Deze CEO bouwt een community van bedrijven die klimaatacties opzetten: “De consument pikt het niet langer dat je niets onderneemt”

Deze CEO bouwt een community van bedrijven die klimaatacties opzetten: “De consument pikt het niet langer dat je niets onderneemt”

Deze CEO bouwt een community van bedrijven die klimaatacties opzetten: “De consument pikt het niet langer dat je niets onderneemt”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CRM Group

Klimaatmaatregelen vloeken niet met rendabiliteit. Naast zuivere winst voor de planeet, kunnen dergelijke acties ook bedrijven helpen besparen. Die combinatie was het vertrekpunt voor Roland Maes, CEO van IT-bedrijf CRM Group, om samen met dochter Kelly CEO’s 4 Climate (C4C) in het leven te roepen. “We willen een echte community bouwen van allemaal bedrijven die slimme, rendabele klimaatacties op poten zetten. Ons initiatief kan een sneeuwbaleffect in gang zetten.”

Dat Roland Maes gepassioneerd is door de natuur en groene vingers heeft, is duidelijk zichtbaar in en rond de bedrijfsgebouwen van CRM Group: rozenperken, vissen in de vijvers, volières aan de receptie. Het water komt uit de recent uitgediepte regenwaterputten even verderop, medewerkers tanken gefilterd kraantjeswater in hun herbruikbare drinkbussen, blikjes en PET-flessen zijn definitief verbannen uit het kantoor, er heerst een paperless policy … “Stuk voor stuk ingrepen die goed zijn voor het klimaat, maar die ons ook heel wat centen besparen”, benadrukt de CEO. “Onze waterfactuur is fors gedaald en we geven een pak minder geld uit aan inkt en papier. Het is the right thing to do én het is economisch verstandig. Vanuit die combinatie is CEO’s 4 Climate (C4C) ontstaan.”

We willen een echte community bouwen van allemaal bedrijven die slimme, rendabele klimaatacties op poten zetten

“Als IKEA of Google klimaatneutraal willen zijn, dan is dat geweldig nieuws voor de planeet. Maar het is ook geweldig nieuws voor die bedrijven zelf. Als ze helemaal zelf instaan voor hun energievoorziening, hoeven ze zich geen zorgen meer te maken over bevoorradingszekerheid of over stijgende energieprijzen. Klimaatmaatregelen zijn goed voor de planeet én voor de bedrijven. Ze wegen niet op de omzet. Integendeel, ondernemingen kunnen er zelfs geld mee besparen.”

“De maatregelen die wij nemen, zijn misschien niet zo spectaculair als die van IKEA of Google. Maar vele kleintjes maken één groot. Vlaanderen is een echte kmo-regio. Als al die kleine en middelgrote bedrijven de krachten bundelen, kunnen ze samen een enorme impact hebben op het klimaat. Vanuit dat idee hebben we CEO’s 4 Climate in het leven geroepen.”

‘Klimaatmaatregelen verdienen zichzelf meer dan terug’

Het initiatief werd in juni 2019 boven de doopvont gehouden. CEO’s 4 Climate wil in eerste instantie inspireren, legt Roland Maes uit. “Door al die verschillende klimaatmaatregelen die bedrijven nemen voldoende zichtbaar te maken. Om te tonen hoeveel er allemaal aan het bewegen is, en in beweging gezet kan worden. CEO’s 4 Climate is een initiatief voor én door bedrijven. We willen een echte community bouwen van allemaal bedrijven die slimme, rendabele klimaatacties op poten zetten.”

“Het mag echter niet ophouden bij het inspireren. Een volgende stap is dat er echte samenwerkingen ontstaan, dat bedrijven elkaar spontaan vinden en de handen in elkaar slaan. We denken bijvoorbeeld aan groepsaankopen om de impact van de genomen klimaatmaatregelen nog verder te versterken. CEO’s 4 Climate is een eerste dominosteentje. We hopen een echt sneeuwbaleffect op gang te brengen.”

“We gaan ook data verzamelen over de impact van klimaatmaatregelen. Klimaatmaatregelen kosten op korte termijn geld. We gaan met de cijfers in de hand zwart op wit aantonen aan andere bedrijven binnen én buiten de community dat ze die initiële investering meer dan terugverdienen. Geen nattevingerwerk, maar tastbare bewijzen om onze stelling te ondersteunen dat winst voor de planeet en winst voor bedrijven hand in hand gaan.”

‘Consument zet druk op de ketel’

Maes heeft de mindset bij bedrijven de laatste jaren zien veranderen, samen met het veranderende consumentengedrag. “Duurzaamheid was vaak het domein van één duurzaamheidsmanager, die dan een bescheiden budget kreeg om een paar acties op te zetten. Vandaag is duurzaamheid geïntegreerd in het businessmodel en het businessplan van bedrijven. Acties om de klimaatopwarming een halt toe te roepen, zijn niet meer het domein van één manager. Ze overstijgen departementen en teams, het hele bedrijf moet ervan doordrongen zijn.”

“De consument pikt het ook niet meer dat bedrijven hun verantwoordelijkheid voor het klimaat niét opnemen. Klanten zetten druk op de ketel. Maar die druk biedt ook opportuniteiten. Als bedrijven erin slagen om de consument en andere stakeholders te tonen dat ze de klimaatopwarming helpen tegenhouden – en daar wil C4C hen bij helpen – dan kunnen ze zich met die acties onderscheiden van hun concurrenten. Eén voorwaarde: ze moeten het menen. Als het alleen greenwashing is om het imago op te poetsen, dan doorprikken de hedendaagse consumenten dat. Maar ik merk dat duurzaamheid echt in het DNA van meer en meer bedrijven is gekropen.”

1-1-1% model

Zijn eigenlijk alleen CEO’s welkom, zoals de naam doet uitschijnen? “Zeker niet”, reageert Maes. “Maar de CEO’s zijn wel een cruciale schakel. Als zij geen tijd en geen budgetten vrijmaken voor klimaatacties, dan zal er helaas niet veel van in huis komen. Zij moeten de beslissing nemen om voorbij de investeringen op korte termijn te kijken, naar de impact op lange termijn.”

Een CEO kan inspireren en een richting aangeven, maar het meest succesvolle duurzaamheidsbeleid binnen ondernemingen ontstaat bij de medewerkers

“Het allerbelangrijkste is dat het klimaatbeleid breed gedragen wordt. De tijd dat een CEO top-down oplegt wat er moet gebeuren, is gelukkig voorbij. Hij kan inspireren en richting aangeven, maar het meest succesvolle duurzaamheidsbeleid binnen ondernemingen ontstaat bottom-up. Bij de medewerkers. Die maken deel uit van de samenleving, die zijn de laatste jaren ook steeds gevoeliger geworden voor de klimaatproblematiek. En dat vertalen ze naar het bedrijf waar ze werken.”

Bij CRM Group baseren we ons op het 1-1-1% model, waarvoor we de mosterd bij Salesforce haalden. 1 procent van onze tijd, 1 procent van onze omzet en 1 procent van onze producten gaan naar duurzame en ecologische projecten. Elke week hebben we met alle medewerkers een ecobrainstorm van een half uur. Daar maken we consequent tijd voor. Het is geen praatbarak of geen vrijblijvende ideeënbus, maar een brainstorm waar concrete voorstellen worden afgetoetst. Zijn ze nuttig? Zijn ze haalbaar? Zijn ze gedragen?”

“Of het nu gaat om e-bikes of om het faciliteren van thuiswerk, die ene procent van onze tijd die we allemaal vrijmaken voor het klimaat heeft een impact die veel verder gaat en veel dieper doordringt in de onderneming.”

Wil jij als onderneming of als CEO ook jouw steentje bijdragen? Neem dan snel een kijkje op de website van C4C van de CRM Group en ontdek hoe.

Deze CEO bouwt een community van bedrijven die klimaatacties opzetten: “De consument pikt het niet langer dat je niets onderneemt”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CRM Group

Connecteer met 81.704 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief