Bron foto: Shutterstock

FedEx, 's werelds grootste express vervoersbedrijf, heeft de resultaten van haar tweede FedEx KMO Export Report gepubliceerd. De enquête bevroeg 4.500 Europese kmo's. Dit jaar werden voor de eerste keer Belgische kmo’s opgenomen. Het verslag focust op kmo’s die exporteren en toont aan dat handel via mobiele toestellen en sociale media bijna evenveel inkomsten genereert als traditionele e-commerce. Belgische kmo's zijn in vergelijking met andere Europese landen het meest optimistisch over de toekomstige groei van e-commerce en export.

Belgen exporteren en importeren veel

Voor het onderzoek werden 500 Belgische kmo's bevraagd. Daarvan gaf 85% aan te exporteren. Gemiddeld is die export goed voor iets meer dan de helft van de total omzet. Omgekeerd is België ook een populaire markt, want 33% van de Europese exporterende kmo's drijft handel met België. Dat levert ons een derde plaats oplevert, na Duitsland en Frankrijk. 

Over het algemeen hebben Belgische bedrijven veel vertrouwen in technologische innovaties:

  • 51% geeft aan momenteel al gebruik te maken van de mogelijkheden van connected kantoren/fabrieken, 13% is zeker dat ze de technologie de komende jaren zullen integreren.
  • 47% geeft aan momenteel al gebruik te maken van IoT, 14% is zeker dat ze de technologie de komende jaren zullen integreren.
  • 43% geeft aan momenteel al gebruik te maken van office wearables, 13% is zeker dat ze de technologie de komende jaren zullen integreren.

Social media alsmaar belangrijker

Sociale media spelen een steeds grotere rol. Klanten en bedrijven gebruiken deze platformen in toenemende mate als de eerste ingang voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten.

  • 79% van de Belgische kmo’s gebruiken sociale media voor verkoopdoeleinden (tegenover gemiddeld 65% van de Europese kmo’s) – goed voor gemiddeld 13% van de totale omzet.
  • 68% geeft aan een stijging in omzet via sociale media te verwachten volgend jaar. Slechts 3% voorziet een daling.
  • De belangrijkste redenen voor die stijging? Mogelijkheid om nieuwe markten aan te boren en een gerichtere doelgroep.

Meer weten? Bekijk dan deze infographic over het hele onderzoek: 

(Klik om te vergroten)