De forse toename van het aantal mobiele platformen maakt het mogelijk om overal en op vrijwel elk tijdstip online te zijn. Bijna 1 op 6 Belgische social mediagebruikers surft bijvoorbeeld in bed voor het slapengaan naar sociale netwerksites. 7% Raadpleegt sociale media tijdens een toiletbezoek. Dit blijkt uit een studie van IAB Belgium en InSites Consulting.

Social Media Vaakst Bezocht

Social media zoals Facebook, Twitter, Netlog of LinkedIn worden het vaakst bezocht tijdens de vrije tijd (82%). Een derde van de Belgische respondenten (33%) gaf verder aan dat ze vaak simultaan tv kijken of de radio beluisteren terwijl ze naar social media surfen. Opvallend: terwijl bijna een kwart van de respondenten (24%) aangeeft dit te doen tijdens de werkpauze, zou ‘slechts’ 8% eveneens tijdens de werkuren - al dan niet werkgerelateerd – aangemeld zijn op sociale netwerksites. Aan het onderzoek namen 7827 social mediagebruikers uit 19 landen deel. In België werden 315 social mediagebruikers ondervraagd.

De Belgische top 10:

  1. Tijdens de vrije tijd (82%)     
  2. Tijdens het tv kijken/radio beluisteren (33%)     
  3. Tijdens de pauze op het werk (24%)     
  4. Tijdens de lunch (16%)     
  5. In bed wanneer ik niet kan slapen (15%)     
  6. Tijdens het ontbijt (12%)     
  7. Tijdens de werkuren (8%)     
  8. Tijdens het avondmaal (8%)     
  9. Bij (het wachten op) openbaar vervoer (7%)   
  10. Tijdens een toiletbezoek (7%)

De wereldwijde top 10 van plaatsen waar we naar social media surfen:

  1. Tijdens de vrije tijd (72%)    
  2. Tijdens het tv kijken/radio beluisteren (36%)                    
  3. In bed wanneer we niet kunnen slapen (31%)                   
  4. Tijdens de pauze op het werk (26%)                                     
  5. Bij (het wachten op) openbaar vervoer (7%)    
  6. Tijdens de lunch (20%)    
  7. Tijdens de werkuren (19%)    
  8. In een wachtrij of wachtzaal (18%)   
  9. Als passagier in de wagen (18%)    
  10. Tijdens het ontbijt (15%)

Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium: “Tablets en smartphones vervangen steeds meer de papieren krant of het magazine op de trein, het toilet of tijdens de pauze op het werk. Uit de IAB-dashboard studie bleek ook al dat bijna 1 op 4 Belgische gezinnen over een tablet beschikt om bijvoorbeeld te e-mailen of een digitale krant te lezen. Bedrijven en adverteerders hebben er dan ook alle belang bij om rekening te houden met het groeiend aantal mobiele gebruikers.”

Methodologie

Dit onderzoek werd in mei en juni 2012 in opdracht van IAB uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Respondenten werden via e-mail uitgenodigd tot deelname aan het onderzoek. Dit leverde een representatieve steekproef van 7827 respondenten uit 19 verschillende landen (België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Rusland, Spanje, Groot-Brittannië, USA, Japan, India, China, Australië, Brazilië, Argentinië en Canada) op. De steekproef was representatief voor de internetpopulatie op zowel geslacht, leeftijd als e-commerce.