Op USA Today & BuzzFeed wordt vaker via WhatsApp geshared dan via Twitter. Uit de cijfers van deze contentsites lijkt het erop dat mensen steeds vaker verkiezen om content naar een beperkt aantal personen te sharen én niet persé naar een groot publiek. 

Content sharen via WhatsApp

Sinds USA Today een WhatsApp share-knop heeft toegevoegd aan hun artikels ging het aantal WhatsApp-shares door het dak. WhatsApp-shares maken 18 procent uit van het totale aantal shares op USA Today.

Dat terwijl Twitter slechts 13 procent van het totale aantal shares uitmaakt. Toch worden artikels op USA Today nog steeds het meest gedeeld via email (35 procent) en Facebook (34 procent).

Hoe share je via WhatsApp?

Sharen via WhatsApp is erg simpel. Nadat je op de share-knop hebt gedrukt, word je doorverwezen naar de WhatsApp app waar je moet kiezen waar je het artikel precies wil posten. Zo kan je ervoor kiezen om het artikel te posten naar één bepaalde persoon of groepchat.

Sharen mensen liever privé?

„Deze cijfers hebben onze ogen geopend,” zegt Jamie Mottram, de content directeur van USA Today. „Het is duidelijk dat WhatsApp een grote rol speelt in het distribueren van content. Privé sharing is een trend waarmee we rekening mee moeten houden.”

“Every time we looked at WhatsApp’s numbers, it blew us away,”

Ook BuzzFeed merkt dat content sharen via WhatsApp in de lift zit. “Every time we looked at WhatsApp’s numbers, it blew us away,” zei BuzzFeed topman Jon Steinberg aan Re/code in februari. “We knew last April this was a huge social network and have become increasingly obsessed with it.”

WhatsApp: 400 miljoen gebruikers

Het feit dat WhatsApp shares zo’n groot aandeel hebben bij USA Today en BuzzFeed is niet onlogisch. WhatsApp is immers gigantisch. Zo telt het netwerk meer dan 400 miljoen gebruikers en worden er via WhatsApp elke dag zo'n 50 miljard berichten verstuurd. Twitter heeft ‚slechts’ 255 miljoen actieve gebruikers.

Toch zijn er nog wat problemen voor publishers. Zo is het niet makkelijk om WhatsApp te integreren, aangezien het nog niet werkt met apps van derden. "Daarom zullen er voorlopig niet veel publishers zijn die er gebruik van zullen maken," voorspelt Matt Walfrom van ShareThis op Digiday. 

Bovendien heb publisher je voorlopig enkel click data & geen referral data. Zo weet je wanneer iemand gebruikt heeft gemaakt van de WhatsApp share knop, maar tast de publisher in het duister of je de content hebt gedeeld in een groepsgesprek of naar 1 bepaald persoon.

Benieuwd of ook Belgische contentsites dit gaan oppikken. Wij zijn er in ieder geval al mee bezig!