Fortino kennen we als het Belgische durfkapitaalfonds van ex-Telenet topman Duco Sickinghe. Het bedrijf investeerde eerder al meerdere malen in scale-ups Teamleader, Trendminer en recent nog in het Gentse PieSync. Naar aanleiding van Duco’s talk op het Leuvense and& festival en summit legde Bloovi-schrijfster Magali De Reu hem het vuur aan de schenen en kreeg ze 5 krachtige statements mee over ondernemerschap in een tijdperk van transitie en digitale transformatie.

#1 Als ondernemer moet je vooral van buiten naar binnen denken

Twaalf jaar lang stond Sickinghe aan het hoofd van Telenet, vandaag is de Nederlander voltijds managing director bij durfkapitaalfonds Fortino. Toch beschouwt hij zichzelf niet per definitie als een geboren ondernemer. “Pas op, ik heb in mijn leven al heel wat dingen gedaan die op de ene of andere manier te maken hebben met ondernemerschap. Wat volgens mij echt de essentie is van het vak, is de onzekerheid. En pas als ondernemerschap een prettig onderdeel is van je leven, kun je naar mijn mening stellen dat het je roeping is.”

Je moet vroegtijdig vanuit het perspectief van je andere stakeholders handelen, zij vormen een zeer waardevolle bron

Duco Sickinghe gelooft dat de buitenwereld dergelijke risico’s anders opvat dan de ondernemer zelf. “Toen ik aan boord stapte bij Telenet, wilde ik de breedbandtechnologie laten doorbreken. Iedereen opperde dat het ‘ongelooflijk moeilijk’ ging zijn, maar ik zag potentieel en was daar ook van overtuigd. Een echte ondernemer vindt het dan ook prettig om die onzekere uitdaging aan te gaan: waardecreatie voor klanten die meer betalen voor je product dan wat het kost - en dat is een echte voldoening.”

Dat heeft Sickinghe vroegtijdig geleerd, dat hij vanuit het perspectief van andere stakeholders moet handelen. “Als ondernemer moet je van buiten naar binnen denken”, is zijn advies. “Wanneer je voldoende praat met klanten, leveranciers en distributeurs, dan kom je veel te weten over je eigen markt en je product. Zodra je dan naar je bedrijf kijkt, dan zeg je niet ‘ik vind’ of ‘ik denk’ - maar ‘klant X vindt dat ik Y moet doen’. En dat is een veel waardevollere bron.”

#2 De allerbelangrijkste professionele keuze is je personeel: alles draait om mensen

Als ondernemer kun je er maar moeilijk alleen voor staan. Niet alleen omdat het praktisch en financieel niet haalbaar is, maar ook omdat je snel wil groeien. Sickinghe stelt dat aanwervingen de belangrijkste keuze zijn die je ooit zal maken. “Door de juiste profielen met gepaste competenties op de geschikte job te zetten ga je sneller kunnen delegeren”, klinkt het. “En dat is hoe je ondernemer meer draag- en vliegkracht krijgt. Wanneer je als CEO alles zelf blijft doen en hardnekkig de lakens uitdeelt, dan mis je een vliegwiel. Let wel - ik vind niet dat je 100% afstand hoeft te doen van wat er gaande is in het bedrijf. Tuurlijk moet elke ondernemer weten wat er aan de frontlinie van zijn bedrijf gebeurt. Anders kun je op een gegeven ogenblik niet langer beantwoorden aan de noden van je markt. Maar dat mag geen excuus zijn om een micromanager te zijn.”

Het is vreemd hoe bedrijven het hebben over agility, maar niet diep genoeg ingaan op de invulling daarvan

Ten tweede zorgen de geknipte profielen er ook voor dat je als bedrijf wendbaarder wordt. Een gegeven wat in een tijdperk van razendsnelle digitale transformaties cruciaal is. “Ik vind het altijd bijzonder hoe bedrijven het hebben over agility, maar niet dieper ingaan op de invulling daarvan”, vertelt Sickinghe. “Stel dat je als bedrijf een raad van bestuur achter de rug hebt waarin het budget voor 2018 werd vastgelegd. En de dag nadien zie je iets in de media wat diametraal staat op de aannames in het businessplan en het bepaalde budget. Dan heb je mensen nodig die erkennen dat het noodzakelijk is om niet te volharden in je beslissing, maar iets te ondernemen met wat je hebt geleerd. Dat is pas agility.”

