foto: shutterstock.com

Disruptie. Je hoort er tegenwoordig elke dag over. In de Verenigde Staten worden elke dag meer en meer businessmodellen op hun kop gezet door disruptieve start-ups. In Europa wordt dit ook meer en meer de norm. Hier een overzicht van 7 markten die al op hun kop werden gezet door tech-giganten. 

1. SMS & Facebook

Facebook heeft SMS'en op zijn kop gezet door de lancering van Facebook Messenger. De chat-applicatie heeft intussen al meer dan 700 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, en zal eigenhandig zorgen voor een winstdaling van 38% bij telco's tegen 2017. Dat in de Verenigde Staten alleen al. 

2. Energie & Tesla

Tesla introduceerde onlangs een nieuwe manier waarop we energie zullen omgaan. Zo wordt het mogelijk om energie te op te slaan voor later gebruik. Tesla zet dus haar bestaande technologie in om andere markten te disrupten. 

3. Mobiele Telefonie & Google

Google heeft mobiele telefoons gedisrupt. De zoekgigant lanceerde in 2008 haar eerste Android-toestellen op de markt. Waardoor de markt van de mobiele operating systemen totaal door elkaar werden geschud. Android heeft tegenwoordig een markt aandeel van 82,8 procent. 

4. E-books & Amazon

Amazon heeft de markt van de e-books gedisrupt. Amazon verkocht lange tijd alleen echte boeken via haar webshop, maar in 2010 lanceerde Amazon de Kindle en verkreeg in no-time een markt aandeel van 62,8%. Amazon is nu dé leider in een e-book markt, een markt die tegenwoordig zo'n 1,62 miljard dollar waard is. 

5. Video Streaming & Netflix

Netflix heeft video content streaming op zijn kop gezet. Netflix begon met het verzenden van dvd's via de post naar het streamen van video via het web. Het bedrijf is nu meer waar dan 41 miljard dollar. Daarnaast is Netflix momenteel bezig om ook de video content creatie markt te disrupten via haar Netflix Orignals. 

6. On-demand voeding & UberEATS

Uber is druk in de weer om voedsel leveringen te disrupten via UberEATS. In de Verenigde Staten bedraagt de markt voor het online leveren van voedsel nu meer dan 9 miljard dollar. 

7. Rekrutering & LinkedIn

LinkedIn heeft rekrutering drastisch veranderd. Zo doen tal van HR-bedrijven een beroep op de Recruiter-dienst van LinkedIn om de juiste mensen voor een bepaalde jobopening te vinden. 62% van de omzet van LinkedIn komt nu van rekruteringsbedrijven. Vorig jaar was dat nog slechts 36%. 

Ken jij nog voorbeelden? Laat het weten in de comments!