foto: shutterstock.com

Het werk van 17.000 Accenture-werknemers werd in de laatste 18 maanden geautomatiseerd. Desondanks verloor niemand hun job. “Het klopt dat de opkomst van artificiële intelligentie, robots en automatisering een bedreiging kunnen vormen voor de arbeidsmarkt. Maar bedrijven kunnen ook maatregelen treffen om dat net te voorkomen,” vertelde Richard Lumb, CEO van de financiële tak van Accenture aan Business Insider. Dat niemand uiteindelijk zijn ontslag kreeg is uitzonderlijk, maar niet onafwendbaar. Zo koos Accenture ervoor om mensen wiens takenpakket door automatisering werd getroffen nieuwe skills aangeleerd kregen zodat ze toch opnieuw konden worden ingezet binnen het bedrijf.

Geen enkele job ging verloren

“Ondanks dat in de laatste 18 maanden een pak backoffice-taken werden geautomatiseerd bij Accenture heeft niemand de bons gekregen,” verklaart Accenture-topman Richard Lumb. “We hebben ervoor gekozen om alle mensen wiens job geautomatiseerd werd nieuwe vaardigheden aan te leren. Op die manier konden zij zich toespitsen op iets nieuws binnen ons bedrijf.

Accenture is een van de grootste professionele dienstverleners op de wereld en heeft sinds 2016 maar liefst 394.000 mensen in dienst. Het bedrijf is actief in ongeveer 200 steden en in meer dan 120 landen.

Interessanter werk en meer productiviteit

Bij Accenture werd vooral het takenpakket van het backoffice-team (het deel van de organisatie dat niet in direct contact treedt met de klanten - n.v.d.r.) drastisch door elkaar geschud. In totaal zijn er 100.000 mensen bij Accenture met een dergelijk takenpakket. Voor 17.000 van hen werd hun job zo goed als volledig geautomatiseerd. Door het feit dat ze zich konden heroriënteren is hun job plots minder saai geworden en ging ook de productiviteit er flink op vooruit.

Richard Lumb

foto: Accenture-topman Richard Lumb

“Om eerlijk te zijn heeft automatisering ervoor gezorgd dat een pak saaie en repetitieve taken zijn verdwenen. Sinds we de stap hebben gezet om menselijke werknemers te ondersteunen met automatiseringsprocessen hebben we saai werk verminderd én productiviteit een pak verhoogd,” zegt Richard Lumb van Accenture aan Business Insider. Het bedrijf heeft in totaal 72.000 mensen opnieuw opgeleid met specifieke IT-trainingen.

Is de toekomst écht zo afschrikwekkend?

De veranderingen binnen Accenture tonen aan dat automatisering niet altijd afschrikwekkend hoeft te zijn en ook kan zorgen voor vooruitgang in het leven van mensen én bedrijven. Ondanks dat er ongetwijfeld veel jobs zullen sneuvelen, zullen er ook veel worden gecreëerd.

Dat is ook wat VUB robot-expert Bram Vanderborght onlangs aan Bloovi vertelde:

“Je ziet dat de sterktes van een robot en die van een mens heel verschillend zijn. Maar ik denk dat daar juist een opportuniteit ligt: mens en robot zijn heel complementair en kunnen gaan samenwerken.”

Volgens het onderzoeksorgaan WEF zouden wereldwijd 7,1 miljoen jobs op de schop gaan door automatisering. Daartegenover zouden er 2,1 miljoen jobs worden gecreëerd dankzij automatisering, artificiële intelligentie en robotica. Accenture bewijst dat deze cijfers misschien te negatief uitvallen.

Volgens het WEF kunnen deze vernieuwingen ook net een positieve impact hebben op het leven van de mens. Tenminste als CEO’s vandaag wakker schieten en - net zoals Accenture - investeren in de heroriëntering van het skillset van hun werknemers.