Het aantal domeinextenties zijn exponentieel gestegen: van .ads tot .zip, van 2 of 3 letters (.ca en .bio) tot 12 of 13 letters (.versicherung en .international). Domeinextensies gebaseerd op geografie, media, entertainment, cultuur, onderwijs, technologie, sport, gezondheid, business, brands en financiën. Alles lijkt tegenwoordig mogelijk. 3 Tips voor de overschakeling naar een nieuwe domeinnaam. 

Relevante extensie + betekenisvolle (domein)naam = uitgesproken online identiteit

Wanneer je een website bouwt, kies je een bepaalde naam uit. Een adres waar mensen je online kunnen vinden. Stel, als balpenfetisjist heb ik een zaak in Leuven waar ik papier- en schrijfwaren verkoop. Ik start graag met een website waar een digitale winkel bijhoort. Daarom registreer ik een domeinnaam. Papier.be en stylo.be zijn al bezet, dus wordt het gewoon schrijfgerief.be. Of niet?

Een extensiekeuze mag geen automatisme zijn en .be niet langer een evidentie. Het is slim om naast de naam van je domein ook stil te staan bij de extensie van een domeinnaam of internetadres. Neem bijvoorbeeld .com en .net: deze zijn generieker maar ook weinigzeggend. Nieuwe extensies laten toe om je online naam te verrijken en duidelijker te maken.

In mijn geval kan ik bijvoorbeeld kiezen voor papier.vlaanderen, want in tegenstelling tot papier.be, is deze domeinnaam wél vrij. Ik werk vanuit Leuven, mijn klanten zijn hoofdzakelijk Vlaams en ik verzend enkel binnen België dus zo’n .vlaanderen is een optie. Ik zou ook kunnen kiezen voor papier.shop, papier.club, papier.center, papier.design of papier.expert, allemaal extensies die iets relevant over mij of mijn zaak vertellen en mij duidelijker online positioneren.  

3 Tips voor de overschakeling naar een nieuwe domeinnaam

Wanneer je voor een nieuw doel, project of product een domeinnaam registreert, kan je daarbij een nieuwe extensie overwegen. Op SEO-vlak betekent een nieuwe domeinnaam niet zoveel omdat een domeinnaam an sich weinig invloed heeft op je ranking.

Daarom is het inruilen van een bestaand domein niet meteen aan te raden. Wanneer je je site verplaatst en van een oud domein overschakelt naar een nieuw domein, geef ik volgende tips mee:

1. Maak gebruik van de migratiefunctie via Google Webmaster tools en beperk eventueel rankingsverlies door je oude domeinnaam correct te laten redirecten naar je nieuwe domeinnaam. Dat kan via een 301 redirect, waarbij Google rankings overzet van de ene pagina naar de andere. Vermijd ‘kettingredirects’, verwijs steeds naar de finale bestemmingspagina.

2. Vermijd duplicate content. Google houdt er niet van om dezelfde content op verschillende plaatsen te zien (verschillende domeinen met hetzelfde IP-adres). Pas de content op je verschillende domeinen dus aan. Zo vermijd je ook penalties, verlies van zoekwoordposities. 

3. Draag zorg voor je linkprofiel en vermijd gebroken links. Zorg ervoor dat externe refferals naar je nieuwe domein linken en werk ook aan nieuwe links. Zo wordt je autoriteit niet teveel aangetast en kan je deze ook snel terug opbouwen.