De conversie ontbreekt nog te vaak in de sociale mediastrategie: zo maak je van Facebook-fans, Instagram-followers en LinkedIn-connecties ook trouwe klanten

De conversie ontbreekt nog te vaak in de sociale mediastrategie: zo maak je van Facebook-fans, Instagram-followers en LinkedIn-connecties ook trouwe klanten

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CRM Group

Veel fans, followers en connecties zijn leuk op sociale media. Maar de grote uitdaging is natuurlijk om van die trouwe volgers ook trouwe klanten te maken. De meeste bedrijven moeten volgens het team van Socialmedia-workshops.be nog een stap verder gaan dan vandaag. “Het goede nieuws is dat Facebook, Instagram en LinkedIn tools hebben, ook onder de motorkap, om die conversie te boosten. Maar dan moeten bedrijven in de allereerste plaats definiëren wat ze precies willen bereiken met hun sociale mediakanalen, en dat doel veel duidelijker voor ogen houden.”

Maarten De Ruyck, Lisa Keuremennen en Fleur Mahieu helpen met Socialmedia-workshops.be, dat deel uitmaakt van CRM Group, bedrijven om hun sociale mediastrategie naar een volgend level te tillen. “De meeste ondernemingen zijn ondertussen goed weg met sociale media”, merkt Keuremennen. “Ze houden hun kanalen levend, denken na over wat ze posten, en steken genoeg variatie in hun content. Maar vaak hebben ze het moeilijk om de volgende stap te zetten: om van hun volgers en fans ook klanten te maken. Ze slagen er onvoldoende in om vanuit sociale media voor conversie te zorgen.”

Nochtans bieden de populairste sociale media - Facebook, Instagram, LinkedIn - daar vandaag de nodige hulpmiddelen voor. “Alleen zitten die onder de motorkap, in de instellingen. Die tools zijn niet overdreven complex, en je kan er al op kleine schaal relatief mee beginnen om dan stap voor stap te groeien.”

Organische groei en advertenties: een en-en-verhaal

Keuremennen ziet bedrijven twee fouten maken. “Ofwel zweren ze bij organische groei, en adverteren ze niet omdat ze denken dat die hun geloofwaardigheid zal ondermijnen. Ofwel zetten ze alles op advertenties en verliezen ze de organische groei uit het oog. Maar het is geen of/of-verhaal. Het zijn twee zijden van dezelfde medaille. Ze blijven uit elkaars vaarwater, maar ze maken wel deel uit van dezelfde strategie.

“Je hebt advertenties nodig om er nieuwe fans en volgers bij te krijgen, om je groei te boosten. Maar je moet bestaande fans en volgers ook aan boord houden. Als je laatste post maanden oud is en totaal gedateerd is, loopt iedereen weer weg. Dan zijn je advertentiebudgetten weggegooid geld. Retentie, daar gaat het om. Van leads klanten maken, en van klanten trouwe klanten maken. Ambassadeurs zelfs, die in jouw plaats klanten gaan werven.”

Online advertenties

Alle begin is moeilijk, geeft Keuremennen toe. “Veel kmo’s hebben al wel eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om op Facebook posts te promoten. Maar ze hebben daar niet altijd even goede ervaringen mee. Ze bereiken bijvoorbeeld wel mensen uit hun regio, maar dat zijn dan totaal niet de juiste mensen. Met de Ads Manager, de advertentiebeheertool voor Facebook, kan je door een beetje te sleutelen aan de instellingen de juiste doelgroepen bereiken.

“Niet alleen Facebook zet steeds meer in op business, ook Instagram richt zich meer en meer op merken en bedrijven. (lacht) Het is geen toeval dat ze dezelfde baas hebben. Op Instagram kan je volgers rechtstreeks van je Stories naar je landingspagina sturen, simpelweg door hen naar boven te laten swipen. Je krijgt de call to action - ‘swipe up’ - gewoon cadeau.”

De juiste call to action

Die call to action is iets dat de marketeers die de sociale mediakanalen beheren nog al te vaak onderschatten, vindt Fleur Mahieu. “Ze bedenken een post, en plakken er dan helemaal op het einde snel de call to action achteraan. Maar die call to action is net het belangrijkste van je hele post. Hij moet voor de actie zorgen, voor de conversie. Maak er iets creatief van, zorg dat je call to action opvalt tussen alle anderen.”

“We zien ook nog veel te veel calls to actions die niet de juiste actie triggeren. Als je een product wil verkopen, moet de call to action niét zijn: ‘Neem contact met ons op’ of ‘Tag iemand die…’. Dan moet de call to action mensen rechtstreeks naar de webshop brengen, dan moet je het hen zo gemakkelijk mogelijk maken om dat product te kopen. Met zo weinig mogelijk tussenstations. Het komt erop aan heel goed na te denken wat je precies wil bereiken met je content. Ga recht op je doel af met je call to action.”

“Het goede nieuws is dat de sociale media je zelf al op weg helpen. Denk maar aan de ‘swipe up’ in Instagram Stories. Of aan het sjabloon ‘winkelen’, waarmee je met één druk op de knop de lay-out van je Facebook-pagina aanpast en er bepaalde knoppen uitlicht die het aankopen van je product vergemakkelijken.”

Van sociale media naar website en terug

CRM Group gebruikt sociale media niet alleen om fans en volgers richting website te sturen (de klassieke weg), maar stuurt hen ook de omgekeerde richting uit. “Het is echt tweerichtingsverkeer en je moet de juiste social media kanalen voor het gewenste doel inzetten”, benadrukt De Ruyck. “Op onze website hebben we Facebook Messenger geïntegreerd. We kunnen bezoekers rechtstreeks aanspreken. We spreken mensen die binnenkomen op onze website rechtstreeks aan, en verhuizen de conversatie en de interactie naar sociale media.”

De brug slaan tussen websites en webshops aan de ene kant en sociale media aan de andere kant, dat is ook wat Facebook Pixel en LinkedIn Insight Tag doen”, legt Keuremennen uit. “Een tracker op de website houdt data bij, die je dan kan gebruiken om te adverteren op je sociale mediakanalen. Stel dat een klant op je webshop een product in zijn winkelmandje legt, maar het uiteindelijk toch niet koopt. Dan kan je die klant met een advertentie op Facebook of LinkedIn herinneren aan dat ene artikel. Een extra laatste duwtje in de rug, zeg maar.”

Het zijn hulpmiddelen om veel doelgerichter en relevanter te gaan adverteren. De mensen die je target, zijn al een keer naar je website gesurft. Ze kennen je bedrijf. De drempel is veel lager, de kans op conversie veel hoger. Je zet je middelen doeltreffender in, je adverteert niet zomaar in het wilde weg. En zo is de cirkel rond.”

Wil jij jouw sociale mediastrategie naar een volgend level tillen en de tools onder de motorkap leren kennen? Neem dan snel een kijkje op de website van social media workshops en ontdek hoe.

De conversie ontbreekt nog te vaak in de sociale mediastrategie: zo maak je van Facebook-fans, Instagram-followers en LinkedIn-connecties ook trouwe klanten

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CRM Group

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.814 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief