De interimbusiness, een saaie wereld? Niet als het van Vivaldis Interim afhangt. Het bedrijf, dat onlangs 25 kaarsjes uitblies, is in volle expansie dankzij haar innovatieve kijk op de HR-wereld. Hoe Vivaldis Interim dat precies aanpakt? En op welke manier ze de digitale transformatie naar haar hand zet? Bloovi sprak met CEO Tom Van den Heuvel en HR-manager Koen Lambrechts. 

Menselijk bedrijf met vlakke structuur & autonome teams

Opvallend: hoe sterker de digitalisering het bedrijfslandschap doordringt, des te belangrijker het menselijke aspect van een onderneming wordt. Van den Heuvel stelt dat het bedrijf dat al lang geleden heeft ingezien.

Je moet weten dat in ons vak de menselijke factor extreem belangrijk is”, steekt hij van wal. “De digitalisering betekent dus vooral een opportuniteit om meer te kunnen inspelen op de relatie tussen de klant enerzijds - bedrijven die op zoek zijn naar werkkrachten - en de uitzendkracht zelf anderzijds. Ik kan niet genoeg beklemtonen hoe cruciaal die human touch is.”

Tom Van den Heuvel - CEO Vivaldis

"We hebben misschien een atypisch samenwerkingsverband, maar het werkt"

Onze humane aanpak uit zich vooral in de manier waarop we gestructureerd zijn”, valt Lambrechts de CEO bij. “Zo werken we sinds 2013 met autonome teams in elk van de 70 kantoren, die zich verspreid over het hele land bevinden. Elk kantoorteam, dat steeds bestaat uit ongeveer 3 medewerkers, kent zijn eigen manier van werken. Aan het hoofd daarvan staat telkens een Team Captain, die het kantoor vertegenwoordigt. Daarboven zijn er nog clusters - de regionale teams, zeg maar - die gemiddeld uit 3 tot 5 kantoren bestaan. Die overleggen regelmatig over de manier van werken, en vormen eigenlijk een kmo op zichzelf. Het is een atypisch samenwerkingsverband, maar wel eentje dat werkt.”

“Overkoepelend hebben we ook clustercoaches die regelmatig terugkoppelen naar het management - wij dus”, lacht Van den Heuvel. “Zij begeleiden de clusters in hun weg naar deze autonome werking. Let op: dat is niet hetzelfde als manager zijn van een aantal kantoren. Nee, onze clustercoaches streven ernaar om Vivaldis-medewerkers zoveel mogelijk te laten groeien. Ze geven hen de ruimte die ze verdienen. We geloven dus echt voor de volle 100% in een vlakke organisatiestructuur waarin elk kantoor kan groeien op zijn eigen, zelfstandige manier. Dat leidt trouwens ook tot een betere performantie. De cijfers spreken voor zich: in 6 jaar tijd klom onze omzet van 20 naar 100 miljoen in België.”

"Elk bedrijf kan digitaliseren. Maar cultuur is iets wat je moet koesteren"

“En dat is dus het bewijs dat cultuur een belangrijke driver voor groei is”, weet Van den Heuvel. “Digitaliseren kan iedereen, maar cultuur moet je koesteren. Toen ik in 2017 aan boord kwam, heb ik met elk van onze medewerkers een persoonlijk gesprek van telkens één uur gehad. Het deed me deugd om te horen dat mensen bij Vivaldis werken omwille van de ondernemende cultuur.”

Over tech & tools

Toch zet Vivaldis ook in op digitalisering in de vorm van digitale platformen en tools. In de eerste instantie spreekt het bedrijf vooral over de nauwe samenwerking met Seal Jobs, dat ook tot de Vivaldis Groep behoort. Concreet gaat het om een Antwerpse start-up die een digitaal rekruteringsplatform ontwikkelde om studenten en werkgevers met elkaar te matchen. “We willen er heel streng over waken dat onze strategie van vandaag nog beantwoordt aan de veranderende wereld van morgen”, stelt Van den Heuvel. “Daarom volgen we alle tendensen in het wereldje op de voet, maar kopiëren we niet zomaar elke trend. Hoewel we weten dat een groot deel van onze doelgroep - zeker als je kijkt naar instroom - alsmaar digitaler wordt, blijven we met een kritische blik kijken naar wat er voor ons bedrijf juist relevant is. En ja, Seal Jobs is daar een mooi voorbeeld van. Ze richten zich exclusief op studenten met een app waar vraag en aanbod elkaar op een digitale wijze terugvinden.”

Koen Lambrechts - HR Manager Vivaldis

“We hebben het laatste jaar heel wat belangrijke veranderingen doorgevoerd op vlak van digitale marketing”, stipt Van den Heuvel aan. “Eind vorig jaar hebben we het project van onze nieuwe website opgestart, die deze lente is gelanceerd samen met de Gentse web agency The Reference. De komende weken volgt er een optimalisatie op vlak van content, SEO en ook een nieuwe candidate portal. Deze laatste heeft als doel om uitzendkrachten op een zo transparant mogelijke manier inzicht te geven in hun recruteringsproces. Ook naar content toe en SoMe campagnes is er besloten om met een nieuwe partner te werken: het Antwerpse content & inbound agency Dallas. Dit alles brengt natuurlijk heel wat extra werk met zich mee voor onze marketeers, vandaar dat we de komende maanden willen uitbreiden en op zoek zijn naar jong, digitaal marketing talent.”

"Empathie zal nooit een volledig digitaal begrip worden. Het is een kwestie van evenwicht vinden"

We zijn ook bezig met chatbots”, vult Lambrechts aan. “Dat lijkt ons voornamelijk inzetbaar in de eerste fase, waarin er contactname tussen twee partijen plaatsvindt. Als er een ding is dat we zeker niet willen digitaliseren, dan zijn het de gesprekken tussen medewerkers en kandidaten. Want empathie zal nooit een volledig digitaal begrip worden. Het is een kwestie van evenwicht vinden.

Ruimte voor fun

Toegegeven, het veranderende landschap waar bovendien veel concurrentie is, vereist dikwijls hard werk en flexibiliteit. De CEO en de HR-manager zijn dan ook van mening dat dat regelmatig moet worden beloond.

Eerst en vooral hebben we een bonussysteem met variabele vergoeding”, doet Lambrechts uit de doeken. “Dat is niet per se vergelijkbaar met dat van een ander interimkantoor: we hebben een mix van elementen waar elk kantoor rechtstreeks vat op heeft en waarvoor het verantwoordelijk wordt gesteld. Het is een genuanceerd systeem, dat al jarenlang uitstekend werkt. Verder krijgt elk regionaal team een vast budget om leuke dingen te gaan doen. Sommige teams gaan lekker uit eten, andere doen dan weer liever een teambuilding activiteit. Ook doen we regelmatig feestelijke activiteiten vanuit onze hoofdzetel, en zetten we incentives op touw.”

“En aangezien we onszelf beschouwen als een netwerkorganisatie, nodigen we partners zoals freelancers en leveranciers ook regelmatig uit op feestjes”, zegt Van den Heuvel. “Voor ons zijn het ook echt collega’s.”

Wil jij ook deel uitmaken van dit innovatieve bedrijf dat in volle groei en bloei is ? Solliciteer dan hier voor de functie van digital marketeer, alsook tal van andere interne functies!