Waarom gebrekkig contentmanagement je bedrijf veel geld en tijd kan kosten

Waarom gebrekkig contentmanagement je bedrijf veel geld en tijd kan kosten

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Episerver

Waardevolle digitale content die in uw bedrijf ‘rondzweeft’ en alleen maar in hoeveelheid toeneemt: waar sla je die op en hoe vind je snel wat je zoekt als je iets nodig hebt? Episerver wil hierop een waardevol antwoord bieden. Letterlijk, want ongebruikte assets of onvindbare content kunnen je geld kosten.

Iedere bedrijfsmedewerker heeft al wel eens snel een asset moeten vinden, om vervolgens wanhopig het intranet af te schuimen en verwoed collega’s te mailen, om het uiteindelijk op te geven. Een verspilling van zowel tijd als middelen. En dat terwijl het belang van de juiste content op het juiste moment aan het juiste publiek aan te bieden alleen maar groter wordt. Alleen beschikken de meeste bedrijven niet over de processen of tools om snel en efficiënt toegang te krijgen tot die inhoud. Dat is meteen ook de reden waarom ze er geld aan verliezen. Meer nog, er zijn zelfs vijf redenen waarom het tot inkomstenverlies kan leiden.

Eerst een vooral: omdat de inhoud gewoon niet beschikbaar is. Stel je voor dat je tijd en moeite steekt in het creëren van een prachtig stuk content, om het vervolgens in de wirwar van bedrijfsinformatie en -structuren kwijt te geraken. Anders gezegd: als je geen manier hebt om jouw bedrijfsmiddelen te organiseren, mis je mogelijkheden om content meerwaarde te laten genereren voor jouw bedrijf. Zo bleek, uit een studie van CMO Council, dat slechts 27 procent van de marketeers een proces heeft om visueel materiaal te verzamelen, organiseren en beheren. Dit leidt onvermijdelijk tot gemiste kansen, dubbel werk en frustratie.

Nog een heikel punt is dat veel marketeers ervan uitgaan dat de website volstaat om te informeren. Niet dus. Uiteraard is de website van je bedrijf een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie, maar in de meeste gevallen ervaren klanten jouw organisatie en merken via verschillende contactpunten in de front office: van marketingcampagnes over partners tot mensen binnen je organisatie zelf (bijvoorbeeld aan de desk of telefoon). Anders gezegd: de supply chain van digitale inhoud gaat veel verder dan wat de meeste managers zich realiseren. En uiteraard moet je ervoor kunnen zorgen dat je de juiste manier hebt om de juiste inhoud naar die verschillende kanalen te distribueren.

Beter voorkomen dan genezen

Een derde manier om geld te verliezen aan content is dat je veel te veel investeert in de ontwikkeling van specifieke apps om unieke klantervaringen op telefoon, tablet of andere devices te leveren door de aankoop- of service-ervaringen zo efficiënt mogelijk te maken. Dat kost geld en tijd, in tegenstelling tot inhoudsbeheer met integratiemogelijkheden. Dit kan echt de ruggengraat vormen van content-aanlevering en -management, én je moet alleen een unieke gebruikersinterface ontwerpen en ontwikkelen.

Content kan ook verkeerd gebruikt of geïnterpreteerd worden: dat is de vierde manier waarop bedrijven geld kunnen verliezen. Verkeerde content op het verkeerde moment of in handen van verkeerde mensen kan in het beste geval ineffectief zijn en in het slechtste geval je brand ernstige schade toebrengen. En merkbescherming is vandaag belangrijker dan ooit, volgens het aloude principe van ‘beter voorkomen dan genezen’. Of het nu gaat om het uiterlijk van een merk of het voorkomen van inbreuken, wordt steeds belangrijker om je merk te beschermen. Het is altijd veel eenvoudiger om vooraf te controleren dan om schade te beheersen. Damage control kan heel veel tijd en geld kosten.

Dubbele content

Een vijfde en laatste manier waarop gebrekkig contentmanagement geld kan kosten, is door resources te verspillen aan creatieve productie. Volgens onderzoek IDC vergooit twee derde van de bevraagde organisaties budget aan het maken van dubbele content. Niet onlogisch, want zonder de juiste taxonomie en metagegevens met betrekking tot je bedrijfsmiddelen, is het bijna onmogelijk om bij te houden wat je wel of niet hebt.

Meer en meer bedrijven snappen dat goed contentbeheer cruciaal is om processen te optimaliseren en kanalen te voeden. Daarom beginnen ze steeds vaker content-atomisatie te implementeren, zodat ze (delen van) geweldige content met slechts kleine iteraties kunnen hergebruiken. Op die manier kan de content perfect aan de markt of doelgroep worden aangepast. Het is dus niet nodig om altijd het wiel uit te vinden wanneer je iets maakt.

 

Wil jij weten welke technologie het best past bij jouw bedrijf zodat jij bovenstaande fouten kan vermijden? Neem dan snel een kijkje op de website van Episerver.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Episerver

Connecteer met 81.629 abonnees