Voor veel bedrijven staat e-mailmarketing de dag van vandaag nog gelijk aan gokwerk. Terwijl je met een doordachte aanpak uiteraard veel gemakkelijker resultaten kan meten én verbeteren. Maar hoe stoom je jouw e-mailmarketing campagnes nu klaar voor succes en bereik je meer return on investment? 5 tips:

1.Houd het menselijk

Een e-mail wordt geschreven door een mens en ontvangen door … jawel, een mens. Zorg er daarom voor dat je content voldoende menselijk is. Maak de bedenking dat ieder van jouw contactpersonen tientallen mails per dag ontvangen. Je contacten zitten dus heus niet te wachten op de zoveelste, voorbijgestreefde salespitch.

Nee, in de plaats daarvan willen ze benaderd worden door een mens van vlees en bloed. Hoe jij dat als bedrijf aanpakt? Heel eenvoudig, kies voor een mail met een gewone platte tekst, zonder te overdrijven met campagnebeelden en banners. Sluit af met je eigen naam (of die van je CEO) en niet met de naam van je bedrijf.

Verstuur de mail ook vanuit een ‘echt’ e-mailadres, en vermijd een onpersoonlijke ‘no-reply@email.com’.

2. Segmenteer én personaliseer

E-mailmarketing was vroeger zo’n beetje het equivalent van cold calling. Vaak betekende een e-mailcampagne het eerste contact met een potentiële klant. Maar vandaag wordt e-mailmarketing ingezet in de verschillende fases van de customer journey. Elk van die fases vereist aangepaste content op maat van de lezer. Moet het nog gezegd dat je niet meer kunt maken met massareclame op de proppen te komen?

Consumenten van het digitale tijdperk verwachten de juiste boodschappen op de juiste momenten, aangepast volgens hun specifieke behoeften. Het is duidelijk: hoe meer je segmenteert (bijvoorbeeld volgens actieve, niet-actieve of betrokken gebruikers) binnen je database, hoe relevanter je content, dus hoe groter de kans op conversie.

3. Vergeet nooit, maar dan ook echt nooit, een concrete call-to-action

Wat wil je precies bereiken met je e-mailcampagnes? Welk doel heeft die specifieke e-mail? Een van de grootste fouten die wordt gemaakt, is het ontbreken van een call-to-action. Je hebt zoveel tijd en energie gestoken in het opstellen van een goede e-mail, dus het zou zonde zijn om de ontvanger niet aan te sporen tot concrete actie.

Tip: controleer of de call-to-action knop werkt voordat je de e-mail verstuurt!

4.Denk mobiel

Het gros van alle e-mails wordt bekeken op mobiel, en dat is meteen zowat de nummer één activiteit op smartphones. Dus zorg je maar beter dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen. Anders is de kans groot dat je de helft van je lezers verliest, hoe mooi of hoe interessant de inhoud van je e-mail ook is. 

Maar hoe pak je dat nu aan, het optimaliseren van je e-mails voor mobiel? Wel, het draait allemaal om het design. Eerst en vooral moet de e-mail copy tien keer zo scanbaar zijn als op desktop. Je mobiele lezer wil liefst niet ontelbare keren moeten scrollen om je tekst te kunnen lezen. Ten tweede plaats je de inhoud idealiter in een enkele kolom. Mobiel vereist nu eenmaal een top-down aanpak. Tot slot is het nog een slimme zet om grotere call-to-action knoppen te ontwerpen. Dat verhoogt het ‘tap’-potentieel!

5. Test je content en meet resultaten

Hoe kan je jouw e-mailcampagnes verbeteren als je niet weet wat er goed of slecht zit? Je raadt het al: meten is weten, om daarna te verbeteren. Test daarom telkens hoe rendabel je e-mailmarketingcampagne is volgens alle mogelijke parameters - gaande van tekst, afbeeldingen tot onderwerp en tijdstip van verzending.

Wil je graag nog meer tips om het succes van jouw e-mailcampagnes, en dus ook de ROI te vergroten? Geen nood: hier vind je een slimme ROI-berekeningstool die een analyse maakt van je huidige e-mailmarketing aanpak en je tal van tips geeft om je strategie (nog) te verbeteren. De scan loodst je in enkele minuten door een reeks meerkeuzevragen gerelateerd aan campagnes, strategie, content én segmentatie en voorziet je meteen van een handig overzicht met gepersonaliseerde resultaten en tips. Doe nu de handige ROI-scan!