#3 Op vlak van technologie is er nog een berg aan te rapen opportuniteiten

Met Fortino koos Duco Sickinghe zeer bewust de richting van bedrijven die inzetten op SaaS (software as a service), e-commerce en medtech. “Technologie is iets wat uiteindelijk in elke industrie potten zal breken”, stelt hij. “Van reizen tot mobiliteit en betaalverkeer - op verschillende vlakken zijn er nog legio opportuniteiten te rapen voor start-ups die daarmee iets kunnen doen. Mark my words: het technologische plaatje zal niet veel uitdagingen met zich meebrengen, eerder het menselijke gedrag en de aard van bepaalde dingen gaat drastisch veranderen."

"Passen we dat toe op healthcare, dan zie ik vandaag al dat het takenpakket van een arts is veranderd. Automatisaties en geoptimaliseerde technologische processen bijvoorbeeld betekenen niet dat de job van het medisch beroep verdwijnt maar wel menselijker en meer gepersonaliseerd wordt. Ik begrijp niet dat mensen de impact daarvan onderschatten. Terwijl we ons als maatschappij al moeten klaarstomen voor zulke veranderingen, want het zal flink wat tijd in beslag nemen om ermee om te gaan.”

Vroeger was privacy geheimhouding, vandaag draait het om veiligheid

Snel evoluerende technologieën brengen uiteraard meteen de big data kwestie naar boven. Ook op dat vlak kunnen nieuwe ondernemingen iets betekenen. “In dit tijdsvak geven mensen maar al te graag aan dat privacy ontzettend belangrijk is, maar iedereen schat de risico’s verkeerd in”, zucht Sickinghe. “Vroeger draaide privacy om iets wat niet mocht geweten zijn, vandaag staat vooral de veiligheid centraal. En ik kan enkel hopen dat nieuwe bedrijven daar gretig op inspelen.”

#4 We hoeven ondernemers niet te pushen: als ze een opportuniteit zien, gaan ze die zelf wel achterna

Toch hoeven we als het van Sickinghe afhangt ‘ondernemers heus niet te pushen’. Het druist een beetje in tegen het credo dat ons land meer ondernemers en rolmodellen moet ‘kweken’. “Wie de drang heeft om een ontzettende impact te maken, moet een intrinsieke motivatie voelen”, meent hij. “In de eerste plaats moeten ondernemers zélf achter een opportuniteit willen aangaan. En ik ben er gerust in dat dat zal gebeuren.”

Zowel in België als Nederland ziet Sickinghe een enorme vooruitgang in kwalitatieve start-ups en scale-ups. “Oké, wil je echt vergelijken, dan moet ik zeggen dat Belgen het goed weten maar slecht uitleggen”, grijnst hij. “Nederlanders kunnen dan weer ontzettend goed een verhaal brengen, maar weten het ook niet altijd. Maar in beide landen stijgt het aantal sterke bedrijven. En dat heeft te maken met het gigantisch aantal middelen om start-ups succesvol te maken. En dat kan beginnende ondernemers enkel stimuleren om het beste van hun bedrijf te maken, toch?”

#5 Als start-up moet je weten wat een investeerder wil horen

Ondernemers die dit artikel lezen, willen wellicht weten waarom Fortino nu uitgerekend met bedrijven zoals Teamleader in zee gaat. Maar Sickinghe vindt het voor start-ups vooral een kwestie om te weten wat een investeerder nu precies van je wil horen. “Ik verwacht dat elke ondernemer zijn product uitstekend kent”, zegt hij. “Toen Jeroen (De Wit, CEO en medeoprichter van Teamleader; nvdr) zijn bedrijf kwam voorstellen, kon hij in twee minuten de kern van zijn product en de strategie uitleggen. Dat trok alvast mijn aandacht. Daarnaast merkte ik snel op dat Jeroen een echte mensenmens is. Iemand die begaan is met zijn team, en graag mensen aantrekt met een ondernemersmentaliteit.”

Verder wil een investeerder volgens Sickinghe ook een duidelijk dossier krijgen zonder al te veel poespas. “Het verhaal moet vooral beknopt zijn en alle essentials omvatten”, verduidelijkt hij. “Want de geloofwaardigheid van je dossier hangt niet alleen af van de mooie dingen, maar ook van de minder aantrekkelijke zaken die je erin vermeldt - zoals de risico’s. Een investeerder wil weten dat je die kent - én erkent. Tot slot zou ik elke onderneming nog willen meegeven om hun sheets erg duidelijk te maken. Dat zijn er meestal zo’n stuk of twintig, en de titels van alle sheets moeten tezamen het verhaal vormen. Dat is je storyline.”