Ervaren UX designers lopen dun gezaaid, ook al groeit de vraag vanuit de markt. Daarom zitten heel wat bedrijven met de handen in het haar. Met als gevolg dat het gegeerde UX-talent links en rechts wordt weggekaapt. Toch zijn er ook bedrijven die niet bij de pakken blijven zitten. We gingen ons licht opsteken bij Human Interface Group in Mechelen, waar elke individuele werknemer jaarlijks coaching op maat en een persoonlijk opleidingsaanbod krijgt. Dit zorgt ervoor dat niet enkel ervaren profielen maar ook jonge starters met een uitgesproken interesse in user experience er meer dan welkom zijn. We spraken met Valerie L’heureux en Stephanie Decroos over hoe ze dat nu precies aanpakken. “UX is een domein dat voortdurend evolueert, onze mensen constant opleiden en bijscholen is daarom een absolute must!”

Focus op user experience

Bij Human Interface Group, dat (opgeteld) 120 jaar UX ervaring in het management team heeft, weten ze heel goed wat het is om UX-profielen aan te trekken én aan boord te houden. In de 25 jaar dat het Mechelse bedrijf bestaat, maakte het een hele evolutie door. Net als de markt trouwens. Want enerzijds is heel wat technologie veel intuïtiever en gebruiksvriendelijker geworden en anderzijds hebben gebruikers alsmaar hogere verwachtingen. Om daarop in te spelen moet het bedrijf zijn werknemers constant bijscholen, en tegelijk nieuw bloed aantrekken.
“We proberen zo goed mogelijk in te spelen op wat er leeft in de markt. Zo spreken we vandaag niet enkel over usability maar vooral over user experience”, zegt Valerie L’heureux die UX Expert & Sales Manager is bij Human Interface Group. “Die focus op user experience vloeit voort uit onze bedrijfsfilosofie: in alles wat we doen, staat de gebruiker centraal.”

UX bootcamp

Tegen eind dit jaar hoopt het bedrijf zijn personeelsbestand met 50 procent te hebben uitgebreid. “Het zoeken maar vooral ook behouden van UX-experts is geen makkelijke klus, aangezien de spoeling voor dit soort profielen vrij dun is”, beseft Stephanie Decroos, HR Manager & UX Expert bij Human Interface Group. Daarom werd een bootcamp in het leven geroepen waarmee het de skills van mensen die bij hen komen werken in één klap wil vergroten. “Zeker mensen met al wat expertise in dit domein zijn niet zo heel talrijk. Daarom hebben we een UX bootcamp in het leven geroepen waarin ze meteen na hun aanwerving volledig worden ondergedompeld in het ‘user experience’ bad. Tegelijk kunnen ze voldoende vertrouwd kunnen raken met onze methodologie. Bij jonge starters duurt zo’n intensieve training twee weken, voor mensen met al enkele jaren ervaring is dat uiteraard minder lang. Het is niet louter theorie maar ook een heel hands-on benadering met workshops en dergelijke meer. Voordelig voor ons, maar zeker ook voor het talent van de mensen die bij ons werken. Je leert immers constant dingen bij.”

“Het zoeken maar vooral ook behouden van UX-experts is geen makkelijke klus, aangezien de spoeling voor dit soort profielen vrij dun is"

Opleidingen op maat

“Om zeker te zijn dat onze klanten de best mogelijke ondersteuning krijgen, worden de werknemers constant opgeleid en bijgeschoold”, zegt Valerie L’heureux. Jaarlijks voorziet het bedrijf voor iedere werknemer een persoonlijk opleidingsplan, wat nadien mee in de evaluatie wordt opgenomen. “Samen met de HR-afdeling gaan we kijken welke opleidingsdoelstellingen we voor elke individuele medewerker kunnen formuleren om vervolgens samen met die persoon een opleidingsaanbod samen te stellen.”

“We bieden een mix aan van interne en externe trainingen, aangevuld met zelfstudie. Nieuwkomers krijgen zo’n plan pas na enkele maanden, nadat ze eerst een basisopleiding hebben gevolgd. Het doel is dat mensen zich persoonlijk verder kunnen ontwikkelen op vlak van UX. Bovendien hanteren we dit opleidingsplan als extra troef om talent bij ons te houden”, legt Valerie uit.

Co-creation en knowledge sharing

“De beste manier om skills aan te leren of te verbeteren is wanneer je door anderen gechallenged wordt en collega’s ideeën met elkaar kunnen uitwisselen. Dat is het idee achter onze Co-Creation Days die wij maandelijks op een aparte locatie organiseren”, vernemen we van Stephanie Decroos. “Het programma daarvan ligt in grote lijnen vast maar tegelijk wordt aan onze consultants gevraagd of zij bepaalde topics kunnen aanbrengen waarover we dan uitvoerig brainstormen. Het uitwisselen van ideeën en ervaringen maakt dat collega’s die kunnen meenemen in hun volgende projecten. Het is een permanente kruisbestuiving die heel spontaan verloopt en zich doorzet op de werkvloer.”

"De beste manier om skills aan te leren of te verbeteren is wanneer je door anderen gechallenged wordt en collega's ideeën met elkaar kunnen uitwisselen"

Human Interface Group is een consultancy bureau wat betekent dat mensen er geen vaste werkplek hebben en ook niet elke dag van nine-to-five in hetzelfde kantoor bij elkaar zitten. “Wij bieden flexibele werkplekken aan en mensen mogen van thuis uit werken”, zegt Valerie. “Het is opvallend hoe je na een aantal jaar steeds hetzelfde patroon ziet terugkomen, namelijk dat onze mensen er zelf voor kiezen om toch op kantoor te werken. Omwille van de knowledge sharing en co-creation die in ons bedrijf heel sterk aanwezig is. Het zijn zaken die wij zelf heel hard stimuleren, omdat daardoor het samenhorigheidsgevoel en de collegialiteit versterkt worden.”

Grote variëteit aan projecten

Dat er in de klantenportefeuille van Human Interface Group zowel heel grote maar ook kleinere bedrijven en zelfs start-ups zitten, zorgt voor een grote variëteit aan projecten. “Enerzijds maakt die afwisseling het voor een UX-consultant heel uitdagend”, aldus Stephanie. “Anderzijds kan dit ook mensen afschrikken. Vandaar dat in ons team ook experts zitten met vele jaren ervaring die hun collega’s waar nodig kunnen ondersteunen. Daarbij stimuleren we mensen om zoveel mogelijk autonoom te werken en zelf verantwoordelijkheid te nemen over hun projecten. Sowieso wordt elk project opgevolgd door één van de zeven UX managers, die allen tussen 10 en 20 jaar UX ervaring hebben, wat uniek is in de sector. Zij beheren niet enkel budget en planning maar zorgen ook voor individuele coaching op maat van elke UX consultant.”

"Sowieso wordt elk project opgevolgd door één van de zeven UX managers, die allen tussen 10 en 20 jaar UX ervaring hebben, wat uniek is in de sector"

Gezocht: 10 extra UX designers

In totaal willen we 10 extra UX designers aanwerven”, concretiseert Valerie L’heureux de zoektocht naar vers bloed. “We richten ons daarbij op heel diverse profielen: mensen met veel algemene UX ervaring die kunnen coachen maar net zo goed bijvoorbeeld UX writers. Zelfs mensen die nog maar net om de hoek komen kijken, zijn hier welkom, zolang ze maar een sterke interesse in user experience tonen. Zij zullen allemaal als consultant worden ingezet voor een heel brede waaier van UX projecten, gaande van gebruikersonderzoek, research, echte designaspecten, visual design, gebruikerstesten, data-analyse, customer journey mapping,…”

Zoals veel andere bedrijven maakt ook Human Interface Group gebruik van een competentiematrix, waarbij communicatieve vaardigheden en andere interpersoonlijke aspecten zeer hoog gerangschikt staan. Stephanie Decroos legt uit waarom: “Aangezien onze mensen heel nauw samenwerken met klanten en daar ook vrij veel tijd doorbrengen, weegt het menselijke aspect -bijvoorbeeld de juiste attitude en motivatie- zwaar door in onze beslissing om iemand al dan niet aan te nemen. Technische skills, zoals een goede kennis van de tools, zijn daarbij minder van tel omdat je dat soort zaken nadien nog kan aanleren.”

Voel je de UX vibes doorheen je ganse lijf? Kelly kijkt uit naar jouw mailtje op hrm@higroup.com