Je hebt een webshop? Dan breekt binnenkort de meest cruciale periode van 2015 aan: de feestdagen! Meer promoties, dus vaak ook meer bezoekers. Maar: de kans bestaat dat je website slachtoffer wordt van haar eigen succes. Oftewel laadt ze veel te traag, of ze gaat helemaal ten onder aan de stijging in traffic. Met deze 5 tips van Combell zal je website de feestdagen met glans doorstaan.

1. Gebruik slimme cachingtechnieken

Caching zorgt ervoor dat de pagina’s op je website sneller laden. Eenvoudig uitgelegd wordt deze techniek ‘achter de schermen’ gebruikt om sneller data (en dus bezoeken op je site) te verwerken. Kortom: het maakt je website feestdagenproof. Niet onbelangrijk, want zonder caching riskeer je dat je server bezwijkt onder de hoge bezoekersaantallen op je e-shop. Bij je hostingpartner kun je gelukkig terecht voor geavanceerde cachingtechnologieën zoals Varnish, Redis en Memcached.

Maar: niet elke pagina op je website valt zomaar te cachen. Bij het betalingsproces op je webshop ligt de zaak bijvoorbeeld een pak complexer. Bovendien kan het traag laden van een pagina aan meerdere zaken liggen. Daarom is het een goed idee om de performance van je website tijdig te simuleren, zodat je weet waar het mogelijke probleem ligt.

2. Zorg dat alle software up-to-date is

Er zijn genoeg succesvolle e-commerce projecten die telkens opnieuw innoveren. Alleen gebeurt dat dikwijls uitsluitend aan de business-zijde, en wordt de technische kant vergeten. Gevolg: je shop draait jarenlang op eenzelfde softwareversie. Nieuwe softwareversies zijn meestal sneller en bevatten beveiligingsupdates. Updates installeren kost misschien wel tijd, maar het garandeert je wel een optimale werking van je website.

Onthoud dat up-to-date software een hele lading dekt. Daarmee bedoelen we dat ook elementen zoals de webserver, de databaseserver en zelfs het besturingssysteem beter op de meest recente versie draaien.

Je twijfelt? Schakel gerust de hulp van je hostingpartner in: dan is de klus sneller én goed geklaard.

3. Stel de gebruikerservaring centraal

Slecht presterende servers, een instabiel netwerk, de verkeerde codes en tergend trage databases - allemaal liggen ze aan de basis van een slechte web performance. Want: het goed presteren van je website houdt heus meer in dan UX en een clean design. De laadsnelheid en de algemene performance zijn minstens zo belangrijk. Als dat niet goed zit,  bestaat de kans dat je potentiële klant op het laatste moment afhaakt. En vergis je niet, zelfs wanneer alle bovenvermelde zaken geoptimaliseerd zijn, kan je website traag laden.

Een onberispelijke shopervaring voor de gebruiker zit trouwens soms in kleine zaken. Enkele aanpassingen die wonderen doen:

  • Vraag je webmaster je Javascript en CSS-bestanden samen te voegen
  • Zorg dat de afbeeldingen van je producten niet te groot zijn
  • Voeg kleine afbeeldingen samen in een groot bestand door middel van image sprites
  • Activeer GZIP compressies voor jouw pagina’s. Dit gebeurt op serverniveau (vraag ernaar bij je hostingprovider)

4. Simuleer en verbeter

Welke impact brengt caching teweeg? En hoe gedraagt de code zich op de huidige infrastructuur? Of hoeveel extra capaciteit is er nodig om die eindejaarsperiode te doorstaan? Het antwoord op die vragen hangt af van verschillende parameters. Daarom: test de performance van je website, eventueel op een aparte omgeving. Een goede simulatie op voorhand zal je alvast gemoedsrust geven. Want het geeft je een perfect beeld van wat je site aankan.

Niet tevreden van de resultaten? Dan loont het de moeite eens na te denken over de nodige monitoring tools: die tonen hoe en waar de vertraging zich voordoet. En zo kun je optimaliseren waar nodig.

5. Ga voor maximale schaalbaarheid en kies cloud-oplossingen

Meer bezoekers op je webshop is fantastisch, al wordt het wel een pak minder mooi als je hosting niet geschaald kan worden. Ja, een schaalbare infrastructuur is belangrijk. Daarom informeer je bij je hostingpartner best naar de mogelijkheden voor cloud hosting. Of een tijdelijke uitbreiding van je huidige infrastructuur. Resultaat: maximale beschikbaarheid en schaalbaarheid van je website.