“Je mag de mondiale kracht van het label ‘Made in Belgium’ niet onderschatten. Dat is ook waar het grootste potentieel ligt voor kleine webshops”

“Je mag de mondiale kracht van het label ‘Made in Belgium’ niet onderschatten. Dat is ook waar het grootste potentieel ligt voor kleine webshops”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & DHL Express

Belgische webshops zijn lang onder de kerktoren blijven hangen. Dat is nu aan het veranderen, al is er nog veel werk aan de winkel. DHL Express wil die verandering versnellen door webshops te ondersteunen in hun internationalisering, maar ook aan de hand van enkele innovaties: “We gaan tegenwoordig heel ver om de customer experience van een webshop te verbeteren”, aldus Mark Rabsahl, key accountmanager bij DHL Express.

“België telt 11 miljoen inwoners, dus een goede 7 miljoen potentiële klanten. Maar kijk je alleen al naar de buurlanden, dan verveelvoudigt het potentiële koperspubliek”, valt Mark Rabsahl, key accountmanager bij DHL Express, meteen met de deur in huis. “Ik gebruik graag de volgend vergelijking. Stel dat onze analytics partner vaststelt dat een webshop maandelijks 700 bezoekers uit Japan aantrekt. Beeld je maar eens in hoeveel bussen vol met Japanners er voor de deur van je fysieke winkel zouden moeten stoppen om datzelfde aantal te bereiken. Dat bezoekersaantal vormt een enorme opportuniteit. Maar wij Vlamingen denken dan al gauw ‘Oei, dat wordt te ingewikkeld’. Of we vrezen dat we de concurrentie met de grote buitenlandse webshops niet gaan aankunnen. Maar die vrees is geheel onterecht.”

Made in Belgium

Het tij is gelukkig aan het keren, stelt Mark Rabsahl vast: “In vergelijking met een jaar geleden merken we een verdubbeling in volume in de internationale verzendingen van de webshops.” Collega Karsten Gies, Direct Sales Manager bij DHL Express, verklaart dit gedeeltelijk door de sterke positie van België in nichemarkten: “Je mag de kracht van het label Made in Belgium niet onderschatten. We hebben talloze lokale Belgische producten die wereldwijd interesse kunnen oogsten. Dat is ook waar het grootste potentieel ligt voor kleine webshops. Die moeten het niet opnemen tegen multinationale giganten, want dat gevecht gaan ze toch niet winnen. Maar mensen die zeer doordacht met een webshop beginnen en een specifiek nicheproduct aanbieden, die zien we tegenwoordig steeds vaker internationaal meedraaien, van Azië tot Amerika.”

The big yellow machine

DHL Express klopt zichzelf ook op de borst voor dat toenemende internationale succes. Het bedrijf gaat immers veel verder dan enkel het verzenden van pakjes. Het ondersteunt webshops ook echt in hun internationalisering, legt Mark Rabsahl uit: “De landsgrens lijkt voor sommige webshopeigenaars onoverkomelijk. Maar als je hen uitlegt wat er allemaal moet gebeuren, dan begrijpen ze al gauw hoe makkelijk het eigenlijk is.”

Mark Rabsahl, key accountmanager bij DHL Express

“Bovendien kunnen ze altijd rekenen op wat wij onze Big Yellow Machine noemen: wij hebben douane-experts in huis, gevaarlijke goederen-experts, noem maar op. Vorig jaar hebben we onze vijftigste verjaardag gevierd. Dat is vijf decennia expertise waar webshopeigenaars een beroep op kunnen doen. Het logistieke gedeelte kan immers complex lijken. Maar wij kunnen dat perfect voor hen ontwarren.”

Health check

Daarnaast stuurt DHL Express regelmatig coaches op pad voor wat het bedrijf een health check noemt, legt Karsten Gies uit: “Die coaches gaan persoonlijk met de webshopeigenaars praten en verrichten een health check. Dat is een stappenplan waarin we nagaan hoe we de internationalisering van een webshop kunnen optimaliseren. Vaak zijn dat heel eenvoudige aanpassingen, zoals bijvoorbeeld al meteen vanop de landingspagina aangeven dat je internationaal levert. Als consumenten dat niet meteen zien, dan klikken ze door naar de volgende webshop. Je moet je service in de etalage zetten. Naast die tips bieden we ook echte tools aan die de internationalisering vereenvoudigen.”

Steeds meer kopers vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat een pakje zo ecologisch mogelijk geleverd wordt

Die ondersteuning slaat volgens Mark Rabsahl erg aan: “Het webshopwereldje in België blijkt klein te zijn. Iedereen kent iedereen. Steeds meer webshops komen spontaan bij ons aankloppen voor advies, omdat ze via mond-tot-mondreclame positieve resultaten hebben gehoord van andere webshops.”

Accelerator van internationale ambities

Het advies van DHL Express blijkt niet alleen populair te zijn bij bestaande webshops, maar ook bij starters. Belgische webshop W.R. Yuma had bijvoorbeeld al van voor zijn lancering internationale ambities. Het merk maakt 3D-geprinte zonnebrillen op basis van plastic afval, en richtte zich meteen op een internationaal publiek. “We maakten al tijdens onze opstart gebruik van het advies en de expertise van DHL Express”, vertelt Lenja Doms, partner bij W.R. Yuma.

“Zij hebben ons geholpen om onze webshop vanaf dag één internationaal op de kaart te zetten. We werken nu volop aan de groei van W.R. Yuma, en DHL denkt hier echt in mee. We hebben een eigen contactpersoon bij wie we altijd terecht kunnen met vragen en waarvan we steeds snel reactie krijgen. Ze doen dus veel meer dan enkel onze zonnebrillen leveren. Ze denken ook na over innovaties.”

De groene Rolls Royce in delivery

DHL Express schuwt ook zelf de innovaties niet. Het koopgedrag van een online shopper wordt immers gedreven door verschillende parameters, stelt Karsten Gies: “Steeds meer kopers vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat een pakje zo ecologisch mogelijk geleverd wordt. Daar zetten wij vandaag sterk op in met ons Go Green-programma. Een vliegtuig kunnen we jammer genoeg nog niet elektrisch laten vliegen, maar op de weg maken we veelvuldig gebruik van elektrische wagens en voertuigen op gas om de impact op het milieu te beperken. We hebben nu al de mogelijkheid om zendingen CO2-neutraal af te werken. Daarnaast steunen we wereldwijd ecologische projecten. Dat zijn argumenten die veel kopers kunnen overhalen om bewust voor een bepaalde webshop te kiezen.”

“Bovendien hebben we on-demand-delivery ontwikkeld. Dat is de Rolls Royce van de customer experience”, lacht Mark Rabsahl. “Met on-demand-delivery bepaalt de eindklant volledig wat er gebeurt met zijn zending. Hij kan beslissen om zijn levering een dagje later te leveren, of op een ander adres. We gaan zo ver dat we het pakje meerdere weken kunnen bijhouden als de eindklant bijvoorbeeld op vakantie is, tot maximum 30 dagen. Dat zijn allemaal mooie argumenten die de webshop kan aankondigen op zijn website. We gaan tegenwoordig echt heel ver om de customer experience van een webshop te verbeteren.”

Heb jij een webshop of wil je er een lanceren, en wil je de internationale afzetting optimaliseren? Vraag dan hier vrijblijvend jouw persoonlijke check aan.

“Je mag de mondiale kracht van het label ‘Made in Belgium’ niet onderschatten. Dat is ook waar het grootste potentieel ligt voor kleine webshops”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & DHL Express

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.631 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief