FLAVR, de eerste start-up van Alexander Van Laer, is al een tijdje niet meer. Maar veel tijd om daarover te kniezen heeft de 27-jarige CEO niet. Momenteel gooit hij hoge ogen met de nog jonge start-up Poppy die mobiliteit anders wil aanpakken. Een ding is zeker: de learnings uit zijn eerste ondernemersavontuur komen absoluut van pas in Van Laers tweede B2C-bedrijf. Die deelt hij in de nieuwste Techmag-aflevering, waar hij zeer openhartig vertelt over zijn ervaringen als serie-ondernemer.

Falen met FLAVR: learnings voor het leven

FLAVR pakte vier jaar geleden uit met een deelplatform voor hobbykoks. De chefs konden er hun eigen maaltijden aanbieden, die later werden opgehaald door hongerige kopers. Hoe heeft het dan toch zo kunnen mislopen?

“Het is moeilijk om een vaste oorzaak te benoemen”, geeft Van Laer aan. “Maar het feit dat maaltijden niet werden geleverd aan huis, betekende dat we gebruiksgemak wegnamen. En dat was een grote zwakte, want convenience is the new loyalty. Verder was FLAVR een tweeledige marktplaats. We wilden hobbychefs én kopers aantrekken.”

Type caption (optional)

Het is ongelooflijk moeilijk om twee markten te overtuigen en vraag en aanbod met elkaar te verzoenen. Dan moet je twee product-market-fit hebben. Je moet twee keer zoveel investeren. En dubbel zoveel marketing voeren. Dat betekent dat je een enorme schaal nodig hebt. In zo’n geval heb je enorm veel kapitaal nodig. En dat hadden we niet, want we namen een kleine commissie op elke transactie. Deze boodschap geef ik trouwens ook mee aan ondernemers die me regelmatig advies vragen over two-sided marketplaces. It’s fucking hard (lacht).

Je hebt sterke metrics nodig om kapitaal te kunnen ophalen, maar je hebt ook kapitaal nodig om zulke metrics te bereiken. Dat is een probleem

De reden dat FLAVR uiteindelijk de boeken moest sluiten, was een mislukte nieuwe kapitaalronde. “Het is echt het kip-en-eiprobleem”, vertelt Van Laer daarover. “Je hebt sterke metrics nodig om kapitaal te kunnen ophalen, maar je hebt ook kapitaal nodig om zulke metrics te bereiken. In elk geval ben ik trots op het hele team en op het feit dat we kunnen zeggen dat we alles hebben gegeven. Twee weken voor het einde van FLAVR heb ik iedereen gevraagd om nog alles te doen wat ze konden om die metrics op te krikken. Maar het heeft niet mogen baten.”

Falen als deel van het proces

Met FLAVR zagen Van Laer en zijn team dat die start-up hype soms onterecht is. Start-ups worden vaak eerst doodgeknuffeld, maar nadien doodgeknuppeld. In het begin wordt er zoveel geschreven over jou en krijg je enorm veel lof”, licht de CEO toe. “Maar al vrij snel kom je toch ook in aanraking met andere zaken. Zo kregen we met FLAVR een bepaald moment fiscale controle. Allemaal oké, maar ik moest die controleur met handen en voeten uitleggen dat FLAVR op dat moment nog geen winst maakte, omdat we een tweeledige marktplaats hadden. Dat was verschrikkelijk - die man daagde me uit en lachte laconiek met het feit dat we kosten maken en daar weinig opbrengsten tegenover stonden.”

“En ja, uiteindelijk hebben we gefaald. Maar voor mij maakt dat onderdeel van het ondernemersproces. Ik vergelijk het met een grote zwarte kamer. Je zit er middenin en je moet 1 deur vinden die leidt naar jouw hoger doel - of dat nu nu break-even of een beursgang is. Maar in die zwarte kamer bevinden zich honderden onschuldige maar ook levensgevaarlijke obstakels. En de vraag is: hoe ga je nu die deur vinden? Door veel op je bek te gaan.” Toch vindt Van Laer dat falen soms verheerlijkt wordt. “Het is bikkelhard, het is alsof je de hele tijd in een rollercoaster zit”, benadrukt hij.

B2C-lovers

De ervaringen van het FLAVR-avontuur heeft Van Laer meegenomen naar Poppy, de start-up die een deelsysteem van elektrische wagens introduceerde in het Antwerpse. “Ik geloof dat we op het juiste spoor zitten”, klinkt het enthousiast. “Van concurrerende platformen heb ik weinig schrik - die juich ik net toe om een mentaliteitswijziging bij het grote publiek te krijgen. We moeten verlost geraken van die privé personenwagen.”

Poppy is misschien geen tweeledige marktplaats, toch is het een B2C start-up: geen evidentie in België. “Tja, Belgen zijn bouwers”, zegt Van Laer schouderophalend. “Voortdurend willen we we nieuwe wegen, nieuwe huizen en nieuwe software bouwen. Veel start-up ondernemers denken dat, eens ze hun product hebben afgewerkt, ze succesvol zijn. Maar dat is slechts één onderdeel. Je brengt beter een half product naar de markt met sterke marketing, dan een sterk product met halve marketing. Marktvalidatie is belangrijk, maar directe klantenfeedback nog veel belangrijker.”

Waarom dat het geval is? En wat Van Laer nog heeft opgestoken tijdens zijn ondernemersavontuur? Je ontdekt het hieronder in een nieuwe Techmag aflevering! Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!