschappen afvuren is passé, het tijdperk van strategische e-mailmarketing is aangebroken"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Flexmail

Connecteer met 82.697 abonnees