Contextual messaging zegt je niks? Deze start-up haalde er nochtans 650.000 euro mee op:

Bloovi Redactie
Door Bloovi RedactieStartups
Contextual messaging zegt je niks? Deze start-up haalde er nochtans 650.000 euro mee op:

Het team achter Chestnote

Het Belgische bedrijf Chestnote, opgericht door ondernemers Tom Le Clef en Peter Wellens, heeft bij drie investeerders 650.000 euro opgehaald om haar verdere groei te ondersteunen. Chestnote is een app die draait rond 'contextual messaging': tekst-, video- en audio berichten die zich enkel laten lezen, zien of horen op een bepaald moment en/of plaats. Een tegenreactie op de vele 'instant' berichten die we dagelijks via Snapchat en Facebook ontvangen. 

Drie investeerders participeren in Chestnote: Nova Reperta Holding, imec.istart en Martin Raeymakers, ex- AR Metallizing. Zij stellen budget ter beschikking voor de uitbouw en de internationale groei. Het opgehaalde kapitaal helpt Chestnote bij het verder verfijnen van de applicatie en het bedienen van hun gebruikers. Daarnaast breidt het Chestnote-team uit en wordt de lancering van de mobiele app op Europees en internationaal niveau in gang gezet. Anders dan veel start-ups, heeft Chestnote wél al een duidelijk verdienmodel voor ogen. Ze willen hun technologie namelijk verkopen aan bedrijven en merken. 

Chestnote

Dé trend van 2017? 

Als het van Chestnote afhing, werd contextual messaging dé trend van 2017. Ze geloven in het potentieel van een ‘ontluikend’ bericht: een bericht dat de ontvanger pas kan openen op een tijdstip en/of locatie dat de verzender gekozen heeft. De verzender kan wel een ‘teaser’ toevoegen: een korte tekst van maximaal 40 tekens, die meteen zichtbaar is en de anticipatie en het verrassingseffect verhoogt.

Gebruikers van Chestnote kunnen verjaardagswensen, goede voornemens, aanmoedigingen of handige reistips ontdekken die hun vrienden voor hen hebben achtergelaten op specifieke plekken of momenten. Maar ook bedrijven en winkels kunnen de app inzetten als marketingtool. Denk dan aan korting bieden aan bezoekers op het moment dat consumenten hun winkel naderen. Cirque Du Soleil en Knokke-Heist gingen al een samenwerking met het bedrijf aan. 

Solide groei met oog op internationale expansie

Peter Wellens

Peter Wellens, co-founder 

Peter Wellens, medeoprichter van Chestnote, vertelt: “Het idee voor Chestnote ontstond bij Tom als reactie op het verlies van vrienden en een gemis aan herinneringen aan hen. Hij zag de nood aan een toepassing die toelaat de grenzen van tijd en ruimte te overstijgen. We werkten samen het idee uit, onder andere gesteund door VLAIO en Start it@KBC. Met deze kapitaalverhoging brengen we Chestnote naar een volgend niveau.De volgende uitdaging? Uitbreiden naar Europa en de rest van de wereld. We richten ons voorlopig enkel actief op België, maar het is fantastisch om te zien dat gebruikers in alle hoeken van de wereld hun weg naar de app gevonden hebben. Er werden al Chestnote berichten verstuurd en ontgrendeld in maar liefst 25 landen; van Argentinië tot Nieuw-Zeeland.”

Zelf de app uittesten? Chestnote is beschikbaar op iOS en Android.