Je ziet het nog steeds heel vaak: bedrijven en merken die zomaar reclameboodschappen dumpen op hun doelpubliek. Alleen werkt dat vandaag niet meer, want de consument is een pak kritischer geworden. Als bedrijf maak je dus het verschil door authentiek te communiceren. Hoe je dat nu precies doet? Bloovi redactrice Magali De Reu vroeg het aan Bert Schols, medeoprichter van het Hasseltse digital agency ‘Mast’. Hij geeft 5 straffe tips.

#1 Leg eerst en vooral je waarden vast

Authentiek communiceren kan enkel als je weet wie je als merk bent. Bert legt uit dat je daarvoor eerst je eigen bedrijfswaarden moet vastleggen. Een noodzaak, gelooft hij. “Mensen vallen niet langer voor de zoveelste pushmarketingboodschap die ze op pakweg social media tegenkomen”, legt hij uit. “Eigenlijk zoeken ze vooral naar merken waarmee ze zich kunnen identificeren. Precies daarom moet je als merk inderdaad vanuit je eigen waarden communiceren. Daarbij ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Toch blijft het de absolute basis van je bedrijf en al jouw marketing, dus moet je in een vroeg stadium bepalen waar jij voor wil staan.”

“Waardegedreven communicatie kan jouw bedrijf echt groot maken”

Bert verwijst ook naar ‘start with why’, het bekende credo van Simon Sinek, de Amerikaanse spreker die een model ontwikkelde rond waardegedreven communicatie. “Merken die dat consistent toepassen, kunnen echt groot worden”, gelooft Bert. “Kijk maar naar Nike, en het verhaal dat medeoprichter Phil Knight erop heeft gebouwd. Dat merk is absoluut gegroeid vanuit een passie voor sport en atleten. Vandaag zie je dat nog steeds in alles wat zij doen.”

#2 Bouw samen met je doelpubliek aan een simpel verhaal

Storytelling is een cruciaal onderdeel van authentieke communicatie. Hoewel veel bedrijven dat intussen wel beseffen, pakken zij het volgens Bert dikwijls nog verkeerd aan. “In bijvoorbeeld het agencylandschap zien we tal van buzzwords zoals ‘customer journey’ en ‘marketing automation”, licht hij toe. “Allemaal heel cool, maar zo blijf je als agentschap wel in je eigen wereld. Storytelling is eerst en vooral een simpel verhaal creëren in de taal van je doelpubliek.”

“Praat zoveel mogelijk met je klanten, want anders val je uit de boot”

Je weet niet helemaal hoe je dat klaarspeelt? Ook daar heeft Bert een kant en klare oplossing voor. “Praat met je klanten”, klinkt het. “Een klant van ons, Sportclub Het Eiland, praat elke dag met de sporters die over de vloer komen. Het maakt niet uit of je een kleine of grote speler bent: als CEO of zaakvoerder is het noodzakelijk om regelmatig met je klanten te praten. Enkel zo dicht je de kloof tussen je merk en je doelpubliek.”

 

Bert vindt dat hetzelfde geldt voor de contentmarketeer van een bedrijf. Hij stelt dat zijn job weinig zin heeft als die amper betrokken is bij de klanten. “Bij Mast geloven we alvast heel erg in cocreatie”, verduidelijkt hij. “Eigenlijk is het heel simpel: of je nu zaakvoerder of contentmarketeer bent: je moet zien wat er gebeurt. Anders val je vroeg of laat uit de boot.”

#3 Creëer vertrouwen met transparantie

Dat potentiële klanten vooral de menselijke kant achter een onderneming willen kennen, is intussen duidelijk. Moet het dan eigenlijk nog gezegd dat je als bedrijf daarom zeer open en transparant moet zijn in je doen en laten? “Transparantie is dé manier om een vertrouwensrelatie te bouwen met je publiek”, knikt Bert. “En dat is zeer logisch: de consument van vandaag heeft een enorme keuzevrijheid. Bovendien is hij uitzonderlijk goed geïnformeerd alvorens hij zomaar een aankoop doet. Als merk kun je daar ongelofelijk hard op inspelen door die openheid te omarmen en je doelklanten te vertellen waar het op staat. Schotel hen geen marketingpraatje voor, maar feiten die hen helpen om een geïnformeerde, gefundeerde beslissing te maken.”

Een leuke manier om dat volgens Bert te doen, is communiceren in naam van de bedrijfsleider. “Wij raden onze klanten echt aan om ook de zaakvoerder zelf te laten communiceren op pakweg social media”, weet hij te vertellen. “Daarnaast delen ze de meeste publicaties actief mee, wat de band met hun klantenbestand versterkt. Ik vind het zo jammer wanneer bedrijven aan één of ander agency een smak geld geven om in te zetten op marketing en advertising. Wat je dan dikwijls te zien krijgt, zijn afgelikte boodschappen die de geloofwaardigheid naar beneden halen. Een gemiste kans.”

#4 Zorg voor echte ambassadeurs

Een andere manier om vertrouwen te creëren, is het naar buiten brengen van echte brand ambassadors. De voornaamste uitdaging daarbij, is volgens Bert de hype die rond influencer marketing hangt. “Er schuilt een gevaar dat die waardegedreven communicatie naar de achtergrond verdwijnt”, zegt hij. “Want in al hun enthousiasme en de wil om bij te benen met de markt zie je dat bedrijven op Instagram kijken naar de profielen met de meeste volgers. Vaak zijn ze bereid die influencers een smak geld te betalen om met één of ander product te poseren. Maar dat is in mijn ogen pure promo - als je ambassadeurs wil creëren via influencer marketing, moet er wel nog steeds een waarde zijn voor het publiek.”

“Je klanten zijn de beste partij om anderen te overtuigen van je merk”

Daarom werkt Bert naar eigen zeggen liever met ‘ambassadeurs’ dan influencers. “Je bedrijf staat niet voor influencers, maar voor klanten”, zegt hij overtuigd. “En klanten zijn de beste ambassadeurs, die op hun beurt onlosmakelijk zijn verbonden met krachtig community management. Daarom geloven wij bij Mast enorm in testimonials en authentieke verhalen van klanten. Geen betere partij dan hen om andere mensen te overtuigen van je merk!

 

 

So much love..and heat ;-)🌋 @sportclubheteiland #yoga #teaching #namaste #wearesportclubheteiland

Een bericht gedeeld door Capucine Merlin (@capucinemerlin) op

 

#5 Don’t overthink your tactics

Bert gaf al aan dat een verhaal vooral eenvoud moet uitstralen. Toevallig geldt dat ook voor de uitvoering. “Don’t overthink it”, meent Bert. “Vroeger kon je niet anders dan bijvoorbeeld een hele film- en productiecrew in te huren voor het maken van filmpjes. Maar tegenwoordig kun je zoveel zélf ondernemen met je smartphone. Belgische bedrijven vallen wel vaker terug in een ‘hey, we kunnen dat doen want het is cool’-patroon. Maar tactics komen op de tweede plaats. Ik raad dus iedereen aan om een stap terug te nemen en te kijken naar wat hun doelpubliek écht nodig heeft. En dàn pas kun je nagaan wat je erover kunt vertellen. Wie weet verwacht je publiek wel een leuk event? En zo heb je vanzelf iets om over te communiceren. Als je deze aanpak niet goed toepast, dan is de kans groter dat je dingen gaat vertellen die er niet eens toe doen

Zin om zelf aan de slag te gaan met authentieke storytelling? Volg dan Mast Digital op instagram voor meer tips en inspiratie.